Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3550 ggr
Carisma
0

Hur mycket aktivering

Hej alla!

Har funderat en hel del kring det här med att aktivera hundar. Jag läste någonstans att (kommer naturligtvis inte ihåg var) att svenska hundar är överaktiverade. D v s att de får mer stimulans än vad de behöver.

Om jag inte går ut med min hund minst 80 minuter om dagen får jag dåligt samvete och tänker att han (DansSvensk Gårdis) ska bli uttråkad. Vad tänker ni andra om detta? Är medveten om att aktiveringsbehovet naturligtvis beror på ras o sv. Hur mycket aktiverar ni era hundar och i s f hur? Med aktivering syftar jag på motion och mental träning.

/Carisma

Taci
0

Är det inte bara bra att de får mer stimulans än de behöver? :) Vad de behöver är ju minimum av aktivering, allt utöver det är ju bara plus i kanten, tycker jag. Om det nu inte är så att hunden inte ska röra sig, av diverse anledningar.

Yessica
0

Jag hörde senast igår av vår agilityinstruktör att vi ofta övermotionerar våra hundar, vilket gör att energinnivån ökar - alltså den nivån som säger hur mycket hundarna orkar med. Då får dom springa ännu mera, och istället för att bli lugna så blir dom mera stressade eller får en högre aktivitetsnivå. Hundarna ska självklart ha en grundkondition, men man ska tänka så att man verkligen behöver all energi man skapar åt hunden. Istället för att gå 80min kan du träna hjärnan 30min kanske, och det ger bättre effekt! Det ger en mycket tröttare hund och en skönt trött hund. Därmed inte sagt att man inte ska ut och gå med hunden. Man kan såklart träna musklerna, men inte överkonditionera hundarna. Glad

Hoppas någon förstog mitt svammel! Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Yessica
0

Glömde ju svara på din andra fråga också.

Jag går inte speciellt långt/mycket med mina hundar faktiskt. Jag jobbar dom mera mentalt (alltså lydnad, agility eller något annat tankearbete), och någon gång i veckan får dom springa i backe/grustag om jag hinner. Kommer börja cykla med Sting för att bygga upp hennes kondition för att hon blev kastrerad för ca 1mån sen och var då stilla ett tag, och behöver mer kondition så hon orkar med agilityn. Nu när det torkat upp på tomten (som såg ut som lervälling nästan förut) så får dom även leka och busa av sig där ute en del.

Jag kan känna mig dum mot mina hundar för att dom inte är ute på tim-långa promenader varje dag, bara för att alla andra gör så. Men när mina får aktivera hjärnan märker jag att dom mår bra. Att gå tim-långa promenader ger ingenting för dom. Försöker ändå ibland att gå längre turer såklart.

Så är det hos mig - ungefär. Glad Det kan ju hända andra saker som gör att det blir annorlunda eller så, men jag strävar efter att det ska vara såhär.

Ha en bra dag!

Elmis
0

Jag förstod ditt "svammel" #2 så det var nog rätt tydligt ändåGlad. Jag håller med dig om att hundar behöver stimulera hjärnan lika mycket som benen eller till och med mer. Och framförallt är det näsan som behöver arbeta. Om man nu inte vill spåra i skogen kan man träna uppletande. Eller låta någon springa och gömma sig så att hunden får söka. Det behöver inte vara tävlingsmässigt om man inte avser att tävla utan bara roligt. För både hund och människaFlört. Ger en hund som är mer avkopplad hemma. Däremot skall man undvika alla stressbyggande lekar, som till exempel att kasta pinnar hela tiden. Ger sällan något mer än att man bygger upp stressnivån på hundenRynkar på näsan.

pippa__
0

Håller inte me om att pinnar är stressande. Beror nog på vad man gör det till. Vi både cyklar, kastar pinnar och boll, men min hund är lugn och snäll och stressar inte i onödan.

