Inköpslista?
Vad behöver man för grejer om man köper en pudel?
- Matskålar 2 st per hund
- Vattenskålar 2 st totalt
- Koppel (har ett gammalt retriverkoppel som jag kom över billigt, men tror inte det är bra i längden)
- Behöver de täcke? Tänker i första hand på regntäcke.
- Mat (Vad är bäst? Magnusson eller något annat?)
- Godis (Går det att göra nåt billigt och gott själv?)
- Leksaker Vad har ni?
- Vad ska man ha för grejer till pälsvården?
Bra tråd, vi ska också kanske skaffa pudel.
Tillfälsvård är det mycket, en trimmaskin, kammar osv :) det finns sjukt mycket på nätet!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
*till pälsvård
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Sovplats :) Biabädd, fäll, korg eller något sånt.

Varför 2 matskålar per hund? Blev lite nyfiken bara.
Jag har inte pudel, men skulle väl tro att det är ungefär samma grejor som behövs till alla hundar, och det du missat är:
- Bajspåsar! Verkligen ett måste 
- Halsband + koppel. I början har vi låtit både Sting och Pippi haft på sig halsbandet dygnet runt. För att dom ska vänja sig med det, dom tycker det är sååå hemskt, och det kliar sååå mycket. Så ett halsband dom man kan ändra i storlek är bra att ha i början. Dvs om du ska köpa valp.
Annars spelar det inte så stor roll. Då kan retriverkopplet vara bra. Jag tycker inte att rullkoppel är bra, det kallas även olydnadskoppel. Hunden kan gå hur långt ut den vill, man kan dra in lite i taget. Inte så bra för valpar om man vill kunna gå bra i koppel senare.
Det var väl lite man kan tänka på 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det beror helt enkelt på att jag är lite halv-lat…
Vill ha en till blötfoder/burkmat eller vad det nu finns att tillgå och en till torrfoder, men det är jag det…

#5 Okej.
Ha en bra dag!
#5 Blötmat är inget vidare att ge som mat åt hundar. Ge det hellre som topping isåfall på den vanliga maten. Eller ge färskfoder. =)

Det jag rekomenderar till pälsvård är schampo, balsam, balsamspray, trimmaskin, kam, karda, trimsax, klotång, fön ja jag tror att det finns mer som kan vara bra att ha. Till shampo och balsam så rekommenderar jag iaf Espree, dom är sjukt bra för sånt billigt pris. det är koncentrat i flaskor som du späder ut i varmt vatten. Dom säljer även flaskor å du kan själv ha och måtta i.
När vi hjade pudel så använde vi PCL - schampo och det funkade jättebra. Och det luktar jättegott.
Och så vill jag utöka #8's lista med en sak: en borste! ;)
När det gäller halsband och koppel så bör du kolla efter en sort som sliter så lite som möjligt på pälsen (i alla fall om du ska t.ex. någon sorts lejonklippning på din hund). Nylon och liknande är inte att rekommendera.
Sen så tycker jag inte att man bör ha retrieverkoppel till en valp om den inte har ett stopp som gör att den inte hamnar i strypläge. En valp är ofta inte så bra på att gå fint i koppel på en gång och då är det bättre med nåt som inte skapar obehag om den råkar dra till lite. Men det är ju bara min åsikt. =)
Angående täcke så beror det ju på vilken storlek på pudel ni ska ha. Jag har aldrig varit med om en storpudel som har frysit så att man skulle behöva täcke åt dom, men kompisens lilla dvärgpudel fryser lätt trots sin valplejonfrisyr och har därför täcke/overall när det är kallt. Regntäcke gör man ju som man vill. Vi fönade hundarna istället. Men det tar ju ett tag på en fullpälsad pudel.
Maten är en "smaksak". Det är olika för olika sorters hundar vad som är bäst. Börja med att använda det foder som valpen får hos uppfödaren, om du sen vill byta så kan du ju göra det efter ett tag.
Du kan göra godis själv genom att torka i ugnen t.ex. lever eller blodpudding. Jag brukar ge leversnittar köpt i affär åt mina shelties. Dom är utan socker och hundarna gillar dom.
Leksaker är ju också en smaksak. Bollar och kampleksaker (t.ex. repknutar) brukar vara populära. Se bara till att dom verkar vara hållbara och att bollarna inte är så små att valpen kan få den i halsen. Men det som har varit mest populärt bland valpar hemma hos mig är en socka (lite tjockare, typ tennissocka) fylld med tidningspapper, som man knyter igen i öppningen. Den kan man kampa med och kasta omkring och den PRASSLAR!! =D
Visstja, kom ihåg att ha massor med tuggben framme. Då minskar risken för att valpen äter på inredningen. =P

jo det är en bra uppfinning! tuggben! men 9# la till en massa andra nödvändiga saker..
Vi ger våra pudlar Royal Canin. Tycker själv att det är jättebra mat.
Sen är det ju det där #8 säger, allt till trimningen och bad, om man inte lämnar bort dom för att bli trimmade villsäga :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Var kan man köpa balsam-spray? :)
Kollade idag i en hundbutik och det fanns tandkräm, ca 75 kr. Vad tycker ni ska man borsta tänderna på en hund? det är alltid bra om man ska skaffa en. Jag själv skulle nog göra det om hunden skulle "må" bra av det. Man ska ju inte köpa allt som man hittar så frågan går till er, ska man borsta tänderna på hunden med en "spc tandkräm?" VANLIG TANDKRÄM SKA MAN INTE HA, SÅ LÅNGT VET JAG! :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Jag borstar tänderna varje dag på våran labbe. Jag använder tandkräm med leversmak, mest för att hunden ska tycka om tandborstningen. Man tar bara pyttelite tandkräm på borsten, så den varar länge.
Lycka till med din pudel.
Balsam spray kan du nog köpa vid de flesta djuraffärer :)
Tandkräm tycker jag själv inte är ett måste, jag borstar mina utan. Har vanliga barntandborstar åt dom, såna som är lite mjukare :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Jag har läst att man kan ta barntandborstar, hha :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

