Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4738 ggr
[IsabelleA]
0

"Han hunden är mer tillgiven"

Jag fick höra av "min" uppfödare när jag frågade vilket kön jag bör välja att han hunden är mer tillgiven.

Finns det nackdelar med att ha hanhund och vad finns det för fördelar?

Vad finns det för nackdelar med tikar sammt fördelar?

Ni som har både hanhund och tik kan gärna skriva och reflektera de olika könen. Hur är dem gentemot varandra? (Dock vet jag att det är från individ till individ, men skriv på bara).

Tacksam för svar!

Yessica
0

Jag har aldrig ägt en hane, så kan inte jämföra, därför blir det svårt att dra fördelar och nackdelar. Men vi har haft tikar för att dom oftast är lite mindre än hanarna, mamma har proteser på båda benen, hon skulle aldrig klara av att rasta en stor stark hane, om han får för sig att gå till löptikar eller så. Såklart finns det ju hanar som är små och inte bryr sig om löptikar. Men det  vet man aldrig innan, dessutom ville vi ju ha briard, och dom hanarna blir stora! Nackdelen med tikar är ju löpen skulle jag nog säga. Skendräktighet som kan komma i och med löp. Jaa, som sagt, jag kan inte jämföra för och nackdelar eftersom jag inte haft båda könen. Jag känner att jag vill kunna mer om hanen för att kunna säga mer om fördelar och nackdelar Glad då blir det mera rättvist liksom.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Mischa
0

Tycker det var en mycket grov generalisering av uppfödaren.

Tillgivenhet är snarare individuellt än könsrelaterad.

≧◔◡◔≦

[Vargnatt-]
0

De hanhundar jag träffat/haft omkring mig har nog faktiskt varit mer tillgivna än tikarna. Eller tillgivna känns som fel ord, men tikarna har varit mer självständiga än hanarna.

AnnL
1

När jag skulle skaffa valp var jag bara inställd på tik.. Men tiken var dödfödd så det blev till slut en hane. Jag sökte på Google tik eller hanhund. Där kan du hitta många som har skrivit om detta. Det är fördelar och nackdelar med båda könen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Vattnadal
0

Jag går nog över på hanar, känns det som. Det känns verkligen som att tikar är mer egensinniga och har mer egen vilja, hanarna är mer intresserade av att smöra och vara inställsamma.

Inkallning på promenad: tiken måste bara lukta klart först, sen kanske kissa, hanhunden kastar om, kommer i full fart.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[randi]
0

Det är individuellt jag har haft hanar som varit egensinniga, och andra har varit mycket #tillgivna# och hemmakära. Sedan har jag haft tikar som varit likadana. Det man kan säga är att en del upplever löpet hos tiken som jobbig. Att det finns en del hanhundar som blir väldigt jobbiga när de har löptikar omkring sig, de äter inte utan bara springer och piper. Det är nog mer en "smaksak" vad man vill ha och vad man tänker dig med den tex avel  mm.

ingann
0

jag tror inte det beror på könet utan helt på individen… den skillnad jag har märkt är bara att tikarna kan bli egensinniga under löp och skendräktighet men å andra sidan kan hanar bli detsamma om de känner en löptik…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[IsabelleA]
0

#7 Där har du en poäng :)

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5, Precis så där är min hanhund Benji, ropar jag på honom så ska han först lukta & kissa lite, ropar jag igen så säger han jaja jag kommer snart, det luktar ju så gott här borta så jag måste bara kissa där också,  Min Benji är ju lite egen av sig. ;)

Mina Whippetflickor som jag hade förr kom på studs när jag kallade in dom och då var dom tre stycken men det var aldrig några problem med dom.  Men Whippets är ju lite egna & originella av sig..:)

En dålig bild på mina Whippets som jag hade förr, jag har tagit bilden efter en vanlig pappersbild..

Zebben
0

#5 Och jag upplever det som precis tvärt om. Ropar jag på mina tikar så vänder de i luften och kommer farande till mig. Hanhundar ska bara….ja de ska bara nosa lite först sen kommer de efter att de har kissat.

Jag har ju rätt stor erfarenhet av båda könen då jag jobbar med så många olika hundar varje dag och rent generellt så skulle jag nog säga att det oftast är individen som avgör hur hunden är. Men det här "jag ska bara"…tycker jag ligger lite starkare hos hanhundarna. De gillar ju att nosa och kolla av vilken snygg tik som passerat nyligen.

Jag personligen kommer bara ha tikar, som det känns idag. Tycker det är många fler fördelar med dem än med hanhundar. Men å andra sidan har jag aldrig själv haft egen hanhund. Sen viktigast av allt är ju att själv känna efter vad man är för individ. Man är ju oftas antingen tikmänniska eller hanhundmänniska.

SaraC
0

Jag håller med #10! Det handlar mest om vad man själv är för människa.

Själv föredrar jag hanar. Tycker som flera andra skrivit att de är lättare att jobba med och har jämnare humör. Tikarna har också sina fördelar gentemot hanhundarna, men jag föredrar hanhundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Noa-Nisse
0

kanske är så att jag har lite dålig pli på min hund gällande inkallning. me när jag kallar på min hanhund så kollar han upp på min sen ner med huvudet igen och nosar färdigt, vilket tar typ 10sek men sen kommer han i full fart. så just det kan man ju inte gämföra med.

jag tror som #7

Medarbetare på Hundar.ifokus

[IsabelleA]
0

Även jag tror att det beror på individen.

