Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 9463 ggr
czas
0

inkallning

Hej allihop

Jag skulle behöva några kreativa tips på hur man tränar inkallning med en vuxen hund.

Jag har nyligen tagit över en tik på 3 år,och hon är inte så säker vid inkallning som jag skulle önska.Mjuk och fin annars,och är i övrigt väluppfostrad,men på just detta område tycks de tidigare ägarna gått bet.Hon kommer ibland,men lååångt ifrån alltid och så kan vi inte ha det.Så nu undrar jag om någon har något bra tips att ge mig för att träna på det här.

Jag har aldrig tidigare haft problem av den här typen,utan mina hundar brukar komma på inkallning.Men då har jag haft dem från valp och denna fröken är ju lite äldre.Hon bryr sig inte helt enkelt och det verkar inte spela någon roll vad jag gör eller att min andra hund visar henne hur man gör.Hon strosar ändå iväg på eget håll om hon känner för det.Men som sagt…ibland kommer hon också.

Så har ni några träningsmetoder att dela med er av så skulle jag bli jätte glad.

SaraC
0

Träna mycket kontaktövningar, så ni bygger upp er relation och hon lär sig att förknippa kontakt med dig som någonting positivt och som ger belöning. Belöna spontan kontakt i allmänhet.

Hur tränar du nu?

Spårlina kan vara bra att ha om man vill träna där det finns distraktioner. Prova gå ifrån henne och testa om hon kommer för att leta på dig. När hon kommer på inkallning är det viktigt med beröm/belöning. Men då ska hon komma direkt på din inkallning, inte en stund efter när det passar henne. Om hon inte kommer direkt på inkallningen, prova gå ifrån henne.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

czas
0

tack för ditt svar.

Ja jag har provat gå ifrån henne,och att gömma mig också.Problemet är att hon struntar totalt i det.Trots att hon i alla andra situationer är väldigt kontaktsökande och får beröm för det.Jag har liksom fått slut på ideer.Spårlina har jag provat vid ett par tillfällen och då kommer hon alltid,men så fort hon är helt fri så finns alltid risken att hon bara ska strunta i mig.Jag vill inte ha det så,hon får ju ett så begränsat liv om hon måste gå i koppel nästan jämt.

SaraC
0

#2 Hur länge och mycket har du tränat? Kan ju vara så att det tar lite tid för en äldre hund att lära in det. Du har inte funderat på att ta hjälp av en instruktör?

czas
0

vi försöker träna en stund varje dag hon och jag,just för att hon ju r lite äldre som du säger.Men vi kommer verkligen ingenstans.Jag vet inte om jag vill ha någon instruktör faktiskt.Vill helst klara upp det här mellan henne och mig,men jag har som sagt slut på ideer och det känns inte så kreativt att bara tjata och gnata på samma vis hela tiden liksom.Vi har kört fast lite här,hehe.

SaraC
0

#4 Tänkte att du kanske kan få just nya idéer från en bra instruktör. Lättare för en sådan att hjälpa er, än vi här på forumet som inte träffar er Glad 

Men någon annan här inne har kanske några nya, bra förslag för er träning Glad

Gluskap
4

Jag tränar/leker på ett nytt sätt nu med Nadja. 
Lyssnade på en föreläsning om just inkallning som Yrsa Franzén höll i på Malmös Int utställning i mars.

Fick en känsla av att det var något min hund skulle lyssna på eftersom hon älskar att springa och inget är roligare än att springa och busa med husse eller matte!

Just nu tränar vi med koppel/lina, hon sitter bredvid mig, så börjar jag säga "klara, färdiga, HIT" När jag säger hit så börjar jag springa, då följer hon mer än gärna med. Vi gör det som en lek, hon får inte tjuvstarta!

Tanken är att när hon hör "klara, färdiga" så bryter hon det hon gör även om hon är en bit bort, vid "hit" springer jag och då infinner hon sig vid min sida om inte redan vid "färdiga".

Vi har kommit så långt så hon är en bit ut i linan och gör vad hon vill, då ropar jag "klara" hon tittar upp på mig, "färdiga" hon är på väg till mig och vid "HIT" så är hon redan bredvid mig för länge sen och springer och leker med mig.

Jag kommer inte ihåg riktigt om det var exakt så här Yrsa menade eller om hunden skulle sitta bredvid en redan vid klara. Men jag säger Klara, färdiga Hit ganska fort… min tjej tycker det är kul! Har inte behövt prova det på allvar, så om det fungerar vet jag inte, men vi har kul så länge =)

czas
0

ååå…TACK vilket roligt tips.Det måste jag absolut prova.Om inte annat borde det vara ganska roligt.

giffan
0

#6 Super bra tipps!!! Låter som en rolig lek även om det inte skulle fungera.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silvery
0

#6 tyckte också det var ett bra tips =) då blir ju leken som beröm så slipper man bära runt på godis hehe

czas
0

ja precis…om vovvan tycker det är roligt lär hon sig nog fortare också.

Elmis
0

Du kan också börja med att träna hemma i köket. Små övningar varje dag och ofta. Ha alltid lite godis i fickan och ropa på henne samtidigt som du lockar med godis. När hon kommer till dig får hon en godisbit och mycket kel och beröm. Upprepa flera ggr om dagen vid olika tillfällen. Till slut kan du tona ner godiset och ösa på med beröm och smekningar. Gör detta även när du rastar henne. Du kan också använda någon kamptrasa eller något om hon hellre vill ha lite social kamp. Men grejen är att bygga upp en kontakt mellan dig och hunden som gör att hon vill komma till dig när du kallar på henne. Sen kan man gå ut och göra det lydnadsmässigt. Men ta det lugnt, ha inte för bråttom. Det tar tid att bygga upp kontakten med en vuxen hund till skillnad från en valp.

Yessica
0

Jättebra tips ovan, speciellt #6! Låter som ett underbart sätt att träna på Skrattande Hoppas det går bra för dig och din hund. Men om ni inte kommer någonstans kan du kontakta någon instruktör för hjälp. Jag menar inget illa alls, utan det är jättebra med instruktör så man kan få bra tips. Den ser ju er utifrån och kan kanske ge tips som passar just er också. Glad Men som någon mer sa - det tar tid att träna upp kontakt med  äldre hund än valp. Glad Så kämpa på!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnnL
0

Har en valp på 8 mån. idag som också är si så där med inkallning. Långlina eller långkoppel inga problem, men så fort han är fri så är han ibland stendöv.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

silvery
0

min är nio veckor och jag har tack och lov redan lärt henne grunderna både koppel och "lösdrift" fast lös bland andra hundar har jag inte vågat än :P

Gluskap
0

Om det är en valp så tycker den om att springa väl?? Min tjej är bara 1 år och tycker det är superkul så som jag gör i #6, Hon har blivit mer lyhörd när hon är en bit bort. (längsta linan jag har på henne är 30m. Så jag tror iaf på detta sättet till henne iaf =)

Gluskap
0

Gluskap
0

….

czas
0

tack för alla tips.

Lina funkar bra,inne kommer hon jämt.Det är bara ute och helt lös hon "tappar hörseln"ibland.I övrigt har vi en bra kontakt och hon lyder jämt.Det är så konstigt tycker jag.