Han tror katten morrar...
Hej!
Min katt kurrar väääldigt högt och när hunden är i närheten tror han att katten morrar åt honom. Så hunden kan stå och resa ragg åt kissen. Han gör inget eftersom han vet att katten får man inte röra. Då blir matte arg… Men altså, är det någon som har varit med om detta tidigare? Katten verkar inte bli störd eller märka nåt men hunden borde fatta… Förut brukade han stampa jämnfota med frambenen så att katten blev rädd men nu vet han bättre. Ja, helt underligt altså…
Hundar och katter kan ha svårt att förstå varandra, eftersom de "talar" två helt olika språk.
Min hund blir också fundersam ibland när katten kurrar eller "trampar". Men han har märkt att det inte händer något när katten gör dessa konstiga saker och han verkar ha bestämt sig för att det nog inte är något illa katten vill.
Jag antar att det är så, att de flesta hundar (självklart inte alla) vänjer sig vid katternas språk och slutar att bry sig för eller senare. Som ägare får man hålla koll på djuren och gå emellan om man det skulle hända något eller om man tror att det är något på gång. Och även se till att djuren kan gå ifrån och vara ifred från varandra om de vill det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#1 - Dom är bara under uppsiktnär dom är tillsammans. Å dom träffas oftast på morron och kvällen.
#2 Har de bott tillsammans länge?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#3 - Jepp! I två år. Fast jag vet inte om det var från början, då ville han bara skrämma den…