Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1550 ggr
lennartsdotter
0

Labbar luktar?

Hej!

Blev lite fundersam när min mamma och jag pratade Labradorer… Hon sa att Labbar luktade illa…? Är det någon som vet? Tyckte det lät orimligt..

När jag ändå är igång så kan jag ju fråga mer oxå:

-Är Labbar bra som familje hundar?

Omorose
0

Jag har inte hört att labbar ska lukta mer än vad någon annan ras gör.. Vad jag har förstått så passar dom bra i familjer då de är väldigt glada och trevliga.. Glad

lennartsdotter
0

#1 - Okej, tror jag vill ha en Labbe en dag!:)

kerstinjo
0

Labbar luktar illa? Tja, om den har rullat sig i en gödselstack eller badat i en dypöl.Glad

Kerstin 

lennartsdotter
0

#3 - Haha, jo de förstås… Men det gjorde våran Hälleforsare oxå när han hade badat i nåt träsk när han va på rymmen… Kan tro att han fick lov att bli avspolad med vattenslangen!:)…

Zandrinos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran labbe luktar absolut inte illa, ändå badas hon max två gånger per år. Vissa säger att labben fäller för jämnan, men det tror jag beror mycket på vilket foder man ger. Mycket trevlig familjehund, som älskar människor…och matGlad

KickanW
0

Men både labradorer och goldens är ju apporterande fågelhundar och ska därför klara av att t.ex. simma och springa mycket i vatten. Just därför har de ju mycket fetare päls än andra hundar vilket leder till att de luktar mer, eller iaf att lukten fastnar bättre på händer och sådär.

… Eller är jag helt ute och cyklar?

lennartsdotter
0

#5 Naaw va söt! Vad heter hon?

#6 Låter ganska rimligt…? Eller hur?

kerstinjo
0

# 5 vad ger du din för foder?

Kerstin 

Maddepadde
0

Snarare tvärt om, min jaktlabbe var inte badad på ett år men luktade verkligen inte illa!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Malin3033]
0

av de hundar (då goldens och labbar) så luktar ganska många illa pga att dem har badats för ofta. man ska vara försiktig med att bada dem många ggr för det leder till att dem skapar mycket fetter som luktar illa, man tycker att hunden luktar illa av fetterna och badar igen, så är en ond cirkel igång. Många människor tror att man ska bada hundar ofta, vilket inte är sant, för det är då dem här fetterna skapas som gör att det blir värre.

#9 så att din hund inte luktade var för att du inte badade henne för ofta :)

Omorose
0

#10 framförallt ska man va noga med att balsamera då man badar, inte för att det ska bli glansigt och så utan för att "stänga" hårstrået efter shamponering, annars kommer smuts snabbt in i pälsen. Då blir all slit förgäves.

lennartsdotter
0

Tack för alla svar!