Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1190 ggr
Miran
0

Vilken ras?

Kan ni komma med lite förslag på viken ras som skulle passa mig och min sambo?

Jag har viss hundvana (welsh sp spaniel), min sambo har ingen.

Vi har tänkt oss tre kortare (ca15min) promenader om dagen plus en längre (40min-2tim)

Jag har gärna med hunden när jag är ute och rider.

Hunden kommer att få vara ensam hemma inomhus 2dgr/veckan upp till 6tim, hundgård 2ggr/veckan upp till 8tim.

Vi har katter, ganska skygga/lättskrämda.

Min sambo är intresserad av jakt och vill gärna ha med hunden som apportör och/eller eftersök och/eller gryt.

Jag lägger gärna ned ca 2-4 tim/veckan på lydnad/agility, ev tävla på låg nivå.

Vi vill ha en hund i "smidigt format" , ingen liten plutt, utan liten-medelstor…

Ej kräva allt för mycket pälsvård.

Så, vad tror ni? kan vi skaffa hund, och vilken ras/blandras isåfall?

Nu är det inte tal om någon hund än på nåt år, vill se till att allt stämmer först, men det är ju kul att drömma ;)

destroyed
0

Jag tror att det där med att ni skulle lämna hunden ensam i upp till 6 timmar kommer inte att fungera om ni ska skaffa hund utan då är det hunden som gäller alternativt hundvakt.. Jag skulle väl vilja säga någon ur spaniel familjen alternativt schäfer passar till det mesta desvärre är jag inte allt för bra när det gäller stora hundar utan mer när det gäller mindre hundar!

Mischa
0

Håller med om att 6h låter mycket, det är i längsta laget för att vara lagligt.

ang. din fråga tycker jag att jaktlabrador passar in, eller iaf nån form av retriever, din sambo kan bruka till både apportering och eftersök och du kan träna lydnad och agility.

≧◔◡◔≦