13# jag tycker det är jättebra att man kör med tandkräm det gör ju att hunden mår bättre i munnen.
balsamspray finns lite överallt, vissa djurbutiker har inte det men kan beställa hem annars, hundsalonger och sen finns det privatpersoner som är återförsäljare som har det. bara man letar så hittar man:) annars om du bor nära norrtälje kan jag berätta om en tjej som är återförsäljare av ett märke och hon har det

Lägger till i det som #10 sa. Tänk på att inte ha tuggben med knutar, då det lätt kan fastna i halsen. Mina hundar får tuggpinnar istället. Dom tycker det är gott och bra, trots att dom är stora. Dom gillar inte större ben faktiskt. 
Ha en bra dag!
#18 vad bra att du sa det där med knutar, man kan ju ingenting!:)
Om hunden är en storpudel, är inte små pinnar för litet? kan den inte stoppa det i halsen? :O
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Mina hundar har alltid fått tuggben med knutar. Det har aldrig varit några problem. Man får hålla uppsikt bara. Lossnar knutarna så tar man bort dom. Dom brukar vara uppskattade eftersom att dom går att "skala"

#19 Mina hundar är briarder, ganska stora. Dom har inte haft några problem med dom.
#20 Det är sant.
Har faktiskt en kompis som köpte tuggben med knutar, hon blötte det lite och drog upp knutarna faktiskt. Pinnen blev längre. Det är annars ett bra tips!
Ha en bra dag!
Jag ger min vovve tuggben med knutar… han biter av knutarna och använder dem som bollar och äter bara på själva pinnen:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
vad tycker ni annars är ett bra hundgodis vid inlärning av saker? :) Alltså typ beröm godis :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

23#det beror på vad man vill ge, jag vill ge ett godis som är verkligen godis och inte lite onyttigare mat. t.ex. till alla mina hundar som jag har haft har jag gett leversnittar och nu har jag börjat mer med benefuls(stavning?) promenad godis. Sen testar ju man olika godis ifrån affären så man kan få lite omväxling. om du gör eget så finns det massor du kan köpa hem och torka i ugnen. Lever t.ex. det snackas mycket om att torka lever på den här sidan
men komihåg att det luktar ganska mycket i lägenheten så vädra när allt är klart..

Finns Många trådar som där du kan hitta info om hundgodis.
Men något bra och gott som du kan göra själv är att tärna blodpudding och lägga på en plåt i ugnen på 200 grader i 1 timme om jag inte minns helt fel. Så blir dom mjuka och fina inuti med hårda utanpå. Funkar mycket bra och hunden känner lätt doften efter dom så du kan ha det när du gömmer och han få leta upp det själv osv. Bra godis på all fronter kan man säga!

Tänkte på det här med ben och man ska nog kolla att benen inte är för små också, beroende på individen då. Min Cane Corso svalde små tuggpinnar hela när hon var runt 5 månader så hon får bara stora ben.
Salukin jag har äter däremot bara små tuggpinnar och inga större ben. Så jag får hålla koll på dem så att de inte byter ben så det blir fel.
"You just have to belive…"
vet inte om nån sagt det redan, men börja inte med att ge hunden blötmat, för då är risken STOR att din hund inte vill äta torrfoder… dessutom ska hundar ha torrfoder för det "kliar" i valpens tänder och förebygger tandsten. tycker du ska vänta med blötmaten tills den blir lite större… blöt torrmaten annars :P

#23 Jag använder vanliga leversnittar, som jag köpt i affär. Mina hundar älskar dom, men inte sådär mycket att dom står och tuggar i flera minuter. Det tycker jag är en viktig sak, godiset ska inte vara föör gott, så att den bara koncentrerar sig på att smaka på varje millimeter tills den är slut. Det ska vara lätt att tugga, och snabbt så man kan gå vidare.
Känns annars att man får börja om liksom efter varje "godispaus". Sen kan man med fördel använda olika sorters godis för att hunden aldrig ska veta vad den får. Ibland en liten liten korvbit/köttbullebit eller levergodis eller annat godis. Jag använder dock bara levergodis, och det funkar jättebra på mina hundar. Man får se vad sin hund gillar bäst.
Kanske funkar det allra bäst att leka/kampa med sin hund som belöning, om den inte är så godissugen 
Ha en bra dag!
Tack för alla bra tips!!!!
Har tänkt lite till och läst vad ni skrivit i mina trådar (ingen nämnd och ingen glömd).., det jag kommit fram till är att jag skriver ut den här listan och sparar den till den dagen jag har mera tid att ägna åt en hund. Då jag trodde att min tid skulle räcka till en vuxen hund, men det visade sig på era svar att så inte är fallet…
Tack i alla fall!!!!!
/Elisabeth
#23 som vanligt belöningsgodis ger jag ett godis som heter "Hundgodis" från Doggy (svarta påsar med antingen gul, grön eller lila bild på.. Åskar äter bara gula sorten) och som träningsgodis när vi tränar in nya moment och jag vill ha honom extra fokuserad så använder jag "cat-stiks", egentligen kattgodis, som finns i 3-pack på ica och lätt delas i små bitar:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

29# bra att du kom på det nu och inte när du hade fått hem valpen, då hade det varit synd…
Tack för alla fina tips!:) man kan ju höra i en hundaffär vad dom tror ska passa vovven :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se