Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2118 ggr
IceLinn
0

Vilken hundras?

Jag skulle vilja veta vilken hundras ni tror passar mig :)
Då jag hoppas på att skaffa hund i framtiden ;P

Jag vill gärna hålla på med agility, och kommer att gå minst en lång promenad på över 1 timme om dagen när hunden klarar det. (menar alltså att jag kommer att göra det när hunden inte längre är ung/valp)

Jag vill inte ha en för stor hund, och vill kunna ha med den till stallet.

Jag vill ha alla möjliga förslag!

Jag blir jätte glad för svar! Skrattande

SofiaChristina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då vet jag rasen för dig, en Lancashire Heeler, liten och smart och en jätte fin stallhund.

IceLinn
0

#1 Den var jätte fin! Ska läsa mer om den rasen!

monicany
0

dvärg eller mellan pudel eller en bc den senare behöver använda huvudet för att fungera allra bäst (En hund som behöver mycke motion å stimulans) . Pudlar vet jag många som använder för att träna å tävla i agility

IceLinn
0

Jag vill inte heller ha en hund som annses vara skälig/pippig.

IceLinn
0

#4 Vill inte en BC träna vallning för att må som allra bäst eller funkar det bra med agility?

monicany
0

Behöver inte vara så att du måste valla med din BC beror lite på om den har bra vallstam men vist det är en arbetande ras men det är många som använder till agility

Singo-Torpet
0

jack russell eller DSG hund tycker ja skulle passa… jag har en jack russell och hade samma krav som dig från början..

nonisaga
0

Jag skulle säga en Shetland sheepdog :)

Maddepadde
0

Skulle aldrig i livet rekommendera BC, herregud!

Kolla nån hund ur grupp 9, låter som om det kan passa.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

nonisaga
0

#9 förlåt men vad är BC för ras?Skäms är det border collie?

[jakke94]
0

BC är bordie collie.. tycker inte heler att jack russel elr sheltie är något bra val till dej då du skrev att du inte ville ha en skällig hund.. träffat många juck russels och shelties och dem är ganska skälliga :P

vrf inte en clumber spaniel ? ta en titt på www.lazy.myhood.se

Mischa
0

en ras ur sällskapsgruppen skulle säkert passa, kanske en cavalier king charles spaniel eller papillon?

≧◔◡◔≦

nonisaga
0

Papillon jag har träffat är också rätt skälliga men sälskapshundar är dom.

monicany
0

Va e det för fel på BC nu då helt plötligt?

Maddepadde
0

Handlar inte om att det är fel på DOM, utan det vi reagerar på är att personen i fråga skulle ha en BC med den aktivitetsnivån hon tänker sig.
Inget om rasen alltså.

Men börja grina då!

monicany
0

oki, missförstog nog det hela , Alla hundraser kräver ju aktivering men somliga mer än andra, har själv en BC men kör inte valning men spår och ska såsmåningom köra agility men hon ska få bli 18 mån höftrönkad först( för att veta att allt är ok)

IceLinn
0

Tack för alla svar!

Min moster har en jack russel som är helt underbar! dock lätt för att bli uppstressad. men tycker att den rasen är underbar!

Jag kollar vidare och vill gärna ha fler svar!

hur är en tollare? Flört

monicany
0

En spaniel av något slag kanske kan va något vet inte så mycke om rasen men storleksmässigt kanske en lagom hund

[jakke94]
0

#18 vad menar du med spaniel ? finns många olika sorters spaniels.. tex en clumber kan man inte gemföra med en caviler och en caviler kan man inte gemföra med en springer..

www.lazy.myhood.se
Clumber valpar efter högt meriterade föreldrar!

monicany
0

cocker spaniel fins vell både engelsk och amrikansk vad jag vet de raserna är ju lagom i storlek, men  jag är långt ifrån bra på dessa raser så man ska nog läsa på innan man bestämmer sig. Vet att mina granna hade en amrikansk sådan när jag va yngre å den va väldigt trevlig.

