Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 4549 ggr
Leopoldine
0

Dokument utifrån

Ikväll kl 22.00 på Svt2 är det Dokument utifrån som handlar om hundavel, om den negativa utvecklingen inom den.

Bleenda
0

Tack för påminnelsen. Den måste jag titta på.

Vi kan väl hjälpas åt att putta upp det här så man kommer ihågSkrattande

När vi gick med i EU så talades det om att vissa raser skulle förbjudas. Det hände inget mer sedan. Det gällde både hundar och katter som knappt kan andas och föda själva. SJUKT.

SofiaChristina
0

Jätte bra med fokus på detta.

lennartsdotter
0

Usch! Inavel är hemskt… Ska försöka komma ihåg att se de.

Kram!

Bleenda
0

Putt

gejsa
0

Ska verkligen se det och säkert gråta när man ser det också. Suck!

Singo-Torpet
0

ska ja också titta på.. 20min kvar, dax att kissa hunden innan kanske..

Nicciz
0

Nu har det börjat… hemskt men, men så är det ju. Hoppas att människor tänker till och öppnar stamregister och erkänner fel och brister och inser felen i att anamma gamla tänk om renrasavel och inavel Rynkar på näsan

Tänk att SKK tillät 100% inavel fram tills 90talet :S

gejsa
0

Ungefär mitten av programmet hörde ni vad dom sa där? Att blandraser är friskare än renrasiga.

KitoBonito
0

Jag höll på att gråta där i början.

Ursäkta caps nu va…men FY FAN VAD JAG HATAR DE DÄR KORKADE JÄKLA MÄNNISKORNA.

De kommer INTE med bra argument. Inte ALLS.

Jag blir så arg så arg… Stackars djur. Och det kommer ju bara gå utför fram tills alla hundar dör vid 1 års ålder och uppfödarna börjar inse att det hela inte har någon mening längre.

KitoBonito
0

#8 Beror väl på mellan vilka hundar man parar. Det är ju så att man parar oftast inte två olika raser som är de här sjuka renrasiga utställningshundarna.

De olika raser som paras är ofta "vanliga" hundar som.. ja, jag vet inte hur jag ska formulera det. Hoppas i alla fall att mitt syfte kommer fram.

Bleenda
0

GRYMT; VIDRIGT OCH AVSKYVÄRT!

Skönt att svenska kennelklubben har lite mer vett i huvudet.

[IsabelleA]
0

Mopsarna är mer utrotningshotade än pandan. Skrikandes

SparklingTindra
0

#11 Jo, fast inte är det mycket. ;)

gejsa
0

Ja, tänk så många renrasiga som lider. Ni såg han som vann titeln 2003 eller vad det var för år. Fick sitta på en isbit för att inte få värmeslag. Herregud säger jag bara.

[IsabelleA]
0

#14 …. och att han ens har hjärta till att avla på sin hund med problemen han hade med halsen.

gejsa
0

#15# Det är bara pengar och titlar som styr. Inget mänskligt hjärta.

gejsa
0

gejsa
0

Leopoldine
0

Vidrigt…det finns inte ord för hur hemskt detta är. Alla dessa uppfödare och kennelklubb som medverkade i detta program  är dom djurvänner???

NEJ….det är bara deras egna upplåsta egon som styr!

LiindaLarsson
0

Fy så hemskt såg det stackar djur allså

sen att folk inte bryr sej, att dom ändå fortsätter avla..

hoppas det blir nån förbättring nu iallafall fast att det borde ha skett för länge länge seden

kan då säga att  hundarna var mycket finare förr..  än vad dom är NU!!!!!!!!!Skrikandes

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju dessvärre dagens sanning, och det är banne mig helt otroligt hur jävla korkad man får vara!
Stackars, stackars hundar.

Jag började faktiskt applådera när Schäfern kom på tal, att dom sa att det FINNS "orginal" schäfrar kvar, dvs bruksavlade.
För många vet ju inte om det, så jag blev jätte glad att dom framförde det.
Dock så ville jag slå in pannbenet på domaren som sa att en bruksschäfer inte är en (extreiört) korrekt schäfer.Skrikandes

Blev otroligt ledsen när jag såg Pekingesen (blev ju iofs ledsen för alla hundarnas skull).
Jag tittade på min tik och tänkte att jag nog ska importera en bunt "fina" Pekingeser (Läs: Som min tik) och börja avla på dem och få fram en hälsosammare typ av rasen, för dom är då Inte många.

