Torrfoder INTE i pelletsform?
Jag har just hämtat ut min hund från Djursjukhuset för 14000 kronor. Veterinärerna har sagt att hon inte ska ha torrfoder utan att det är uppblött eftersom hon inte tuggar det utan bara slukar.
När jag hade hund för 30 år sedan fanns inte dagens foder alls. Men det fanns helfoder och basfoder (att komplettera med kött) som var mer i Müsliform, som man rörde ut med vatten. Pellets fanns inte alls. Numera verkar alla foder vara i pelletsform, som tar lång tid att mjuka upp.
Vet någon om det finns sådana hundfoder idag?
Jag blandar valpfoder i en burk med vatten vilket tar ca 6-10 timmar att bli helt mjukt. Men då är det ju bara att göra burken på kvällen för en hel dags brukning och sedan låta stå hela natten.
Jag tror även att det går att blanda med adult foder (jag andvänder valpfoder eftersom att jag har valp).
Men somsagt, är det inte bara att blanda torrfoder med vatten? (Jag andvänder Doggy)

Jo, i och för sig men det tar tid att få det mjukt, vilket är besvärligt när vi reser. Verkar lite omväg tycker jag. Men att ha det i en burk i kylen var en bra idé.
jag använder också doggy och det tar va en kvart att mjuka.. det är bara blanda med ljummet vatten..
#2 Har du inte funderat på färsk foder?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

varmare vatten brukar göra att det går fortare. Sen så tar det längre tid för ett foder m mkt kött i än ett m mkt vete tex. Har du testat om hon sänker farten bara genom att hälla på vatten? Många hundar tar det lugnare om maten är ordentligt genomdränkt i vatten, även om den inte helt hunnit bli mjuk.

Ja, jag tänker koka egen mat åt henne huvudsakligen, men ibland är det bekvämt med något torrfoder när man inte har kylmöjligheter t ex. Letar också efter ett vitamin-mineraltillskott som man kan strö på maten. Hon tar det något lugnare om man häller vatten på torrfodret och hon också måste slicka i sig det.

Cenaturio har ett flingfoder och nått kompleteringsfoder, vet dock inte mer än så om de fodren http://www.cenaturio.dk/swe/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det ska jag kolla upp!
Men det är lite märkligt att det inte finns fler - magsäcksomvridning var en sjukdom man inte ens hörde talas om förr, det kan de få av otuggat, osmält torrfoder. (Denna gång var det dock livmoderinflammation hon operrades för, men man hade sett att hon äter farligt fort)
vi har en valpkull.. deras torrfoder lägger vi i vatten som vi kokat .. sen blir det mjukt på ca en timme eller två :P går mycket snabbare än i kallt vatten :P

Tack för alla tips. Ska prova varmvatten + torrfoder samt hemkokt. Det är bättre fiberinnehåll i torrfodret för tarmens skull. Hon får ju inte röra sig så mycket.