Elmis
0

Det tror jag med. Hane eller tik kan nog kvitta. Själv har jag bara haft tikar men jag har jobbet med många hanhundar och skillnader i kynnet beror nog mer på individen än könet. Anledningen till att jag har tik beror mer på slumpen. Min första hund blev jag i stort sett tilldelad av jobbet och det råkade vara en tik och sedan har det fortsatt även om jag kunnat välja själv för jag tycker att tikar ofta är lite mindre och smidigare och inte har lika lätt att drabbas av dåliga höft och knäleder när de blir äldre. 26 kg sliter mindre än 46 kg typ. Sedan är det lite jobbigare under löpet ca 8-10 veckor om året med tikskydd o.s.v.

Zebben
0

#14 8-10 v med tikskydd? Hur långa löp har Din tik? Tungan ute

Anders 50
0

Jag har haft ett stort antal hundar av båda könen och inte märkt någon skillnad i tillgivenhet.

Hunden blir det du gör den till. Tillgiven ägare…tillgiven hund.

Enda nackdelen som jag kan komma på är tikarnas löpperiod.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KerstinP
0

Jag har också haft båda könen och ser inte så stor skillnad på grund av kön.  Hundar som människor är ju olika och individuella. Hunden blir som du fostrar den och är med den.

Jag har just nu en tik som alltid är med mig överallt hela dagarna och hon sover hos mig på natten. Hon blir helt förtvivlad om jag lämnar henne hemma, även om husse är hemma. Hon är en riktig mammagris.

Elmis
0

#15 Min tik löper två ggr om året, ca fyra, fem veckor med efterlöp så det blir det med den gamla matematiken jag fick lära mig i skolan på sjuttiotalet :). Det ser mycket ut när man räknar ihop det och visst, När det är som värst känns det som det aldrig tar slut. Och OK första veckan kanske man inte behöver ta på tikskydd för då är det inte värre än att hon fixar att hålla rent själv.

gejsa
1

Jag har har både hanne och flera tikar och haft en hanne innan med. Och jag ser ingen större skillnad på dom faktist. Min förra hanne var mera att han inte ville komma mot den jag har nu. Dom flesta tikar har väl hållt sig till mig eller hur man ska säga. Så jag tror det beror på individen i sig såsom rasen och hur den är uppfödd m m .

cujo99
0

Rätta mig om jag har fel men jag tycker att hanhunden har större behov av en bra ledare. Är man det så får man en mycket bra hund. Tiken vill ju också ha en bra ledare men bristen gör dem mer egensinniga än problematiska men jag säger inte att tikar inte blir problemhundar. Det är min erfarenhet av problemhundar jag har träffat. Självklart verierar det med individer men om man skall kolla lite över lag. Har själv bara haft hanhund men haft kontakt med många tikar.

Gullan402
0

Har nu bara hanhundar men har tidigare haft tikar och hanhundar. Att hanarna skulle vara mer tillgivna tror jag inte på, det är nog mer upp till hunden i sig och hur mycket man som ägare ägnar sig åt hunden.

Fördelar med hanhundar är att de inte löper och lämnar fläckar, det blir inga avbrott från hundkurser etc. Nackdelen är att vissa hanhundar lever rullan när det finns löptikar i området.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Katti
0

#14 - fast tiken blöder ju knappas så länge! De brukar sluta när de går in i höglöp efter sisådär ett par veckor. Och många tikar ser man aldrig ett blodspår efter. Fast så finns det ju de som dräller också förstås! Jag har aldrig tikskydd på mina. Är de utan får de lära sig att hålla efter själva. Det kan bli några bluppar på golvet under ett löp, men värre är det oftast inte! Då är passningen de kräver vid löpen jobbigare. I alla fall för mig som har mina hundar väldigt mycket lösa annars.

Det där att hanar skulle vara mer tillgivna tror jag faktiskt är ett påhitt eftersom hanar av många raser är svårare att sälja. Jag säger som andra; det finns för- och nackdelar med båda delarna. Kastrerar man tidigt (men se då till att du inte får den mest lovande valpen i kullen för då gör du nog uppfödaren ledsen Flört) så är det mest storleksskillnaden kvar!

Bleenda
0

Rent generellt gör det nog ingen skillnad mellan tik och hane.

Hanen har större behov att markera revir, men det gör tikar också.

Tävlar man med en tik så kommer ju problemet med löpningen mitt i säsongen.

Man får den hund man förtjänar , brukar jag skämtsamt säga om någon frågar.

Våra spetshanar mognar nog fortare jaktligt än tikarna, men där kommer ju tikarna ifatt senare.

monsterblom
0

jag har aldrig märkt att hanhundar varit mer tillgivna, har bara haft hanhundar förut innan mina bc och ingen av killnarna jag haft har brytt sig speciellt mkt om någon annan än sig själv, medan mina tikar gör allt jag säger och ber om. så det beror nog väldigt på individen.

sen med hanhundar är det nog så att om de inte klarar rollen som ledare så behöver de en väldigt stark (psykiskt) ledar som håller koll på dem. varje hund är ju sen vad man gör dem till :)

destroyed
0

det där har jag också hört! Hur mycket som helst, förstår inte varför!