Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 824 ggr
eliden
0

Hjälp! Vad ska jag göra?!

Hej! Min klasskompis berättade idag att hennes mammas kompis har valpar. Dom är 6 veckor i helgen. Men nu hade hon som har valparna sagt att hon ska sälja dom denna helg?! För hon har tröttnat verkade de som sa min kompis. Hur f*n kan man sälja valparna när dom är 6 VECKOR?! Om hon säljer dom ska jag anmäla henne då? Blev så arg när jag hörde de!!

spiritedaway
0

Lagen säger väl 8.a så.  Hoppas det inte finns nån idiot som tycker det låter som en bra idé att köpa en hund så tidigt.

Marylojs
0

Ja det ska du.

ingann
0

Enligt lag får man inte separera valparna från mamman före 8 veckor.

Gör hon det tycker jag du skall kontakta djurskyddet i din kommun.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marylojs
0

#1 Hur ska man kunna veta hur gamla valparna är då?

spiritedaway
0

#4 iofs. Hon kan ju ljuga. Men jag kan inte förstå hur man kan hinna sälja alla valpar så snabbt om man inte redan haft intresserade. Som då borde veta hur gamla de är. Jag hoppas inte hon gör det.

rockygubben
0

Valparna får ej skiljas från sin mamma före 8 veckan!

eliden
0

Jag vet inte om alla valpar är sålda! Men hon skulle iaf sälja 1 i helgen. Lät de som på min kompis. Och hon vet ju vilket datum dom är född, min kompis. Och så hade ägaren till valparna ljugit och sagt att dom är 6½ vecka. Fast dom är född den 6 feb. Så på fredag blir dom 6 veckor. Förstår mig inte på uppfödaren! :(

spiritedaway
0

#7 okej. men anmäl det. Går att göra anonymt

Bella-R
0

#7 Man kan inte ens kalla den personen för uppfödare!

Om hon efter knappt 6 veckor med valparna har "tröttnat" och ska sälja dom två veckor för tidigt - Då är man absolut ingen uppfödare. Bara en oseriös person som vill tjäna pengar på valpar.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

spiritedaway
0

finns det nån annons för de där hundarna?

eliden
0

#7 Jag skrev bara uppfödere så ni skulle veta vem jag prata om där. Självklar är hon ingen uppfödare. Absolut helt oseriös!!!

anaprincess
0

#0 Är hon med i SKK eller är valparna reggade där?

eliden
0

#12 De är blandraser

anaprincess
0

Du kan ju alltid ta kontakt med blandras föreningen blandis och höra vad du ska göra. LÄNK

eliden
0

Ialla fall så såldes valparna vid ca 6 veckor fick jag höra :(

Marylojs
0

Anmäl!!!

RobFrazie
0

Eftersom att hon lär lägga ut en annons på valparna så lär hon oxå skriva valparnas ålder. och ja köparen borde ha mer kunkap om att inte köpa dom före 8 veckor iaf, Har dom inte den kunskapen, ja då lär dom heller inte ha kunskapen om att ha hundstakaren!

Får bara hoppas att hon inte får någon valp sånd förens dom är 8 veckor i alla fall!

eliden
0

#17 Men valparna är ju redan hos egna familjer "/ Plus att dom är inte vacc elr avmaskade :(

RobFrazie
0

Jasså dom är redan sålda? Det missade jag faktiskt.

Och ja det är ju änu värre om hon sålt dom utan att vaccinera eller avmaska. Det är RIKTIGT illa!

monicany
0

Men herregud hur kan man göra så, man undrar ju lite över de som köpt valparna, hur kan man köpa en ovacinerad hund?

giffan
0

#20 Det finns så mycket konstigt folk.

Vet om flera som säljer hundar utan att varken avmaska eller vacinera. Och tyvärr så köper okunnigt folk sånna.

Men det är ju nästan alltid dessa hundar som omplaseras/avlivas före 1års ålder.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Skruttan-1
0

hundvalpar måste väl vara reggade innan man säljer där med har dom ett datum de är födda. tycker att man får ju räkna med att valpar kräver tid o omsorg tills de får nya hem och det verkar som att det är svårt o sälja idagens läge. Ser att folk REAr ut en del valpar för de inte blir av med dom tragist.

[jakke94]
0

anmäl.. hemsk att man säljer dme så tidigt.. vi är uppfödare och vi håller valparna tills dem är 10 veckor då vi tycker att dem är för unga vid 8 veckor.. och 6 veckor :O .. herregud, anmäl det .

CarolineO
0

Anmäl! Det är olagligt!