Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 13941 ggr
Norrtassens
0

Angående Cavalier King Charles Spaniel

Hejsan!

Är ingen hundägare ännu, men längtar sedan många år efter en hund…och nu börjar jag känna att jag har både tid och möjlighet att ta hand om en vovve. Jag har förälskat mej i rasen Cavalier King Charles spaniel…. Men vad jag oroar mej för är att det skrivs så mycket om dess sjukdomar, både bland annat hjärtsjukdomen och Syringomyelia. Är det någon här som vet hur mycket det forskas om dessa sjukdomar? Vågar man alls tänka på att köpa en Cavalier?

Tacksam för svar…

[jakke94]
1

du kan försöka hitta "ett renrasigt helvete" som gick på svt i tisdags (?) eller om någon kanske kan länka det.. där berätta dem ganska mycket om cavaliers sjukdomar ..

gejsa
0

Det kan du säkert. Kolla upp kennlarna med SKK. Har själv ägt en cavalier och han fick blåsljud i hjärtat men fick medicin mot det. Märkte inte någon skillnad mot innan. Han blev 12 år gammal. Hade många andra sjukdomar men det har många rasrena hundar tyvärr.

Zebben
1

Visst kan Du hitta friska cavalier, men jag skulle nog passa mig rätt noga och göra mkt stor koll av uppfödare. Det är otroligt mkt sjukdomar i rasen och försäkringarna täcker inte ens många av dessa.

Norrtassens
0

Tack för era svar :o)

#2 Hur gammal blev din Cavalier när blåsljudet upptäckes? Vad hade han för andra sjukdomar?

Har gått in som snabbast på hunddata, men har inte satt in mej så bra på hur det funkar… Är det så att man kan se vilka test som är gjorda på hunden och svaren på testerna?

Lite tips på vad man ska kolla upp när det gäller uppfödare önskas :o)

Norrtassens
0

En till fundering jag har för att återgå till #3:s inlägg…

Vilka sjukdomar är det som inte täcks av försäkringen?

minja
0

En kompis till min mamma hade en. Tyvärr så hade han något fel på ena frambenet och det enda vetrinären kunde göra var att stel operera eller avliva. Dom valde avlivning då dom tyckte att hunden inte skulle få ett värdigt liv. Vet dock inte vad det var för sjukdom hunden hade.

Glorian
0

Hej jag har 2 cavalier och tyvärr upptäcktes förra året Syringomyelia på min nu 4 åriga hund. Men hon är pigg o rask fortfarnade men går ´på medicin  hela tiden sen 1 år tillbaks.

Glorian
0

Skulle kanske skriva lite till, för det är en helt underbar hund, den andra jag har är en riktig kelgris kramas hela tiden. jag har haft olika raser innan men detta är nog den goaste hundras vi haft.

Norrtassens
1

#7 ÅÅÅh vad trist att höra att din tik har drabbats av SM, vad säger veterinären…hur ser prognosen ut för henne? Blir det bara sämre och sämre?

Visst är det ungefär runt 3-4 års åldern man börjar märka av SM?

En tanke…är det kanske bättre att köpa en valp från föräldrar som är äldre än 3-4 år, för att göra sitt bästa för att undvika SM på den hunden (tänkte eftersom att det visar sig först efter några år). Eller spelar det ingen roll. Vet ju att det inte finns några garantier……

Eller finns det något annat att tänka på?

Ja, rasen i sig är ju heelt underbar, jag har inte släppt tanken på att någon gång ha äran att äga en sådan fin vovve….men det är ju så synd att de drabbats av sådana sjukdomar…

Lycka till med din tik, hoppas att allt går bra för er.