Elmis
0

#5 Visst beror det på vad man gör det till. Klart att man kan kasta pinnar och bollar eller leksaker till hunden men det får inte gå till överdrift. Framförallt som en sluthandling vid träning t ex vid apporterna under spårning. men det skall då ske på mina villkor och inte på hundens. Att stå halvtimmesvis och kasta pinnar till en hund bara för att den kommer med pinnen hela tiden är inte bra. Sen beror det på vad man har för hund också, Vissa har en högre grundstressnivå och vissa har en lägre.

embla2
0

Jag tycket att hjärngympa är mycket bra.Man kan gå 1mil med hunden och den somnar när den kommer hem men är lika pigg efter en halvtimme.Men tränar man huvet så kan dom sova hela eftermiddagen.Har erfaenhet av detta då jag har haft schäfer i många år.Dom blir bara mera stressade av att springa efter pinnar o kuta i skogen.Men att leta efter matte i skogen eller leta godis är det bästa dom tyckte om…Glad

Yessica
0

Det där med stress i förhållande till att kasta pinne/boll/annan leksak, har mycket att göra med hur det utvecklar sig, hur hunden är osv. Vissa hundar är lugnare vid sådant, medan andra stressar upp sig något enormt.

Jag brukar kasta pinnar till mina hundar, och det är viktigt att dom kommer med rätt pinne tillbaka, då får dom samtidigt arbeta med hjärnan vilket gör att dom känns avslappnade och lugna efter en stunds arbete sånt, och inte uppstressade, för dom får en uppgift i samband med kastet. Glad Sting kan stressa upp sig och bli lite blockerad när jag använder boll som belöning, då är hon ibland mer intresserad av bollen än uppgiften. Men på vissa ställen är det kanon att ha bollen att kunna kasta med Glad Utan att hon går upp i stress.

Jag har briard, kan tilläggas Glad

Ha en bra dag!

silvery
0

tror jag övermotionerar min valp, har läst att man itne ska gå på promenader med valpar, men att man samtidigt ska lära dem att gå i koppel och socialträna etc. tar en 20 minuters promenad/bustur om dagen och ibland förljer hon med till stallet och får susa omkring..

Omorose
0

#9 Jag tycker inte att du övermotionerar valpen, så länge det inte är samma rörelser hela tiden, dvs att valpen går fot vid din sida konstant.

silvery
0

#10 bra =) för hon gillar ju att vara ute (borderterrier/tax)

CelsiusT
0

Jag håller på att utbilda mig till hundpsykoog just nu och en stor anledning till hundproblem är just stress. Stress kan komma av flera olika orsaker och en vanlig orsak till stress är överstimulering eller understimulering (ganska lika vanliga båda två). En hund bör vara i vila mellan 18-20 timmar/dygn, men det varierar ju från hund till hund (sålänge den inte utvecklar problem så skulle jag inte oroa mig). Med aktivitet räknar man inte förflyttning mellan viloplatser, ensam tid ute på tomten (då hunden faktikt inte rör sig så mkt), man räknar därremot med lek lös med annan hund, jaktlek (kasta pinnar, bollar, frisbee, osv), kamplek, promenader (man tar även här hänsyn till om hunden är mest kopplad eller mest lös) osv. Att leka lös med annan hund då och då är inte någon fara, men att göra det varje dag kan bli för mkt (som sagt, har hunden några problem?), även detta med pinnkastning: det kan vara jättebra och positivt men om man gör det varje dag så kan det bli för mycket (som sagt, har hunden några problem?).

Mina hundars aktiviteter (i genomsnitt) per dag:

Promenader: 15 min morgon, 30 min lunch, 1-1½ h eftermiddag, 15 min kväll.

Lek med andra hundar: ca 30-45min/dag

Kast av bollar/pinnar m.m.: 2-3 kast/vecka

Agility/freestyle/treibball-träning (som ju innehåller en hel del aktivitet): ca 15min/varannan dag

Mental träning (lydnad och andra lugna hjärnaktiviteter): ca 15 min/varannan dag (detta räknar man tyvärr inte lika mkt med när man kikar på understimulering/överstimulering, men man kollar självklart på den biten med efter att man kollat igenom dom andra bitarna).

Summa: Promenader: ca 2-2½h/dag, Lek: ½-1h/dag, Träning: 15min/dag

Det blir sammanlagt ca 3-3½ timmars aktivitet/dag för mina hundar.

Medarbetare på westernridning.ifokus