Orolig
Jo det är så att vi ska kastrera vår hund. Vi funderade på det innan men nu när han var på sin 1års undersökning (?) så hade inte hans testiklar trillat ner. Det kunde leda till canser när han blev äldre så vi bestämmde oss för att vi skulle kastrera honom. Men jag har hört bla. kommentarerna om ''att det är en helt ny hund'' och det vill jag inte. Så om nån kunde berätta om hur deras hundar blev, vad som förändrades så jag skulle kunna känna mig lugnare.
Jag har en kastrerad hanne nu, men har inte haft han då han var okastrerad. Det jag lagt märke till är att han inte går och markerar och skvätter hela tiden. När han pinkar så pinkar han klart, det tycker jag är skönt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Dom blir väl relativt lugnare efter kastrering?

Sök på kastrering, det har varit mängder av trådar om just det ämnet. 
Min första Norfolkterrier var en hane som bara hade en testikel nere. Den andra satt lite högre upp i buken. När han var tre och ett halvt år fick han urinsten och måste opereras p g a detta. Då passade vi på att kastrera honom på samma gång. Han blev inte förändrad till det sämre utan han blev lugnare. Före så märkte han när tikar runtomkring löpte och han kunde vara helt tossig på nätterna! Efter kastreringen så brydde han sig ju så klart inte - och det var bara skönt för oss förstås.
Så du ska inte vara orolig för att din hane ska förändras till det sämre.
Okey men blir de mindre aktiva ?
#5 Nej, det tycker jag inte. Inte vår hane i alla fall.

Det kallas att din hund är kryptorchid när ena testikeln inte vandrat ner. Du kan söka lite på nätet om det. Sök på "kryptorchism" så får du flest bra svar.
Om hunden är kryptorchid får man kolla upp vad den får tävla i (om man är intresserad av det vill säga), för den får inte ställas ut i alla fall. Så du vet. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Min hane är kastrerad och precis som #1 skrev så markerar han inte utan han kissar ut allt det första han gör när han kommer ut, det var en lättnad för oss då han markerade inne i soffan och på vissa väggar :/ han är annars som vanligt kanske lite rundare men det är inge fara med det :) . vi kastrerade honom när han var 6 år.
Min hane är kastrerad, och jag tycker att det bara blev bättre för honom, för han mådde inte bra när tikar löpte, och sen blev han lugnare……fast han är vild o lekfull så det räcker och blir över ändå,,,
,
Det enda negativa är ju att dom har lätt för att gå upp i vikt, så det gäller att hålla ner matkonsumtionen och inte ge något extra gott….jag kör en lite magrare torrfoderdiet….lite för rund är han just nu, men jag har inte kunnat motionera honom lika mycket nu för en sjukdomsbild jag har dragits med ett tag, så det gäller för mig nu att kasta boll så mycket jag bara kan åt honom……
Det med att de har lättare att gå upp i vikt har jag hört, men jag tror inte det blir så mycket för han har inte ett uns fett på kroppen ^^, men han kommer hem vid 5 ikväll så vi får se hur han mår då.

#10 han kommer nog vara ganska snurrig och engslig så låt han ligga på sin plats och sitt med han där annars så följer dom bara efter en när dom söker trygghet. Men det går över efter 1-2 dagar.
Okey tack det kan va bra att veta :)