Det går inte säga generellt tycker jag, en del skulle nog må bra av det medan det inte spelar någon roll för andra. Sen finns det ju dom hanhundar som skaffat sig ett oönskat beteende, men där kastrering ändå inte hjälpt.
Hoppsan-kullar är ju inte så vanligt på hundar som på katter, men det är klart, mer kastrering kanske inte vore så dumt ändå. Jag själv är lite nyfiken på detta, men har bland annat hört att hundarna riskerar att få dålig päls, och eftersom jag vill ställa ut så tvekar jag. Dessutom är det ett krångel just när man ställer ut, man måste ha intyg på att båda testiklarna var på plats före kastrering, och det är ju okej. Men många utländska domare tycker detta med kastrering är ett otyg, blir irriterade och bedömningen kan bli därefter. Har jag hört. ;)
hmm ja vet inte vad jag ska göra. Ska få en papillon hane på fem månader om fyra veckor, vet inte om jag ska kastrera honom eller inte. Han är ju en utsällningshund med fin päls han med,,
Min 7åriga hanhund är okastrerad och en mycket lätthanterlig hanne. Har aldrig ens funderat på det eftersom han är så snäll och okomplicerad. Har bekanta som kastrerat sina, och dom har blivit matfixerade och gått upp i vikt. Med den nya lilla valpen som jag nyligen fått hem, får jag se i framtiden hur jag gör, beror alldeles på hur han utvecklas.

Hej!
jag har kastrerat min blandis. av den enkla anledning att han är just blandis.
Men annars så ser jag på det så här att man inte ska kastrera för att man ska tro att det löser alla problem, utan instinkten och hundens beteende går inte bort bara för attt man kastrerar.
Dem bitarna får man träna bort, om det går *S*
Men kastrering för att man bara ska, så är mitt svar "nej".

Att kastrera för kastrerandets skull finner inte jag heller någon mening med. Jag har alltid haft mina okastrerade och det har aldrig varit några problem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ok, tack. jag vet inte om jag vill para min hund sen senare

Ja vill du använda honom i avel är det direkt förödande att kastrera :-) Blir så dåligt resultat då. hihi
Sorry, börjar nog bli liiite trött i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars
hhheeeehehehehhe…

är det stamtavla på din hund?
min? ja.kingman!

Helena vad gör du själv vaken nu?
Pluggar inte du om dagarna? =)
hehe. e ledig imorgon:) men jag ka inte sova!!! ska upp tidigt för ska göra massa ärenden,men men så är det:) äslkar att vara uppe på natten=)
bor ni i hus eller hur bor ni=)?

Jag bor i hus. ;-)
Audiatur et altera pars

jag i radhus ett par veckor till sedan hus! =)
åh grattis!!! är huset stort?vart ligger det?

Mitt hus är 240 kvadrat med källaren inräknat. Och ligger i Älvkarleö.
Audiatur et altera pars
oj de va stort!! är ni många i familjen?

Tack!
vi har tingat ett på 120 kvadrat, ett gammalt hus. mitt ute på lanndet….jag hoppas vi får det för det var toppen…men det var typ 10 till på visningen i fredags så har dem visning i dag med.
man kan tinga massa saker nuförtiden:)
men ni har fått den väll? efetrsom ni skulle flytta om ett par veckor?

Japp vi är fyra barn och två vuxna och så alla djuren ,-)
Audiatur et altera pars
ojdå=) hur många djur har du? massa stallkatter iaf:)

Ja jusst nu har jag fyra stallkatter. Min två egna och så paret skygg från Luleå som jag är jourhem åt. Sedan har jag två kattungar hemma. den ena ska flytta till Stockholm när nya ägaren hittar lägenhet och den andra ska flytta om någon yker upp som jag känner är rätt ;-)
Sedan har jag fem illrar och så en schäfer och två hästar.
Audiatur et altera pars