Biter sönder saker
Vi har lite problem med våran tik på 13 månader. Så fort hon lämnas hemma med sin 'syster' så måste hon bita sönder saker. Allt från hörselkåpor till blommor till renfällar osv. Men hon biter inte sönder något om hon är helt ensam hemma..
Och vi vet inte hur vi ska göra för att få bort det. Någon som har tips råd?
är ni helt säkra på att det är hon då?
ibland kan även flera hundar trigga igång varandra och hitta på sattyg;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#1 - Vi är väldigt säkra på att det är hon. Det är hon som skäms väldigt mycket när vi kommer hem och systern är 4 år och väldigt lugn och väluppfostrad.
#2 hundar har tyvärr inte förmågan att kunna skämmas… de lever i nuet och kommer inte ihåg att de gjort fel om man inte kommer på dem direkt… det är därför man aldrig kan korrigera eller "straffa" en hund i efterskott, för de vet inte vad de gjort för fel…
prova att sätta upp en övervakningskamera eller något för att vara säkra…
/Ingalill

#3 - Fast jag tycker att hon skäms. Har hon bitit sönder något så ligger hon kvar i sängen, kommer inte och hälsar på en när man kommer hem och ligger kvar i sängen och sen skamsen ut. Och de dagar hon inte gjort någon då kommer hon glatt fram och hälsar.
#4 det är din tolkning av henne:) om du inte sett henne bita sönder något kan du ju inte med säkerhet skylla på henne, eller hur?
när något varit söndebitet, har ni då tillrättavisat henne när ni kommit hem? har ni det så kan det vara grunden till att hon beter sig så när ni kommer hem och den andra hunden är hemma…
hundar som tuggar är ju oftast dem som har tråkigt när de är helt ensamma, så om det bara är tuggat när den äldre hunden är hemma tillsammans med den yngre så kan det lika gärna vara den äldre som gjort det… kanske i protest mot att bli lämnad med en unghund…
/Ingalill

#5 - Jo visst kan det vara så. Men den äldre har varit ensam många ggr då den yngre varit hos veterinären dygnsvis.
Men du har rätt, en kamera skulle vara guld. Dock är det en ganska stor lägenhet så skulle behövas några stycken.
Du har inte nåt annat tips?
prova att spraya någon slags fy-spray på de utsatta sakerna kanske:)
den äldre var väl van att vara ensam innan den yngre kom till er? det var det jag menade med att den kanske protesterar mot att lämnas tillsammans med den yngre… för du skrev ju att även den yngre varit ensam utan att något blivit tuggat på… det var med tanke på att de bägge 2 varit helt ensamma utan varandra utan att något blivit förstört som jag blir fundersam på hur du med säkerhet kan säja vem av dem det är…
/Ingalill
Begränsa hennes utrymme när hon är ensam, låt henne till exempel bara vara inne i ett rum. Plocka bort det som går att plocka bort, som hon annars kan tugga på. Se till att hon har ett mysigt ställe att ligga på och lägg in lite leksaker eller ben åt henne att sysselsätta sig med.
Prova stänga in henne helt så hon inte ser den andra hunden och att stänga in henne enbart med till exempel kompostgaller så hon kan se den andra hunden. Den andra hunden kanske irriterar eller stressar henne på något vis när de är ensamma och det kanske funkar bättre om hon kan vara ifred från henne.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med föregående att begränsa utrymmet. Vissa hundar blir stressade av att vara utan flockledaren och visar sin oro med att bita i allt dom kommer åt.
Jag hade provat en bur i lämplig liten storlek.
MVH
/Björn
#9 Nu får man ju tyvärr inte ha bur åt sina hundar längre, annars är det ett bra alternativ.
Jag håller fullt och fast med vad övriga har skrivit. Va inte så säker på att det är just den yngre hunden som har sönder saker. prova att begränsa utrymmet. Eller ha dem i varsitt rum.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Marodören Amos som har varit en frenetisk mögelletare och förstörare har med tiden fått allt större utrymme att vara på då han är själv.
Tvärtemot vad som sägs så har han bitit sönder mindre ju större utrymme han har fått vara på.
Så det är inte alltid bättre att begränsa hundens utrymme när den är själv.
#11 Men om den biter sönder saker när den redan har stort utrymme, är det ju en chansning att minska utrymmet. Och som i ditt fall, utöka om man redan har litet utrymme.
Fungerar inget av det får man ju klura vad man ska göra då.
~ Anneli ~
#11 Men Kerstin, det är ju konstaterat sedan länge att Amos inte är som andra hundar 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

min "lilla" hund.. 8mån biter oxå på saker då o då, dom gånger det får vara lite ensamma hemma..
vi gjorde som så att vi köpte kompostgaller o satte upp längs väggarna o skärmade av vid bordet, typ som en xtra vägg runtom… så dom har fortf lika stort att vara på men det hon kommer inte åt tapeter , skåp, bord m.m
o det funkar jättebra! :)

#8 - Kanon bra tips! Vi stängde för ett tag sen dörrarna till vardagsrummet för att jag hade städat. Då va det stängt där när jag åkte iväg och då hade hon inte bitit sönder något alls.
#9 - Hon är en ganska stor rotweiler/dobberman korsning. Så det skulle behöva bli en väldigt stor bur.
#11-12 Vi har en lägenhet på ca. 80kvm. De har stora fönster som går ner till golvet så jag hoppas att de inte känner att det är för litet.
#16 överväg inte ens bur;) man får inte ha hundar i bur förutom under transport, jakt och tävling…
/Ingalill

#17 - Det är något som jag inte kan tänka mig, att ha henne i bur alltså. För henne räckte inte bakluckan på en stor kombi så nu är bilen lastbilsreggad och hundarna har hela bakluckan och baksätet. (sätena är alltså fällda) :)
Men herregud hur stor hund har du?? Eller hur liten bil?? 
~ Anneli ~

Säger detsamma Linnea, hur stor hund har du eg? Jag har nerfällt baksäte i min lilla Renault Clio och så har jag 2 schäfrar där och dom har god plats att ligga på båda två osv.
#18 jag säjer som de andra.. hur stora är hundarna egentligen??? det låter som de är jättar 
bra att de har tillräckligt utrymme iaf.. har sett en hund (tibetansk terrier tror jag det var) som krälade ur en transportbur för katt.. den tog sig knappt ur…
/Ingalill

De är två dobberman korsningar, en på 43kg och en på 30kg. Vi har en passat, då det är en ganska stor kombi. Vi vill inte att de ska ha de för trångt då den större och yngre hunden ofta har en förmåga att lägga sig på den mindre.