Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2104 ggr
[helenal]
0

hund vs katt?

Ni som har bpda katt och hund hur gjorde ni får att göra det bästa av situationen första gången dem träffades? mina katter är fem månder alltså lika gamla som hunden är, det kan völl avra positivt att båda är små?

hru gör ni med matskålarna? står katternas och hundarnas i köket tillsammans? det blir himla massa skålar i mitt lilla kök isåfall:)

AgnetaK
0

Det är nog en fördel att alla är unga. När jag tog hem min valp till min katt släppte jag bara ihop dom, till valpens extrema glädje och kattens extrema förvåning. Katten flög upp på ett skåp och valpen försökte följa efter.

Nu var ju min katt hundvan och han vande sig snabbt.

När jag tog hem min nya katt för ett halvår sen fick hon bo i eget rum med galler i dörröppningen första kvällen och även halva nästa dag, detta var till största delen för katternas skull, men funkade ju på hunden också. Nosa i lugn och ro utan att behöva mötas närmare. Sen beror det väl på vem av dom som är mest framfusig, min hund var så himla "på" att jag till slut knöt fast honom i ett stolsben för att nya katten skulle få spatsera omkring i fred en stund. Det funkade finfint. Men nu är det ju din hund som är ny, så jag skulle se till att katterna hade någonstans att "fly undan" och sen skulle jag eventuellt låta hunden titta på katterna i koppel första gången, tror jag.

[helenal]
0

aa, det e nog bäst. mina katter är med hundvana men allting är ju en träning. hur gör du emd matskålarna`?

MeMyselfandI
0

Jag har kattmatskålarna lite högre upp än hundarna når, men lagom för gamla som unga katter att hoppa upp till.

Jag har provat med särskilda vattenskålar till katterna på samma ställe - men ingen av mina katter drack någonsin där. Utan alla fem föredrar hundvattenskålarna. 

(har två retrievers -ögontjänare ;) som skulle sluka kattmaten när jag vände ryggen till  - hur mycket jag än skulle lära dem att inte norpa från dessa skålar)

Faxlin
0

Exakt, vissa hundar går inte att lära. Då är det bättre att ställa maten så att hunden inte kommer åt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AgnetaK
0

Jag har inte ens tänkt tanken på att försöka lära min hund att inte äta kattmaten, det kanske går, men jag känner redan i förväg att det inte är mödan värt, haha. Jag har en mycket matglad hund.

Katternas matskål uppe på en bänk, med andra ord.

Real
0

Min och mammas vovve lärde sig att inte käka av katternas.. men sen kastrerades han och han vart ju såklart mat tokig. så nu går det inte att ha kattmaten nere på golvet.

Vi hade galler för min dörr så att katterna kunde vara ifred inne hos mig i början, sen behövdes det ju inte när dom lärde känna varandra.. och nu är katterna Lufsens (hundens) bäbisar:D

[helenal]
0

hmm men greejen e att jag ger katterna foder,som dem har hela tiden att äta på och så får dem burkmat också… se rju lite knäppt uta tta ha matskålarna p diskbänken… ha rju ingen annanstans att ha dem på… kanske  hallen? om det inte sr skumt ut…

AgnetaK
0

Nu har jag alltid haft skålarna på diskbänken, så för mig är det helt normalt. Har på en byrå också i ett annat rum. Men jag vet att det finns dom som absolut inte vill ha katterna på diskbänken.

Du kanske kan lyckas med att lära hunden att inte äta kattmaten?

[helenal]
0

hmm efetrsom han är fem månade så kanske hans uppfödare har de. jg ska fråga henne. Jag tyckr dt ser konstigt ut med jkatter på diskbänken eftersom jag inte är van vid det. De kan gärna få sin burkmat på diskbänken,men jag tänker mer på fodret som håller hela dagen..

IrmaZorro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi tog hem våran hund satte vi honom bredvid katten.. som blev livrädd! Nu jagar hunden alltid katten.. hur mkt vi än försöker lära honom att ha inte får, men så är han ju jakthgund också! Katten har sin mat på övervåningen.. där Zorro kan ta, men han gör det inte :)

[helenal]
0

vilken söt hund! jo jag tror jag låtr hunden få lukta in sig lite först.. och så att han får i sig mat innan katterna kommer utfarandes=) han har som sagt inte ätit på flera timmar när jag får honom eftersom han e ´åksjuk.