Tur att SKK verkar ha mer vett i skallen än den Brittiska(?) Kennel klubben.
SKK har ju hälsotester för mååånga rashundar samt att en förändring av rasaveln mot det bättre börjat ta fart.

Ang. att blandraser är friskare säger jag inget om, annat än att jag muttrade fram ett "Pppfft" i soffan när dom berättade det. För det är ju rent BS.

Jag skulle också önska att ett sånt här program gjordes för blandrasavel, för människor behöver få upp ögonen åt båda hållen. Att INTE stödja oseriös avel av rashundar och än mindre blandrasavel.
Utan enbart vända sig till renrasuppfödare som försöker förbättra sin ras.
Det är Dessa man ska sponsra, och låta dom övriga "dö ut".

(Bild på min Pekingese)

LiindaLarsson
0

Detta sker inte bara i hundvärlden dock..detta sker i alla djur!!

Nicciz
0

#21 Är du helt hjärntvättad av SKK maner???

Det har sedan SKK startade gått 120år och 119år innan SKK tog fram ett särskilt ras program…

Kanske ska börja vakna lite…

Nikkis
0

Fan vilken sida av sängen har du vaknat på? Lägg ner din pissiga attityd omedelbums och läs det jag skrivit istället.

Yessica
0

Tyckte det var hemskt att se! Speciellt eftersom ingen där brydde sig om hundarna,  utan bara fortsatte som dom ville. Dom ville inte inse vad som var felet. Fy usch vad en av schäfrarna såg ut alltså! Reagerade också på att domaren sa att bruksschäfern var "fel" byggd… Obestämd

Tänkte även på ridgebacken… dom som har själva ridgen har någon missbildning eller vad det var. Det är dom som är sjuka - men dom är helt rätt enligt rasstandarden, och att dom som inte har ridgen har något "genetiskt fel" och avlivas därför för att det inte kommer gå att ställa ut den hunden med bra resultat. Tycker det var hemskt! Dom avlivar dom friska hundarna.. så himla sjukt!

Fattar inte hur folk tänker ibland. Tycker såå himla synd om djuren. Gråter

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Mischa
0

#21 instämmer.

Om valpköpare kunde sätta sig in i skaffandet av hund och välja uppfödare med mer omsorg kanske vi skulle kunna bli kvitt liknande rötägg, för det är dom som sätter efterfrågan på för dåligt avlade hundar.

Skulle även gärna se ett avskaffande av den extriöra konkurrensbedömningen.

En hund skall bedömas individuellt efter sin standard, inte tävla efter den, när det finns konkurrens då kommer folks fula sidor fram.

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#25 Det var faktiskt nåt jag aldrig har hört förut, det där om Ridgebackarna och deras ridge. Så det reagerade jag också på.

Och vad var det hon sa, uppfödarn? "Om den inte skulle ha ridgen så skulle det inte vara någon ridgeback" Men vilket ärkepucko alltså.

Yessica
0

#27 Jag hade heller inte hört det. Jaa, något i den stilen sa hon. Helt sjukt, som allt annat! Vad sjutton spelar det för roll?! Suck. Jag höll på att dö när hon kom med det "argumentet"… Förvånad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Nikkis
0

Jag instämmer också helt i det du skrivt, där satte du verkligen pricken över i:t.

Noa-Nisse
0

detta är en gammal dokumentär. har funnits på en hemsida hur länge som helst! jag såg den förra året och jag känner samma som t.ex. #21!

reagerade mycket också på det att dommaren sa att bruksschäfrarna inte var korrekta! :O allltså… man kunde ju se med blotta ögat att utställningschäfrarna knappt kunde gå på en vanlig matta med deras vingliga bakben.. hur ska de då kunna arbeta i skog och mark?! gaah man blir gaaalen!

Medarbetare på Hundar.ifokus

KickanW
0

Det jag tycker är skrämmande är att de inte ens försöker dölja det, de pratar inte ens om hälsa utan som svar var ju det vanligast att säga "Det är så rasstandarden ser ut" eller "Det tillhör rasen", de försökte inte ens försvara sig mot de som sa att hundarna faktiskt är sjuka och lider.

Oetisk avel kommer alltid förekomma, men när det är accepterat att strunta i hälsa… Då är det riktigt illa.

