Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 12536 ggr
nybban
0

Använda gammal hanhund i avel

Hur länge är en hanhund fertil. Har en fundering på att para och vet en hane som gärna ställer upp. Men han är 9 år och har aldrig parat tidigare. Själva parningen ska nog inte vara nåt problem, då tiken blivit parad tidigare, men det jag funderar över är om äldre hanhundar får sämre spermieproduktion och i så fall vid vilken ålder. Kan tillägga att det är en shetland sheepdog.

SaraC
2

Det brukar vara så som för människor, att hanarna är fertila näst intill hela livet. Självklart kan spermieproduktionen minskat, vet inte heller om det faktum att han aldrig parats tidigare kan spela in. Min är använd i avel som 9-åring, men då var det inte första gången, och det gick fint.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
0

tror inte heller det ska vara några problem.. men du kan ju ta kontakt med rasklubbens avelsråd och fråga dem. men jag tror inte det är några problem :P hur gammal är tiken ? (bara nyfiken)

Liiindus
0

Det ska nog inte vara något problem, det största problemet är nog om han är oerfaren men det fixar dom oftast själva. Man kanske får hjälpa till lite. Rekomendationen utgår hos en hane vid 10 år men jag känner en Beagle hane som är 13 år och parar för fullt :) Vet inget om just Sheltie men tror det inte ska ha så stor betydelse :)

Lycka till!