Framfusig hundägare
Första miniminipromenaden med valpen, redan då blir man mött av en allt för framfusig hundägare med understimulerad hund.
Jag gick med Rista, som hade koppel och halsband på sig för första gången igår, längs vägen och hade några brevlådor en liten bit längre bort som mål. Då möter vi denna am. cocker som jag vet brukar röra sig i faggorna iom att han och hans matte bor i huset bredvid. Då de närmar sig, så utbrister ägaren: "Vad är det dääär för liiten vovve då?" Hon går sedan över vägen och rakt mot oss i en rasande fart med sin "hetsiga" hund framför (för han är ju inte koppeltränad som ni förstår). Rista reser lite ragg och svansen sitter klistrad mellan bakbenen. Då hon lyckligtvis faktiskt förstår att Rista blir rädd av hennes framfusiga cockerhanne så stannar hon innan han hunnit ända fram. Jag är snabb med att ta fram orden "Asså, vi väntar med hälsandet för hon har inte fått alla sina sprutor än."
Då jag sagt det svalnar hennes intresse och hon bara går iväg med sind hund.
1, Innan man rusar fram med sin hund borde man väl rimligtvis checka av med ägaren först?
2, Var den enda anledning att hon kom fram i första början att hundarna skulle hälsa? Vaför inte stanna på "sin sida vägen" och prata med en väg emellan? Jag hade gärna bytt några ord.
Respektlöst, en vacker dag kommer hennes cocker att få tillbaka för hennes dumdristighet.
≧◔◡◔≦
Tyvärr finns det allt för många som beter sig så. Rätt var det är har man hunden o ägaren 2 dm framför sig, utan att ägaren frågar om det är okej eller inte. Bara att säga ifrån! (Dock så förstår folk oftast inte ändå) ^^
Jobbigt sånt där, man vill juh att valpens första möten med andra hundar ska vara bra oxå.
Så är det för oss också. Jag har en 3 månaders valp här hemma och det springer människor och hundar hur dom vill och ska klappa och rycka i pälsen. Jag blir så otroligt förbannad på dessa människor som inte frågar om lov innan dom bara rusar fram utan att säga ett enda ord till ägaren (i detta fallet mig).
Ett tipps till dig är att ha din valp mellan dina ben nu i början (eller efter vacc.) när det kommer fram en annan hund. Blir den andra hunden för påflugen så knuffa bort hunden lite lätt så förstår din valp att h*n kan söka skydd hos dig om något blir för läskigt.
#4, fast kan det inte då finnas risk för att man spär på rädslan? Att "göm dig här nu för det här är farligt"! Så har jag fått lära mig iaf, jag vet inte :)
#5 inte om hunden "gömmer sig" själv hos ägaren?
Jag citerar mitt förra inlägg: "Blir den andra hunden för påflugen så knuffa bort hunden lite lätt"
dvs. tycker valpen att det är obehagligt skall du alltid finnas till hands och skydda din hund så att denne förstår att "skydd söker man hoss matte, (istället för att springa och gömma sig bakom busken)". Hmmm, detta är vad jag fårr höra och hoppas att jag inte har fel ;)

Ärligt talat så tror jag nog bara att ägaren tyckte att din valp var så gullig och ville själv hälsa på valpen. Tänkte sig nog inte för helt enkelt.
jag hade samma problem när Åskar var liten men jag sa ifrån att de inte fick hälsa innan de hunnit fram…
lyssnar de inte på dig om du säjer ifrån utan böjer sig ner och klappar ändå, så kan du börja klappa dem på huvudet;p det får de flesta att skynda sig därifrån;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Folk tänker verkligen inte längre än näsan räcker..
ex;
häromdagen var jag ute med mina två stora rackare (en dobermann och en stor blandras). Både var kopplade och de är både jättesnälla och hur trevliga som helst. Skulle aldrig göra en fluga förnär..
Otaliga gånger så ser andra hundägare oss komma gående och de ser chansen till att få sin hund leka med andra hundar.
Så UTAN ATT FRÅGA så släpper dem fram sin hund till mina (verkar ta för givet att mina är snälla).. Jag brukar alltid säga; Nu hade du tur att mina hundar var så himla snälla som dem faktiskt är. Tänk efter nästa gång innan du släpper fram din hund till två stora hundar som du inte vet någonting om. Nästa gång är de kanske inte så trevliga och du har inte du ngn hund längre..
Folk släpper t.o.m fram sina små spetsar, chihuahuaer etc till oss. Hur fan vågar dem undrar jag? Dem har ju ingen aning om hur mina beter sig =S
Mina skulle utan problem kunna slita en liten hund i stycken om de vore så..
Jag fattar inte hur folk vågar!
jag lärde mig först på valpkursen på bruks att alla hundar inte får hälsa och leka… inte pga av att de inte vill, utan för att ägaren inte vill och vill visa sin rang över hunden bl a.
De fins gott om respektlösa mäniskor, det minsta man kan begära är ju att dom frågar om det är ok att hällsa i stället för att bara rusa fram.

Vi väntar ju hem en hund :) o är faktist mycket fundersam hur folk kommer vara. Jag vill inte att man ska vara ute på promenad o mötande hundägare tycker att man måste hälsa. Ursh ne jag vill inte det visst kul om hundar går bra ihop och att de kan leka, men jag komemr vara avaktande på hälsarfrånten. Folk kommer väl uppleva mig som trist hundägare men i själva verket kan jag inte lita på att min hund går bra med alla andra o tvärtom, trots att våran hund är mellan/mindre ras så vill jag vara 110% säker för att inget ska inträffa. Mina syskons hundar kommer han få häsla på dom för lek om de går bra ihopp villsäga.

Här i stan frågar alla alltid om dom får hälsa.. Men det är ingen som har frågat mig en, det är alltid jag som får fråga.. Jag tror inte att dom törs hälsa på han för när jag fick hem han var han mycket osäker och morrade och skällde på allt som rörde sig.. Han har blivit mycket bättre nu.. Men jag bor ju i en liten stad så snacket sprids fort, jag vet inte men kanske går det runt att han är farlig eller nå..

#14 - Den ser ju inte ett dugg farlig ut! Gullig snarare!
Min Hälleforsare upplevs som "farlig" av många. Så var den en draghunds ägare som sa till min pappa att "-Ja han skulle möta Dino, då skulle han ligga i lä" (hunden hette inte så i verkligheten).
Ja min hund är stor och "farlig" och därför ska han få stryk av en annan hund..? Helt sjukt barnsligt.
-Tycker att man ska ha för vana att fråga "får jag hälsa"innan man rusar fram.

Har en