Marylojs
0

#21 Mycket bra inlägg! Som jag sagt förut, jag skulle gärna se ett avskaffande av utställningar och ett införande av exteriörbedömningar där man kan få godkänd/icke godkänd, inget mer. 

Då skulle uppfödarna kunna ägna sin tid åt något vettigare, t ex aktiviteter som hundarna uppskattar och mår bra av.

Hallonbuske
0

Skk bättre? Vakna! Svenska hundar håller på eller har redan gått samma väg som de engelska.

Zenrin
0

För er som missade programmet så kan man se det via följande länk:

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

wintermynta
0

En fruktansvärd dokumentär. Det var inte långt till tårarna när dom visa king charles spaniel med neroulogisk sjukdom. Inte heller visste jag att boxern hade problem med epelepsi. Det övergår mitt förstånd hur man kan vara så blind och bara avla vidare.

Nicciz
0

#24 klart som tusan man har en trist attityd efter att ha sett ett sånt program (jag uppskattar nämligen inte medveten tortyr på djur)och du sitter och förskönar bilden i Sverige.. ser man inte problemet här (bara för det inte är Riktigt lika illa som i UK) då börjar jag undra om man inte är lite hjärntvättad..

I all djuravel i Sverige är bilden den samma som i UK så länge det finns utställningar med utställare/uppfödare med egna åsikter om rätt o fel så  kommer problemet fortsätta.

SaraC
0

Vårda språket i era inlägg!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Halvdansken
0

Undrar om det är samma program som sändes i Dansk TV? Där såg vi lite på det, det var en hundutställning med bla schäfrar. De var så dåliga i höfterna att de vinglade fram, de hade ingen styrsel. Min tanke var att hur ska polisen kunna få fram ordentliga hundar, om det är så man avlar schäfrar?

Vi var tvugna att skifta kanal, min man klarade inte av att se det. Jag tycker också att det är svårt, men man ska också veta vad som händer.

Jag kan nada om hunduppfödning (programmet diskuteras också på Katter i Focus), är det samma "regler" eller "skönhetsideal" eller vad det heter i Sverige/Skandinavien?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bleenda
0

#8 Jag läste en undersökning från strömholm om en statistik som säger att blandisarna är lika utsatta. Tyvärr! 24% av trasiga bogar var från blandisar.

Mycket av eländet i england och i övriga världen kan vi tacka utställningsdomarna för. Hur F*n kan han uttala sej så sjukt om schäfern. Den kunde ju för guds skull inte ta  sej fram normalt.

Svenska skk är allt lite bättre. I  de flesta rasklubbar går de efter ett program som heter RAS. "Rasspecifika avels strategier"

Där står det vad man har för kriterier att gå efter som uppfödare. Men jag ser faktiskt en del "populära" raser där det ligger riktigt illa till. Och dom har gått med i detta program i år. Där inavelsgraden är äckligt hög. Men dessa rasklubbar och uppfödare har samarbetat med utlandet.

Våra raser ligger helst på 0%, men får nå upp till 2,3% om jag inte minns fel.

Tyvärr så vet ju inte köparen allt om genetiken när den köper den där jätte söta valpen. Finns det inte köpare behöver man inte ta fram någon valpkull. Så jag hoppas att många många blivande valpköpare tar reda på lite mer om rasen och dess baksida innan köpet.

Nikkis
0

Egentligen är det så att jag knappt ens ids av att svara till dig… Dom flesta här vet nog vart jag står i frågan gällande avel på ohälsosamma och extrema (ras)hundar, likaså vad jag tycker om blandrasavel.

Det är bra att SKK tar tag i saken och Ja, vi ligger långt före den Brittiska KK som blundar för problemen och förnekar dem.

För här har "vi" iaf insett problematiken och gör vårt bästa för att det nu ska åtgärdas, du har ju själv läst och svarat i min tråd om det "Hah - vad var det jag sa". Bara ett bevis på att någonting sker, eller hur?

Jag är varken hjärntvättad eller dum i huvudet som du gärna verkar vilja tro!
Jag är kritisk samtidgt som jag är förhoppningsfull.
Jag tänker inte bojkotta den enda organisation vi har här i landet för rashundar för att det tidigare har skett misstag på vägen, det är visserligen inget jag försvarar, men det är vårt ENDA hopp!!!

Det jag däremot tänker göra (och tycker att alla andra även också Bör göra) är att bojkotta all skitavel på rashundar likaså blandrasavel - för dessa ska Väck och det NU!

