Dokumentären om rashundar på SVT
Någon som såg dokumentären på SVT igår kväll (söndag den 29 mars) "Ett renrasigt helvete"?
Vad anser ni? Avlas det på liknande sätt i Sverige? Är hundutställningar roten till hundarnas fysiska sjukdomar och besvär? Är det endast utseende som bedöms på en hundutställning i Sverige? (Har väldigt liten erfarenhet när det gäller hundutställningar)
Dokument utifrån påstår också att blandraser faktiskt generellt visar sig vara friskare i genomsnitt än renrasiga hundar och visar sig också leva längre. Vad anser ni om detta?
I dokumentären intervjuas en kvinna som äger en Cavalier King Charles Spaniel som troligtvis hade fått omkring 35 kullar trots att hunden hade fått diagnosen "syringomyelia". En plågsam sjukdom som uppstår när skallen är för liten för hundens hjärna. Dessutom vann hunden 1:a pris på en hundutställning!
Håller hundraserna på att avlas sönder?
För er som inte sett klippet går det att se till och med den 5/4 via SVT Play.
http://svtplay.se/v/1497320/dokument_utifran/ett_renrasigt_helvete
Jag såg programmet, och jag tycker att det är förskräckligt!!
Helt klart är det bl.a. utställningarna som är problemet, men också oupplysta valpköpare!
Det är ju domarna som styr utseendet på hundarna i vänstervarvet, men det är ju också valpköparen som bestämmer att hundarna ska fortsätta se ut så genom att köpa valpar efter extrem-avlade föräldrar!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
i tråden dokument utifrån är det fler som kommenterat pogrammet om du är intresserad för vet ine om dem som skrivit där orkar skiva det här en gång till :P

Jag anser att domare och uppfödare har det största ansvaret vid uppfödning av alla djur. Uppfödaren är den som bestämmer val av avelsdjuren.
#2 : ) Jag är medveten om detta… Men tyckte att det var intressant att ta upp diskussionen där hundägare,uppfödare och de som sysslar med olika typer av tävlingar för hundar kan diskutera denna fråga… Men du har ju delvis rätt.. verkar inte som någon vill diskutera detta här.. Tänkte också väcka intresse för denna dokumentären för de som inte redan har sett den. Tycker att alla som har hund, planerar att skaffa hund, hunduppfödare eller personer som är involverade i något annat gällande hundar borde se den. Vill gärna ha synpunkter från hur det är i Sverige och främst vad de som tävlar och vad uppfödarna tycker.
#1 Klart att alla människor har ett ansvar för att hundaveln (så som hundköparen,uppfödaren osv) inte ska förvandlas till en skönhetstävling där utseendet spelar större roll än hundens hälsa! Det hemska i det hela är att om människan aldrig börjat med denna avel till att göra hundarnas ryggar krokiga, svansar krökta och avla efter olika missbildningar hade miljoner hundliv sluppit lida. Om man istället struntar i utseendet på hunden hade vi kanske haft jätte "fula" hundar men majoriteten hade i alla fall levt ett värdigt liv! Det är djurplågeri enligt min mening!
Det känns i alla fall skönt att säga att vi har ryggen fri så att säga.
Vi avlar på hundar som ska fungera i skogen. Inte vara vackra. Får man sen en som är både och så är ju det kul. Våra taxar är kanske inte av de vackraste exemplen men dom är högställda och påminner mer om den gamla modellen. Den nya är så lågt ställd att den med svårighet skulle kunna ta sej fram i skogen. Bröstkorgen når ju nästan ner i backen.
Är man på taxutställning så har man inte en chans mot utställnings taxen. Men vi måste ställa för att få minst ett andra pris för att få ut jaktchampionatet. För det mesta får vi 1,a. Men något Bis kan man glömma
Men som sagt. Vi har "rent mjöl i påsen"

Domarna på utställningar borde våga framhålla dom sundare hundarna mot dom extremt avlade. Då kan aveln vändas till det bättre.

