Bada valp?
Hej! Jag har en papillon valp på ca 11 veckor. Hon tycker om att smutsa ner sig lite och jag undrar hur ofta man måste bada valpen? Man måste väll inte bada den om det inte behövs? Hur badar man sin valp? Och till sist.. Vad behöver man för t.ex schampo?
Är jättetacksam för svar :D
Badar gör man enbart när det behövs och det brukar inte vara så ofta. En del raser som till exempel nakenhundar ska dock badas ganska ofta.
Men för de flesta hundar räcker det med bad med shamponering några gånger om året. Sedan kanske den behövs spolas av på hela kroppen eller vissa ställen när den är riktigt lortig, men då brukar det räcka med bara vatten.
Shampo beror lite på pälstyp och färg, fråga din uppfödare eller på en djuraffär om du tycker det är svårt. Jag tycker Espree har bra grejer.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Som 1# säger så behövs det inte badas så mycket beroende på rasen, hunden är nog bara lite grisig just nu. Jag rekommenderar Espree jag med, dom har bra saker och då blandar du upp det i en flaska så kan du spola av hunden när den har blivit skitig
Nu har jag ju just hämtat min vovve men då hon någon gång i framtiden behöver badas kommer jag med största sannolikhet använda Galltvål.
#1,2 Så om hon bara är lite smutsig så räcker det alltså med bara vatten? :)
Men hur gör man sen när man badar?
eftersom hon är så liten kan jag sätta henne i vasken hon spola av henne med lagom vaarmt vatten?
Sen torkar man väll av med handuk? Man behöver väll inte föna?
#4 Du kan ju prova med bara vatten och om det inte räcker får du såklart ta till shampo. Sedan lär du dig garanterat att se och känna när det är dax för ett riktigt bad med shampo.
Ja, sätt henne i vasken om du tycker det är smidigast. Annars badkar eller en balja i duschen. Spola, shamponera om det behövs och skölj noga ur. Torka med en handduk, mircofiberdukar drar åt sig bäst 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Om inte annat så kan det ju vara bra att vänja henne redan nu vid att badas (räcker med vatten) på något sätt som #5 skrivit.
Tack så mycket allihopa :D
Har själv en liten blandis. Sätter honom i vasken där jag duschar av honom under magen med jummet vatten om den blir smutsig under magen. Har en sådan där grej på kranen som jag kan ställa om till dusch eller stril. Han är snart 8 mån. Har badat honom 1 gång också i vasken när han var ca 5mån. i valpschampo som jag köpte i djuraffären. Ska inte bada honom mer än 2 ggr om året om det inte är nödvändigt, för att inte torka ut pälsen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.