Rom byggdes inte på en dag och alla vägar leder till Rom…

[jakke94]
0

håller med #40 svenska kennelklubben har ju ett "bekämpningspogram" som du kan läsa i hennes andra tråd.. och skk tillåter tex inte inavel vilket dem gör i england och vi i svergie kräver hälsokontroller på många fler avelshundar än vad england gör.. tycker dock att man endå ska försöka få fram fysiskt bättre hundar !

Nicciz
0

#40 Äh jag inser att det inte kommer någon vettig vart. Man måste vara öppen för andras åsikter för att komma framåt och det är varken du eller jag. Jo visst är skk bättre.. på att hålla sina uppfödare bakom ryggen och blunda för kritiken dem får från besvikna hundköpare som kämpar hårt för att visa hur oseriösa vissa uppfödare är. Men skk har ju precis som england insett att dem inte excisterar utan sina uppfödare och skyddar dem och stödjer avel på defekter bakom kulisserna.

#41 Ett "bekämpningsprogram" på papper betyder inte att det följs, men visst ser det bra ut?! Sen innehåller det ju som allt brister. Skk tillät 100% inavel till -90 talet. Gissa hur svenska renras stammarna ser ut… vad bygger dem på? Hur många djur bygger varje ras uppskattningsvis gissar du? Och hur många uppfödare importerar och hur många uppfödare ser bortom sin egen uppfödar prestige med fokus på hundrasens hälsa? Om hälsa och välmående hade varit avelsmål i djurvärlden hade inte schäfrarna sett ut som dem gör idag. Ett annat exempel är en bekant till familjen som äger världens ståtligaste collie. Ena året Ch andra har han för lång nos…??? Jo nya målet på collien är kortare nos. Utan utställningar som premierar modenycker kommer djuren må bättre. LÅNGT hårdare avelsregler är ett måste. "Ett bekämpnings program" byggt på rekommendationer med inbyggda kryphål är inte optimalt. Bättre än.. inget..? ja det är det säkert. Men jag anser/hoppas att Sverige bör vara mycket mycket bättre.

Det finns fler bra exempel. Den som vill forska är välkommen att titta på hur svenska dobberman stammen ser ut, bara ett exempel av många. Eller vad som händer med nordiska berner sennen stammen, tack vare renras avel med fokus på utseende och extrem liten genpool.

Bleenda
0

Angående svenska kennelklubben kan jag bara säga, att om vi inte följer de skrivna regler som är uppsatta, så kan vi säga ajöss direkt. Man blir helt enkelt utesluten.

Om vi skulle slarva med endast EN dag på ögonlysningen hör skk av sej direkt och vi får inte regga valparna. Bara ett exempel. Dom är ganska stenhårda.

Men visst, det finns rötägg överallt. Vart man än vänder sej. Men över lag får man nog utgå ifrån att uppfödarna faktiskt är måna om sina djur. Att hålla på med uppfödning är ett heltids jobb, dygnet runt.

Angående Colliehunden så är den en katastrof avelsmässigt. men det kommer INTE från sverige. Den är inavlad så mycket en hund kan bli inavlad.

Xondah
0

Att människor sätter deras ära och berömmelse framför djurs välbefinnande är knappast något nytt.

Djur världen över lider för människans grymhet.

Många talar om att vi nu insett problemet. Mm eller hur som att folk inte alltid vetat att inavel skapar hälsoproblem? Det visste jag som litet barn.

Mischa
0

Det som är lite smålustigt är ju att bara för att 100% inavel var tillåtet innebär inte att man brukade såpass hård linjeavel, tror aldrig jag sett en SKK tavla med någon tight linjeavel, snackar vi däremot om min ej Skk erkända rashund är hon en mor x son parning i andra generationen bland annat, hon är generellt en tight linjeavlad hund.

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#43 Där håller jag inte med dig. Det är många som kommer förbi deras regler. Jag vet valpar som fått reggas trots att modern är för ung och hälsotesterna föreskrivna för rasen inte har gjorts, bara för att dom skyllt på tjuvparning.

Det finns även valpar med för hög inavelsgrad som fått reggas utan problem.

Det verkar som att man får regga vad som helst bara man skyller på tjuvparning eller att tiken började löpa för tidigt så att man inte hann med alla tester.

Jag vet även en som fått regga sina valpar efter oröntgad tik ifall hon gjorde HD-röntgen efteråt på hunden fast valparna redan var födda.