Ellenfyrkant
0

Det är väldigt många raser som jag tror skulle passa dig, men kolla gärna i terriergruppen ! :D

Mvh Ellenfyrkant

Singo-Torpet
0

#17 jag har också en under bara russell hemma, håller inte med personen åvan som säger de är skälliga, har inte träffat någon skällig iaf.. min är inte heller lätt stressad.. han är med i stallet i skogen i stan och själv klart mysser han i soffan, helst ligger han och sover under täcket i sängen, morgon trött som bara den.. funderar på om vi ska ha en till, till sommaren då han kommer att få hel syskon då (samma mamma & pappa)

Maddepadde
0

Tollare kan vara mer eller mindre som en BC, inget att rekommendera heller.

Men börja grina då!

IceLinn
0

#22 Jag tycker att jack russel är underbara men de andra i familjen tycker sådär då min brors flickväns jack russel blir lätt stressad och är stirri. Men på den hunden tror jag det mest beror på att hon är ouppfostrad! :P

#17 Okej :) tack för svaret!

#21 Tack :)

#20 Jo cocker spaniel är väldigt fina!

IceLinn
0

¨# 19

Clumber spaniel var fina!

Men jag tycker nog endå mer om cocker spaniel.

Just nu är jag mest förtjust i, Jack russell, Cocker spaniel eller Papillon.

Men finns fler jag gillar mycket.

Chiquitaa
0

Dvärg schnauzer skulle nog passa dej! Jag har själv en liten sötnos här hemma, han är underbar!

Skruttan-1
0

Jag går måt strömmen här :D jag tycker INTE en BC,JR,DSG,Pudel är skälliga då jag har vart med flera av dessa raser, jag tor det hela kan vara så att dessa raser kräver tänkande o motion få arbeta :) gör man detta så blir dom stimulerade. Visst har jag träffat flera som vart lite jobbiga men de har itne alls fått jobbat mer än jaga en boll o promenader klart de behövt mer. Jag gillar inte JR pga min lathet lr vad man nu kan säga min syster har en o de kräver lite tid :D han är idag 12++ fyller 13år i sommar o han är lika galen o pigg än, nu har syrran inte tränat så mycket mer än vanlig vardagslydnad men han skulle passa kanon bar på en agility för vilken energiknippe han är :D Lika så tror jag han slulle gilla den där grenen med tenisboll som de ska springa o ta från ett hål (kommer ej på vad det heter) en sån gren skulle han kuna kuta i timmar på så bollglad som han är :D En papillon de är bara så söta o kvicka passar in i det mesta. BC visst gillar dom o valla de vallar allt från folk,fåglar,bilar samt flockdjur men man kan få dom att gilla annat med denna ras är väl stor på tävlingar i agility? så har jag upplevt dom smarta o lättlärda som måste jobba o få tänka. Pudel det har jag haft en själv pigga glada rackare söta o lättsköt (om de är nerklippta) måste oxå få göra en del uppgifter för att må riktigt bra. Hoppas du hittar DIN ras :D finns ju en hel uppsjö av hundraser :) tyckte att #1 hade en söt hund ser ut att var en glad liten parrvel.

[Malin3033]
0

jag röstar på lancashire heeler eller sheltien. med rätt aktivering och träning är ingen hund skällig. Självklart får hundar skälla, det är inte så jag menar.

jag själv har en heeler och en sheltie i huset, trivs utmärkt med dem! båda trivs utmärkt att springa lösa i stallet, träna/tävla agility och lydnad. Spåra i skogen osv. men samtidigt nöja sig med en dag eller två där dem "bara" får gå flera långa härliga promenader i skogarna där dem kan springa lösa. dock är ju heelern lite lättare att ha med sig smutsiga dagar i stallet, sheltien har lång päls och drar in mycket mera smuts och grus!

niare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker en långbent jack russel inte d små utan d lite större, jätte mysiga och älskar naturen och andra djur.

*plto på bilden som tillhör min mamma*

Ellenfyrkant
0

Jag har en sheltie själv och trivs utmärkt med honom.

Malin3033 skrev precis att hennes sheltie fungerar utmärkt i stallet. Det enda jag tänkte på är att många shelties är nervösa så jag är inte säker på att de mer nervösa individerna skulle vara så pigga på en dag med hästar.

Mvh Ellenfyrkant

Juniflickan
0

Har du bestämmt dig för bilken ras? :D

IceLinn
0

#31 det blir ingen hund just nu men i framtiden förhoppningsvis :)

Jag är mest sugen på Jack russell och cocker spaniel ;) <3