Hälsningar, Annica

Glorian
0

Hej, vi märkte redan vid 3-månaders ålder att hon började klia sig väldigt mycket, men vi trodde det var en fix ide, hade inte en aning om denna sjukdom förräns förra året när hon blev sjuk. Det började med att hon skulle hoppa upp i vår säng då bara skrek hon av smärta, så vi tog henne till vet men dom visste inget fick en spruta och smärttabletter. Sen efter en vecka var det inte bra så jag gick dit igen då sa dom att hon hade öroninflammation mm. sen gick det ytterligare någon vecka då gick jag dit igen och då fick jag en vet som sa till 100 % att det var Syringomyelia. Men det var massa prover som skulle tas och röntgen för att uteslutar att det inte var något annat, sen efter det fick vi åka till Helsingborg och göra magnetröntgen och där visade sig att det var just det.

Så nu har vi provat olika mediciner på henne just nu får hon garpatenin som ges till människor med epelepsi. Det verka som den funkar bra än så länge. Jag håller kontakt med vet. hela tiden.

Men annars är hon en helt underbar hund, lugn o fin.

Mvh Ingmarie

Glorian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annica jag tror inte man kan säga något på förhand när det gäller denna sjukdom. Min uppfödare svara inte ens mig när jag ringer henne om detta och det tycker jag är jävligt dålig stil. För det ska finnas försökringar som man har något år frammåt på hunder tror det är 3 år.

Men vi hoppas vi ska kunna ha henne kvar i många år än, skicka en bild på henne här. Den som är sjuk är den  är black and tan och den andra är en ruby ´som är den keligaste

Norrtassens
0

Jaså, det märks såå tidigt….

Vilken lång färd ni fått gå innan ni fick den riktiga diagnosen, vad kämpigt…. Har försäkringen täckt alla kostnader, och de kostnader som kommer att komma för henne? Bara magnetröntgen är ju jättedyr att göra…

Medicinen hon får nu…hjälper den mot smärtan, eller får hon smärtlindrande mediciner oxå?

Hoppas bara att forskningen kommer fram till en lösning på hur man på ett enklare och billigare sätt än magnetröntgen får reda på att hunden har SM. Förstår ju att uppfödarna inte har råd att kolla alla sina hundar med magnetröntgen, trots att det egentligen skulle behövas…

Kommer att ha er i tankarna. Ha det gott / Annica

Norrtassens
0

Oj då, jag missade ditt inlägg…höll på att skriva, men blev störd av mina barn som har svårt att sova :o))

Vilken oseriös uppfödare…det är svårt att veta hur de beter sig när det väl gäller…hur trevliga de än är när man ska köpa valpen….

ÅÅÅh, vilka sötnosar de är…skulle vilja ha en Black and tan Kyss

Omorose
0

#13 Jag har inte så mycket mer att tillägga.. Men om du verkligen vill ha en Cavalier så tycker jag absolut att du ska köpa en, du får bara kämpa lite mer med att hitta den rätte Glad följ magkänslan..

Lycka till!

Norrtassens
0

#13  Ja, det kommer jag mest troligt att göra…det gäller att kolla upp ordentligt så mycket man kan ang stamtavlan och vilka tester som gjorts på föräldrar och "förfäder" mm mm

Förresten, kul att se dej här oxå…och inte "bara" på Ragdollsidan…dina kattungar är bara såå underbart söta…Kyss

SparklingTindra
0

#10-11

Såg programmet om rasavel som nämndes tidigare i denna tråd. Då pratade dom om SM som jag aldrig har hört talas om. Då sa dom att det är bland det mest smärtsamma som en hund kan utsättas för, att det gör ont bara att få på sig ett halsband.

Gör det så ont trots medecinen?

Kan man verkligen medecinera bort smärtan av att hjärnan är för stor för skallen?