Dom har många kryphål..

[Effan]
0

#46 Oj, kan inte så mycket om SKK och deras standarder (har själv ingen hund och har aldrig haft någon), men om detta är sant hänger ju allt i slutändan på den som köper valpen vilket känns väldigt fel.

Det måste ju finnas någolunda garantier på hunden man köper. En hund är visserligen ett djur men den innebär också ansvar, pengar och tid m.m När man köper en hund tycker i alla fall jag att valpköparen har rätten att veta sanningen om föräldrarnas bakgrund och längre bak i släkten.

Om SKK inte är att lita på faller ju hela systemet och köparen kan aldrig lita på att den hund hon/han/de köper inte är invalad eller har underliggande defekter som i framtiden kanske kommer kosta en hel del tid och pengar och inte minst hundens lidande!

Det är alltid tal om att rashundar är dyrare att köpa eftersom de håller en högre standard med SKK som övervakare. Om SKK inte är seriös kan man ju lika väl köpa en blandras där man kan vara väldigt säker på att hunden inte är inavlad (svårt att tro att en golden är nära släkt med en labrador).

Denna hund har ju lika lite garantier som en rashund i så fall om SKK inte håller vad de lovar.

[jakke94]
0

jag vill säga tvärtemot dig.. några vi känner hade en kull som dem ville regga in för den va rensrassig och föreldrarna hade fina stamtavlor.. dock var hanen för ung och detta var ju en tjuvparning men dem ville ju endå ha ut stamtavla och dem snackade med skk men dem ville inte ta emot det då pappan var för ung så dem fick säljas som blandisar..

Bleenda
0

#46 Det låter ganska osannorligt att det skulle gått till på det viset.

Men å andra sidan satt jag och pratade med en uppfödare hos veterinären som berättade att hennes valp klämt svansen i dörren. Jo, jo tänkte jag. Så brukar folk säga när valpen föds med kroksvans. Men där är det uppfödaren som mörkar. Inte skk.

Har man missat att hd röntga en hund får man väl stå över parningen den gången.

Skk har nog inget med inavelsgraden att göra. Det är en rekomendation från rasklubben. Avelsrådet rekomenderar inte en parning över si och så många procent. Det tar man fram genom avelsdata på skk. Simulerar en kommande valps stamtavla för att räkna ut inavelsgraden.

Det är uppfödaren som har det största ansvaret. Och man får väl utgå ifrån att de flesta är seriösa.

Får man en tjuvparning får man väl stå där och ta smällen. En i samma rasklubb fick en mor och son parning. Upptäckte det inte förrän tiken blev tjock och då var det för sent att göra något. Hon fick inte regga dom.  Varken tiken eller hanen var ju ögonlyst heller. Till råga på allt så höjde hon inavelsgrads statistiken extremt mycket så hon fick ordentligt på taffsen av klubben.

SparklingTindra
0

#48 och #49 Tyvärr så är händelserna jag skrev i inlägg #46 sanna. Jag säger absolut inte att det alltid är så men det händer.

Emma-U
0

Ordföranden för The Kennel Club nämner i dokumentären att om de skulle börja ställa högre krav och ändra en massa regler så skulle uppfödarna lämna dem och avla utan TKC vid deras sida.
Jag vill ändå tro att det inte skulle bli så i Sverige och önskar givetvis att han har fel även om engelsmännen (även om de inte alltid visar prov på största intelligens).

Jag och sambon har nämligen precis gått igenom hela biten med valpval och en stor del i valet av uppfödare har hängt på om de är medlemmar i SKK och följer deras reglement eller inte. Det har varit ett starkt kriterium!
Så jag tycker nog att SKK kan gå in och säga till om mer och ställa högre krav än de gör idag - för om alla hundköpare har det som regel så kan inte uppfödarna lämna SKK.

Visst finns det alltid en del folk som skiter i vilket och köper hund utan att på något sätt kolla upp uppfödaren och valpens historia först, men de flesta hoppas jag väljer att ha koll på vad det är för livskamrat man köper.

Kan även tillägga att jag grät som ett spädbarn under stora delar av dokumentären - det är verkligen sjukt hur det får lov att gå till.
Och så älskar jag journalisten som frågar ordföranden om han skulle skaffa barn med sin egen dotter - och jag fullkomligt avskyr hans svarSkrikandes

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus