Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3553 ggr
Viljans
0

Vilket hundras är bäst?

Somsagt så ska ju jag skaffa hund på sommaren 09, men nu har jag suttit och funderat lite och kommit fram till att jag vill ha en hundras som inte är föör hyperaktiv, men jag vill inte heller ha världens lugnaste hundras.
Har t.ex kollar på Golden och Labrador, eftersom många säger att det är bra nybörjarhundar, dock är jag inte så mycket till nybörjare, då jag nästan varje dag spenderar min dag med hundar. Men det är första gången jag skaffar en egen hund.
Men nu säger några att golden/labbis är en superlugn ras som inte alls vill busa eller något.
Och isåfall, kan man motionera den så att den inte blir trött med det samma?

Ni kan gärna tipsa om andra hundraser som verkar passa till min beskrivning.
Tacksam för svar! (:

MVH Romana

destroyed
0

kan du ge lite mer information typ vad ska du aktivera hunden med, ska den vara långhårig m.m. hur mycket pälsvård vill du hålla på med. du säger att du vill ha något likt labrador och golden.. det finns  många som är ungefär som de raserna.

Viljans
0

Aktivera hunden kan jag göra på alla olika sätt, det spelar ingen roll.
Pälsvård är också så, det spelar ingen roll, kan sitta och borsta m.m varje dag om det skulle behövas.
Labbis/Golden är ingenting jag måste ha, jag har bara tänkt på den rasen.

Mischa
0

Du kan få såväl en golden som labrador som är allt annat än lätt och sävlig, snarare tvärtom.

Glöm allt vad "nybörjarhundar" heter och leta efter en ras som passar dig och din livsstil, inte vad andra tycker du ska ha.

Du skriver inte vad du vill göra med din hund, allt verkar vara "spelar ingen roll".

Ta istället då och granska vad du verkligen vill ha istället, det är skillnad på att ha en sällskapshund som nöjer sig med lite nosarbete nån gång då och då och basic allmänlydnad mot en som funkar ypperligt som sällskapshund under förutsättning att den får jobba med skallen flera dagar i veckan.

Vad för mentalitet söker du i hunden? vill du ha en "älskar allt och alla" eller en reserverad som väljer vem den vill hälsa på?

Känner du att du vill ha en hund som kan vakta? är det viktigt att hunden har lite jaktinstingt?

det finns mycket som inte är sagt.

≧◔◡◔≦

Viljans
0

Okej, jag ska väl försöka uttrycka mig bättre.
Jag vill ha en sällskaps hund som 'älskar allt och alla'. Jag kommer inte att använda den till jakt elr något sånt.
Jag vill inte heller ha en hund som kan vakta som t.ex schäfer.
Hunden ska inte heller ha så mycket stark vilja och som bara gör saker som den själv vill, men det beror väl på hur man tränar den.

Mischa
0

hmm…tyvärr blev bilden inte vidare klarare, men kanske en eurasier kan passa dig i smaken?

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Clumber spaniel kan vara lungn när dem vill men kan endå vara glad och följa med en .. låt mig förklara: om man känner att mm nu vill jag gå en två timmarspromenad så följer clumbern med på det.. och sen kan man osså tänka.. äh jag orkar verkligen inte.. hon/han får gå ut en runda i trädgården eller gå en kort runda.. ja då bryr inte clumbern sig om det och är endå lungn inomhus.. dem är väldigt bra i hemmet då våra 2 valpar som vi har köpt inte bitit sönder något i hemmet och har bara kissat inne en gång sen dem har kommit hit (pratar m den senatse då jag ej minns den första)

och just nu har vi valpar på 9 veckor som skriker när dem vill ut i trädgården så att dem har inte kissat eller bajsat inne nu på ungefär 5 dagar :D

www.lazy.myhood.se är hemsidan.. och en ny kommer snart då vi får börja använda vårt kennelnamn från och med imorgon :)

Bilden är på valparnas pappa!

Viljans
0

Hur är den rasen då?
Såg att den liknade en superlångthårig schäfer eller något x)

Tackar! Den rasen verkar ju helt underbar! (:

Taci
0

#7, jag har en eurasier o har träffat en hel del av rasen. Min uppfattning är att de är väldigt genomsnälla, och sociala. Vissa lite mer tillbakadragna mot främlingar än andra, men de flesta jag träffat hälsar gärna på folk :) Alla eurasier jag träffat har även Älskar andra hundar.

Vår hane (6 månader) är inte alls vaktig. Han uppmärksammar om han hör ljud utanför, men han springer inte till dörren i tid o otid, utan bara när någon kommer in genom dörren. Han skäller aldrig, nästan så man kan undra om han ens är kapabel till det, haha! De andra av rasen jag träffat har inte heller varit skälliga, med undantag för någon enstaka. De är även mycket lättlärda, va jag har märkt :)

Pälsen är lättskött, o räcker med en borstning en gång i veckan eller så.

Hoppas du fick en liten bild av hur rasen är. Självklart finns det säkert olika uppfattningar, men det är såhär jag uppfattar rasen, efter alla jag träffat :)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mm clumbern är underbar.. är det du som ska ha hunden ? såg att du var tretton.. ska du ha den till att träna elr ska dina föreldrar träna den och du umgås med den ? :P hoppas du inte missförstår mej nu  :P  =)

sätter in en bild på en av valparna som fortf. är till salu
en tik

Viljans
0

Åh, precis min typ av hund!
Men en fråga bara, fäller dom mycket? Och är de på något sätt allergivänliga (bara en fråga, inga allergier hos mig).