Jaså taxarna börjar få samma problem som schäfrarna, nämligen att de som har bra förutsättningar för att jobba i skogen inte kommer bra till på utställningar. Då tycker jag att utställningsverksamheten mer och mer börjar likna freakshows.
#7 instämmer helt… Om ska tävla med hundar i något ska det inte handla om utseende och rasstandard utan friskhet och god mentalitet! Blir lessen när man inser att vi människor hela tiden är så ytliga inte bara gällande oss själva, vi är till och med fixerade vid endast utseende hos våra djur!
Att djuren dessutom är de som blir lidande är fruktansvärt! Det är också synd om de valpköpare som vill ha en bra sällskapshund som t.ex king carles och istället ska behöva betala en massa utgifter och kanske till och med få sin älskade vän avlivad!
Dock bra att SVT tar upp problemen. Man har ju lärt sig en hel del som man inte visste innan!
Men faktiskt så är det ju inte så att det bara är utställningarna i direkt skede som får fram en dålig fysik.
Titta bara på Bruksmallen, vissa har riktigt dåliga vinklar, taskig skalle och käke, dålig päls och på tok för lång rygg. Det är inte heller sundhet i längden. Det som fått fram dessa hundar är deras ägares och uppfödares totaldissning av Utställning vilket istället blivit till en överdrift - åt exakt motsatta hållet men med exakt samma effekt.
Men börja grina då!
#9 Jasså.. Det hade jag ingen aning om! Men så klart är lagom alltid bäst! Kanske hade varit bättre om hundarna själv fick välja sin partner.. då hade de gått vem som har bäst gener vilket kan vara svårt för oss människor att se eftersom vi själv inte är hundar : )
Hundar som följer sina instinker och omedvetna vägar till att hitta sin partner hade troligtvis gjort att sjukdomar och defekter så småningom dött ut. Precis som när vi människor väljer en partner talar vårt undermedvetna om för oss vem som är bäst för oss.
Jag vet inte.. men ibland känner jag att allt som människan lägger sig i rubbar allt så det kommer i obalans. Synd att vi människor inte tänker vettigare.. ibland känns det som vi gör saker för egen vinning, för att vi ska bli berömda, synas, få mer pengar, skapa osv.
Att då leva genom sitt djur för att uppnå sin "dröm" är inte rätt mot hunden som inte förstår varför.
Euhm… Nu är du väl medveten om att du är helt ute och cyklar?
Om det hade varit så att hunddjuren själva hade fått välja partner hade det i dagsläget inte funnits några hundar, alls - eftersom hundarna kom till genom att vi människor korsade olika hunddjur så som varg osv.
Dessutom, en tik i höglöp är alltid en tik i höglöp och en okastrerad hanhund är alltid en okastrerad hanhund. Skulle aldrig funka.
Men börja grina då!
#10/11 Och om man i dagsläget skulle börja låta hundarna para sig med vilka de ville skulle det inte bli som med vilda hunddjur.
Vilda hunddjur som till exempel vargen lever i flock/familjer där det finns en alfahona och en alfahane och det är dessa som parar sig och vars valpar som flocken sedan uppfostrar tillsammans. Om en annan tik får valpar biter alfahonan ihjäl dem eller i vissa fall tar dem till sina egna. Djuren parar sig alltså inte hur som och efter eget tycke - utan naturen har skapat ett eget "avelsprogram".
Det är ju omöjligt att försöka ge en domesticerad, tam djurart samma möjligheter som en vild. Givetvis även på grund av andra mer "praktiska" orsaker.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#11 Ute och cyklar är väl att ta i. Det ligger mycket i det #10 skriver. Tikar har en förmåga att "läsa av" dåliga gener hos hanhundarna. Men då ägarna/uppfödarna väljer ut hanhund åt sina tikar så tar de inte alltid hänsyn till att tikarna inte vill pras med den utvalda hanen. Oviljan till parning kan bero på att tiken inte är i sitt riktiga höglöp, men det kan även bero på att tiken faktiskt inte vill ha just den kombinationen på sina valpar.
Självklart fungerar inte detta om man ser till att man vill fortsätta ha rasrena hundar, men genom att lita på sin tik och avstå från allt vad tvångsparning och insemination heter så kan vi faktiskt förhindra en del sjuka valpkullar.
#13 "Kvinnlig" intuition!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 Taxarna har absolut inte samma problem som schäfrarna. Schäfrarnas extrema problem är ett kapitel för sej.
Jag menade bara på att "utställningstaxen" är lägre än "jakttaxen"
Mina tikar är rena fnasken under höglöpet. Släpper man ut dom rusar dom raka vägen till hanarna och vänder upp baken.
Men därimot har jag sett hanar som läser av tiken när hon har som bäst ägglossning. Man kan prova para ett par dagar och inget intresse finns. Men tredje dagen är det bara pang på.
Tvångsparning är nog inte tillåten. Och i våra hundrasers rasstandard står det att hanar som är ovilliga att para ska beläggas med avelsförbud.
Domarna i dag har en väldig koll på sej. Nytt för i år. För att få bort det extrema på raserna.
Jag kan bara lägga in en snabb reflektion till avel med ex hästar, där man altid avlar på de bäst lämpade djuren, de som har bra meriter och klarar att utföra sin uppgift på bästa möjliga sätt.
Det klart att man gärna vill ha en vacker häst såväl som hund, men tycker nog att alla hundar är vackra, borde vara mindre skönhetsfixering runt rasstandarden. Avla istället på de djuren med bäst förmåger och endast på de friska och sunda.