Lite hjälp tack.
Jag tar just nu hand om en hund som är ca 1,5 år.
Hon har bott i samma hem sen valp och komemr från bra föräldrar.
Jag fick ett samtal i måndags om jag kunnde ta henne lite akut och de kunnde jag.
Jag vet att hon styrt ganska mycket hemma.
Och fått göra som hon själv vill.
Hon har tydligen haft nylon"munkorg" i tid och otid.
Jag brukar följa mitt sunda förnuft när de gäller att uppfostra både mina djur och mina barn. Men ibland känns de bara som man är tom på råd.
Idag va jag och vovvan ute ensamma i skogen. Hon va i lång lina och vi la lite spår och hade allmänt mysigt.
Rätt va de e så bara attacerar hon mina armar, Skäller, visar tänder och biter mig.
Jag blev inte rädd överhuvetaget utan försökte bara klura ut hur jag skulle lösa situationen. Ta henne i nacken är ingen ide för bara jag rörde armen tyckte hon de va ännu roligare. Vände jag mig om för att gå och ignorera henne bet hon mig i röven. Jag sa skarpt NEJ, men de verkade bara egga upp henne ännu mer.
Så jag bara stod och tittade och väntade ut henne. HOn la juh av efter en stund.
Men finns de något jag kan göra? Eller jag ska bara stå där och vänta ut henne?
Hon gör juh likadant mot min hund och han bara står pall och skiter i henne. Han fortsätter med de han håller på med. Oftast tuggar på någon pinne och bara nonchalerar henne. Hon lägger juh av efter ett tag.
problem 2 är att hon inte är rumsren. Så jag bruka inte säga nåt inne men ute berömmer jag henne jätte mycket. Och jag försöker som med en valp gå ut efter maten och efter sovat. Men de händer ändå olyckor.
På nätterna skiter hon innne trots att man vatt ute vid 23 tiden och går ut vid 6 på morgonen.
Jag hade räknat med att de kunnde vara en del problem så jag gnäller inte :)
Men jag skulle vara glad om någon vill ge mig lite sunda tips på hur jag ska hantera situationerna och göra hennes vistelse här så trevlig som möjligt.
Tack på förhand.

Angående rumsrenheten, så kanske du ska ge maten tidigare på dagen, så att hon har tomt i tarmen efter 23. Vidare ta bort vattenskålen på kvällen så att hon inte fyller på blåsan i onödan på nätterna.
Vi har en huskytjej som aldrig blir helt 100 rumsren. Hon kissar alltid på samma ställe, och ibvland är det över 6 mån mellan olyckorna. med henne gäller det bara att vara oerhört uppmärksam, och då hon är instängd i sovrummet med oss på nätterna (med en grind för dörren, för den kan hon öppna själv annars) så har vi minskat olyckor till ett minimum.
Angående tok-attacker, så skulle jag gissa att det är någon form av överslagshandling. Kanske är hon stressad, över eller understimulerad ed. Gör som din andra hund gör! Hade det varit min hund, så skulle jag nog försöka bara ignorera. Stå med armarna mot kroppen, helt stilla, titta åt ett annat håll. Även om hon biter i rumpan, stå stuilla och visa ingenting. Så fort hon dämpar sig ge ett kommando, typ sitt, och berömma, ev ge godis. Försöka att avleda från nya attacker så gått det går.
Att ta tag i en sådan hund, eller försöka neja od brukar bara egga dem mer. Ett tips kan vara att stå på kopplet, så att hon inte når att hoppa så högt, kanske tom så kort att hon måste ligga ner till hon lugnat sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det låter som typiskt dobermann-trams-beteende det där. Det bästa är att bara ignorera henne totalt när hon gör sådär och fortsätta med det du håller på med. Biter hon dig i baken, så bara stå emot. För ignorerar du henne till en början och sedan vänder dig om och bannar henne när hon biter dig, så lär hon sig direkt att det är bita i baken som gäller, för då få hon uppmärksamheten hon vill ha. Dobermann är superbra på att lära sig sådana saker!! ;)
Min dobermanntik tramsar också med rumsrenheten ibland, är duktig på att "protestkissa" på nätterna t.ex. Men nu har jag henne i bur på natten. Hon springer själv in i buren och lägger sig när jag går runt och släcker i lägenheten inför natten och hon älskar den. Det är hennes eget hörn där hon får vara ifred. Jag stör henne aldrig där. Nu för ett par dagar sedan hade hon diarré och skällde när hon behövde bajsa så jag vaknade och gick ut med henne. Annars sover hon hela nätterna utan att behöva göra nåt.
Innan kunde hon ha bajsat på morgonen när jag gick upp, tror bara det var för att hon hade möjligheten att göra det. Kände hon att "jag kanske behöver bajsa", så bajsade hon. I sin bur vill hon ju inte bajsa, därför gör hon inte det heller.