Hehe det är jag som kommer ta hand om den och sköta om den men min pappa hjälper mig med veterinär och sånt. Men det kommer mest vara jag som tar hand om den. :)

[jakke94]
0

okej :P är själv fjorton och ska träna den ena valpen vi ska behålla.. ska ha den till utställning mest.. sen ska jag ju gå valpkurs och kanske rallylydnad :P

du/dina föreldrar får gärna maila om ni är intresserade av att veta mer om rasen.. tror mina föreldrar gärna berättar mer om den :P
mail finns på www.lazy.myhood.se

Taci
0

#10, jag vet inte riktigt eftersom vår hund inte fått all sin vuxenpäls än och så, så jag vet inte riktigt hur det blir sen. :) Men vad jag hört så fäller dom ur underullen 2 gånger per år, så då får man ju borsta lite för o undvika att håret kommer överallt :)

Dom är inte kända på något sätt för att vara allergivänliga, vad jag vet iaf. Jag har själv astma, är konstaterat allergisk mot hundar, fastän jag aldrig känner av det nästan. Dock så reagerar jag lite grann på typ labradorer, schäfer osv, men har inga problem med eurasier, och typ japansk spets. Men sånt är ju väldigt olika! :) Gud så krånglig jag var nu..

Viljans
0

Jag kanske mailar senare! :)

Min pappa fick kolla på hundrasen och satt uppe hela natten och läste om den rasen. Nu står det nog mellan Golden och Eurasier för vår del! :)
Borsta kommer jag nog göra om den fäller mycket, haha!
Hur stora blir dom då?
Eller du kanske inte vet eftersom det fortfarande är en unge? :)

Taci
0

#13, vad roligt :) Kopierade detta från Eurasierklubbens hemsida, där du för övrigt kan gå in o titta lite mer :)

Hanhund 52-60 cm - 23-32 kg
Tik 48-56 cm - 18-26 kg

Om du har bilddagboken så kan du gärna gå in o titta på min sida, för i lördags var vi på hanteringsträning med enbart Eurasiers, så det finns ett par bilder därifrån :) Heter samma här som där.

Sandra-Selling
0

Det som är viktigast är att du funderar på vad du kan erbjuda din hund, vad du vill göra med hunden, börja granska raser efter vad du ska göra. Labbe golden är nog oftast milda men tänk på att dom behöver en hel del motion, de används ju även som jakthundar och är inga soffpotatisar. Sen får du fundera på hur mycket du vill lägga ner på pälsvård osv.

Lycka till!

Viljans
0

Ska gå in och kolla! :)
Men eurasier, är det en ras som man ska motionera mycket och använda till jakt, eller kan man ha dom som bara sällskapshund.
Vilken hund jag är kommer att skaffa kommer den att motioneras mycket. Men det är ju bra att veta. :)

Som jag skrev innan, så kommer hunden att få mycket motion, men jag kommer inte att använda den till jakt.
Men golden är väl ingen hund som man måste använda i jakt?
Pälsvård är någonting jag absolut jag kan lägga ner mycket tid på. :)

Taci
0

#16, den är absolut ingen jakthund på något sätt. Sedan om den funkar till det, det vet jag inte. Egentligen är det en sällskapshund, som nöjer sig med ett "vardagsliv" så att säga. De följer gärna med på allt o överallt, man kan motionera mkt med dom, men de kan även vara värsta soffpotatisarna, o kräver inte att något ska hända hela tiden, även om de tycker att det är roligt med lite upptåg! (;

Alla hundar kräver ju sin motion, men om du inte ska använda den till något speciellt, så tycker jag eurasier ändå passar. Du kan ju sedan träna lydnad eller något annat kul om du vill, då dom kan vara ganska duktiga på lite av varje :)

Sandra-Selling
0

Golden används väl knappt till jakt men den har den bakgrunden. Det bör man tänka på då den faktiskt behöver motion. Vilket du är inställd på men det är annars en vanlig missuppfattning att golden och labbe knappt behöver motioneras

Har du funderat på vinthund?

Viljans
0

Jag kommer ju att gå på hundkurser åså. Men du gör verkligen så att jag blir mer och mer suger på en eurasier!
Gillar dom att  bada då? Alltså om man åker till någon strand och ska bada.
Jag har alltid vetat att golden&labbe bygger på sig ganska lätt, så det är därför jag också kommer att motionera mycket med den om jag skaffar det.

Vad är vinthund för något? (:

[Malin3033]
0

#19 vinthund är en benämning på flera olika hundraser, det är som en egen grupp. bl.a. ingår Whippet, Greyhound, Afghan, Saluki m.m. Otroligt trevliga hundar, är tokkär i salukin!

Taci
0

#19, hihi vad bra, för dom är alldeles underbara! :D

Vår valp har försökt ta sig i vattnet flera gånger men då har vi fått skrika på honom, eftersom det är fruktansvärt kallt o lerigt överallt fortfarande (; Vet även fler andra som gillar att bada, men vet inte om det är nåt som hundar inom rasen har gemensamt. :) Vad jag däremot hört är att de allra flesta älskar att åka bil, haha! (;

Viljans
0

#20 Okej, ska kolla på det! :)

#21 Haha aw, jag kommer antagligen bada mycket med min hund, så det vore ju roligt om den gillar att bada också!

Haha bil är ju väldigt… intressant ju! xD