Är inte dömande utan bara nyfiken.

ingann
1

När och om du beslutar dig för en cavalier så rekommenderar jag att du kollar många olika uppfödare och tar reda på så mycket som möjligt om de haft sjukdomar bland tidigare kullar osv… fråga om de testat för SM, knän, ögon och hjärta på föräldradjuren… (knän och ögon vet jag är krav för att få avla men de övriga vet jag inte)

under de 10-15 åren min mamma födde upp cavalierer fick hon inte en enda valp med hjärtfel, så det finns de som lyckas få fullt friska kullar:) tror bara vi haft 1-2 med katarakt och 1 (som vi behöll själva) som blev kryptokid alla valpar:)

Cavalieren är en underbar hund på alla sätt!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

#4# Jag minns inte helt säkert men jag har för mig att han fick blåsljud på hjärtat vid 5-6 års ålder. Men vid 1 års ålder opererade han sina körtlar i analen bla. Och så var han glutenallergisk. Något mer fel att han skrek när han hade sprungit mycket som tex i skogen. Då kunde han skrika hjärtskärande mitt i natten när han skulle flytta på sig och då resa sig upp. Vi visste aldrig vad det var för något. Vi kollade upp om han hade fel på hypofysen också för han var så superenergisk. Men han var väldigt snäll och kelig hund. Tyckte om att ligga bredvid oss i sängen och i knäet. Min mamma hade också en cavalier då och han hade något fel på ämnesomsättnigen. Kunde inte ta åt sig maten utan var alltid väldigt smal pga det. Jämt när han sket ute så var skator och kråkor efter och åt av det för det var inte smält som vanligt bajs. Han fick visst någon medicin för det har jag för mig. Detta är alltså 16 år sedan ungefär.

ingann
0

#18 det låter som det var knälederna han hade problem med… det är/var ett problem inom rasen iaf förr så därför var knäröntgen ett måste för att få avla…

/Ingalill

gejsa
0

#19# Jasså, kommer det efter en kraftig överansträngning? För normal fick han inte så. Utan bara när han sprang i skogen.

Glorian
0

Norrtassen: Försäkringen har täckt rätt mycket, det är ju självrisken som man får betala och sen fick vi lägga till på magnetröntgen. Fick 5000 kr från försäkringen, men det är bara om man har dubbel vet försäkring inte annars (Folksam). Och sen får jag 3000 kr om året för medicinen. Men visst kostar det. fick köra 50 mil för att röntga henne det fick vi ju stå för själva, men vår lilla goa hund här värd det.

Vi har aldrig halsband på henne det funkar inte för då klia hon som bara den utan det är sele, men helst går jag i skogen med henne så hon får springa lös, det är det bästa.

Ja medicinen hjälper till så hon mår rätt bra, men visst ser jag skillnad på mina bägge hundar. Den ena som ett yrväder den andra mycket mera loj.

Men hoppas vi får ha henne många år till, vet. sa om hon bara får rätt medicin så kan hon har många år till.

ingann
0

#20 det tror jag… knäna tar ju mer stryk vid ansträngning så med dåliga knän är det inte konstigt om de får ont efteråt…

/Ingalill

Omorose
0

#15 Jag tror att det är det bästa.. sedan håller jag med #17 kolla

många olika uppfödare!

*Tack så mycket! :) Man är ju en hundmänniska också, eller rättare sagt djurmänniska Flört

Norrtassens
0

Tack så jättemycket för alla svar :o)

Jag hoppas att forskningen går framåt i en rask takt när det gäller cavalierens sjukdomar… Jag tycker att det är bra att det har börjats skriva om det mer och mer, för att folk ska få upp ögonen…och kanske kunna göra något åt saken…

Hittade en mycket läsvärd länk till en hemsida, där en ägare till en SM sjuk cavalier skriver om sin hund….oj, vad jag grät när jag läste den….det var så hemskt…

http://www.freewebs.com/lucymagicsky/index.htm

Glorian
0

Kolla sidan nu men spelar bara, vad ska jag trycka på sen?

Norrtassens
0

Det ska bara vara att trycka på länken så kommer man till hennes hemsida…har kollat det nu, och det funkar för mej…

Annars kan du googla på: a brave little cavalier, när jag gör det är den högst upp på listan…

Glorian
0

Jag hittade det, men lite försvårt med all engelska men det jag kunde begripa vad att dom opererat henne? men jag kommer aldrig att göra det, skulle hon bli så dålig så tar jag bort henne direkt. Usch var ledsamt det var tårarna bara kom