Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4709 ggr
Tittiman
5

Kastrering av tik

Jag har en härlig boxertik på 3 år. Efter varje löp blir hon skendräkting och mår dåligt av detta vilket har fått mig att fundera på att kastrera henne.

Eftersom jag inte tänkt ta valpar på henne så känns det som ett bra alternativ. Samtidigt oroar jag mig lite för hur det kan påverka hennes temperament…..

Är det någon som har erfarenhet av hur tikar kan påverkas av en kastrering och vad det kan det kosta med en sådan operation?

AnneN
0

Jag har haft en tik som jag kastrerade av just samma orsak, hennes temperament ändrades inte ett dugg utan hon var samma glada hund ändå.

Har hört talas om att en del tikar blir lugnare och en del blir lite surare, jag har dock inte upplevt något sådant med de kastrerade tikar jag känt.

Vad en kastrering kostar kan variera oerhört mycket, jag har sett priser allt från 3000kr upp över 10000kr så det kan löna sig att ringa till olika veterinärer i närheten och jämföra priser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

krasivis
0

Att kastrera en tik som inte ska användas i avel är bara positivt tycker jag. Vi ska kastrera den äldsta tiken här i början av maj. Då slipper hon ju löpet och skendräktigheten. Hon har fått en kull med valpar med kejsarsnitt  eftersom hon har en medfödd broskring innanför vagina (som jag inte visste om före födseln).

Jag har gått på flera kurser med den här hunden och med de valpar vi har nu. Vår ledare har en tik av en större ras som är kastrat och någon förändring i humöret har det inte blivit.

Priset vet jag inte så mycket om alls.

Izmas
0

Jag funderar på att kastrera min tik pga hon nästan inte hinner landa och bli sig själv efter varje löp.

Jag har hört runt på ställen än så länge och det kostar runt 6000 här i Falun och borlänge.

Yessica
0

Min ena tik kastrerades i början av mars. Det kostade 4450:- Men sen tillkommer ju smärtstillande, och ev. om det blir komplikationer. Stings sista stygn gick upp, så det var bara att åka och fixa det, vilket gick på drygt 1300:- och lite innan det fick hon en liten infektion, så det var ju antibiotika också. Där jag först tänkt kastrera henne kostade det 5800:- så det lönar sig verkligen att kolla runt lite!

Jag lät kastrera henne just av den orsaken att hon hade extremt jobbiga löp och skendräktigheter dom två senaste. Man hann ju knappt landa och få tillbaka sin hund innan nästa löp var på ingång. Det funkar inte när jag vill tävla och träna med henne. Det har ju ännu inte gått så lång tid sen kastreringen, så hormonerna har ju ännu inte lugnat sig eller vad dom nu gör. Haha! Men hon är samma glada härliga Sting som hon var mellan löpen! Skrattande Pigg och glad liksom.

Tänk på att kastrera mellan två löp, och inte när hon är skendräktig, då är risken för blödning större. Sting var fortfarande skendräktig 10 dagar innan kastreringen och vi fick då utskriver galastop, som stoppade mjölkproduktionen helt innan operationen. Jätteskönt! Skrattande Vi väntade 2månader efter att löpet slutat innan vi kastrerade, innan dess ska man inte. Kanske till och med vänta 3månader, med tanke på att Sting var skendräktig vid 2månader efter löp. Men det är ju olika från hund till hund, och Galastop stoppar ju skendräktigheten. Glad

Hoppas det går bra för er om du bestämmer dig för att kastrera!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi