Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1485 ggr
vitwraight
0

Retrievers nybörjarhundar ? (!)

Hej ! Bra "Mischa" som skrev att golden och labbe
inte alltid är nybörjarhundar ! Har själv en golden
och labbe och har haft den kombiinationen ett antal
gånger och tycker att det är hundar som inte helt
är nybörjarhundar precis. Våra goldenpojkar har
under de första åren varit i mycket stort behov av
både motion och aktivering. Läste i en välkänd
goldenbok att om de bara får vara tillsammans med
sina ägare så kan 1 timmes motion/dag räcka för
att de ska må bra ! Jag ogillar också att de
ofta annonseras med barn,ibland ganska så små. Men anser (nu så dyker jag ned i diket och tar på mig
skyddshjälmen !) att småbarn och hundar inte är en
lyckad kombination då hunden då kan  bli den som´
hamnar sist i rang och för det mesta får komma sist.
Även om det är retrievers så håller jag på 10-års
gränsen när det gäller barnens ålder för att få ha hund.
Båda dessa hundraser behover mycket motion och
apportering  och/eller annan träning är nog ett måste,
Inte räcker det med att gå ett parv bredvid barnvagnen
Har av flera hört att det är inget problem att lämna
de här raserna ensamna med barn, det händer ju
absolut inget  (!). Men barn kan ta till hunden för att
se hur långt de kan gå och skulle det blir som så att
hunden blir  trängd och ex nafsar, nog är det (för
det mesta) hunden som får skulden och kanske avlivas.
Det är verkligen orättvist !
Jag håller på att inga hundar (även retrievers) innan
10-års ålder. Och väljer man dessa raser så är det
mycket motion som gäller. Tycker inte att de ska
klassas som nybörjarhundar, en "testosterinstinn"
labbehane måste få den rätta lydnaden för att fungera.
Det här är min uppfattning om dessa efter 30 år med
hannar av dessa raser. Klockan är 03.45 på natten
så ursäkta för alla tokigheter med stavningen !
Med många vänliga hälsningar från Linda

giffan
0

Men om man sätter hunden efter barnen ska man inte ha någon hund alls!

jag har tre barn i åldern mellan 10 och 16. Alla min abarn är uppvuxna med minst en hund och för det mesta har vi haft flera. Har väll aldrig hänt att jag "glömt" bort hunden för att jag har barn.

Bara för att en hund kräver mycket motion och träning tycker jag inte att man kan säga att det är en dålig första hund.

Min första hund jag tog hand om var en Golden tik, sen, har de olika raserna avlöst varandra. Min första helt egna hund var en dobber hanne, och det klassas inte som en bra första hund!

Har man lite vett inanför pannbenet och uppfödare som stöttare en (oavsett om man köper renrasigt eller blandras) så klarar nästan alla av att ha hund!

Man kommer långt på sunt förnuft.

Tycker et är en dålig anledning att man inte kan ha hunden kvar för att man skaffar barn.

En mentalt bra hund klarar tillökning i familjen!! Sen får man ju även uppfostra sina barn att handskas med hunden som man ska. Och man kan lära även små barn att handskas med hundar!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

rattoken
0

Jag håller med om att man inte ska hund om man inte värdesätter den och låter den komma i sistahand. Men jag håller inte med om att det är så i alla familjer. Jag tror att är mann bara medveten om vad som krävs av sig själv och är villig att gölra det. då skulle det troligtvis inte vara något större problem att ha en hund. Man måste helt enkelt förstå vad det inebär att ha en hund. En annan sak som jag håller med om är att labradorer inte är en särskilt bra första hund då den är väldigt mycket vilja. Det gäller de flesta Reteriverhundar eftersom de gillar att bära mer än vad de flesta raser gör och det är ju inte alltid saker som de får lov att bära

giffan
0

#2 Man kan faktiskt lära hunden vad den får bära och inte.

Om det nu var så att man inte skulle ha hund o ch barn, då bör juingen som är under 40 skaffa hund, för de flesta människor skaffar barn före de är 40år. om än inte alla, men många gör ju det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Maddepadde
0

Måste ju faktiskt säga att jag hellre ser att en familj skaffar en utställningsavlad retriever än en Malle!
I grund och botten är retrievern en relativt lätt och okomplicerad ras.

Dra för den delen inte alla familjer över en kant!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Sandra-Selling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm barn-hund diskussionen du för håller jag inte alls med. Barnen och hunden i vår familj går ypperligt ihop och har alltid gjort. Hunden ska vara lägst i rang! Hundar och barn passar jättebra ihop. Vår schäfer avgudar barnen och dom älskar och respekterar henne. Har ingen erfarenhet av retrivers men att de skulle vara annorlunda i en familj har jag svårt att tro.

Vill du bara provocera lite på nattkvisten eller?!

kerstinjo
0

Retriver eller inte, mina barn är uppvuxna med hundar och det är helt klart att barn och hundar går utmärkt ihop.

Barnen får lära sig att respektera hundarna och vice versa. Kort sagt så berikar de varandras liv.

F.ö. håller jag inte alls med dig i ditt resonemang. Börjar fundera på om du har hund själv?

Kerstin 

[jakke94]
0

min familj skaffa sin nybörjar hund för 20 år sen.. det var en golden hane.. hann med 2 år med den… (föddes alltså när den var relativt gammal) sen har vi haft tre flatt tikar som.. alla dem har fungerat bra och har varit hur snälla och trevliga som helst.. vi jagar och ställer ut dem och tränar lydnad med dem.. tror att det inte direkt finns några nybörjarraser eller inte.. liksom om man vill ha en apporterande hund för jaktens skull .. och det är dens första hund.. ska dem då skaffa en hund från grupp 9 först för att senare kunna köpa en icke nybörjarhund ?

om man tänker när man väljer ras blir det oftast bra..

nu har vi övergått till clumber spaniel.. och så har vi en flatte kvar :P

Missel
0

Intressant diskussion, då jag själv är uppvuxen med golden.