rottisvalp
Hej. Jag har gått in här för att fråga en sak. En kompis till mig har nyrligen köpt en liten rottisvalp. Är det så att man bara behöver vara med valpen de första dagarna, och sedan kan lämna den hemma ensam många timmar på dagen när de är i skolan/på jobbet? Min kompis påstår iallafall att valpen kan vara hemma ensam på dagarna. Dom är nya hundägare så jag tror inte att de har så stor erfarenhet och det är därför jag frågar här.. är lite nyfken av mig också.
mvh/Sofie

Om jag vore de skulle jag INTE lämna valpen ensam hela dagen då de är på jobbet/är i skolan. Det är på tok för lång tid tycker jag. En valp är ju en liten krabat som precis lämnat sin mamma. Tror att den lätt kan känna sig väldigt ensam för den är ju inte van att vara själv. En valp vet ju dessutom inte att man inte får kissa inne. Det går ju inte att få en valp rumsren direkt. Och småttingar bör nog få gå ut ofta.
Nej en valp ska absolut inte vara ensam hemma. Har man inte tid för en valp ska man inte skaffa den!!

Usch.. varför tar folk inte reda på hur man gör med en valp.. En hund ska vänjas från valpstadiet med början några minuter och sen succesivt öka på tiden under minst en månads tid. En hund ska inte vara ensam överhuvudtaget 8-10 timmar ens som vuxen, max 4 timmar anser jag.
Oansvarigt att skaffa hund och inte ta reda på fakta FÖRE inköpet. Att lämna en valp ensammen längre stunder är djurplågeri anser jag då många olyckor kan hända så valpen dör.
Om den inte förolyckas så kommer den säkerligen få psykiska problem + att den kommer att försöra en hel i det hemmet och får sedan bannor för det som ägarna egentligen rår för från början.
Det är som att ha en bebis igen,,,passning och åter passning,,, den ska bli rumsren,,vilket tar ett tag då dom vid 8 veckors ålder inte kan reglera urinblåsan.

En valp behöver massor av tid, kärlek och trygghet! Man bör vara hemma med valpen i några veckor, och börja träna ensamhetsträning lite försiktigt. Sedan får man anpassa sig efter valpen osv hur mycket man kan lämna den ensam. När valpen bara är 3-4 månader brukar man ofta bara kunna lämna dem någon timme - ibland mer, ibland mindre - det är individuellt. Man kan inte lämna dem ensamma flera timmar så tidigt, de brukar ju inte ens vara rumsrena då!
Och lämna hunden ensam hela dagarna, nej det bör man inte ens göra med vuxna hundar. Det är flockdjur…
Mitt tips till din kompis är att lösa det med valpvakt när hon jobbar och så hela tiden också träna på att hunden ska klara att vara ensam längre och längre (det är inte naturligt för en hund att vara ensam och det är något som måste tränas upp under kanske hela hundens första levnadsår). Samt att läsa på jättemycket. Att ha rottweiler kräver mycket kunskap, engagemang och aktivering, och på ditt inlägg låter det tyvärr inte som att hon kan så mycket om hundar. Jag ber om ursäkt om jag tolkat det fel. :)
Nej, man kan inte lämna en liten valp själv efter ett par dagar!! Varför skaffade hon en valp bara för att lämna den ensam?

oj, min tjej är nu nio månader och det är först nu jag har börjat lämna henne ensam hemma längre stunder. i början gällde det bara några minuter, sen har jag ökat stegvis med detta, men aldrig längre än 4 timmar, jag har helt anpassat mitt liv sen jag skaffat hund. man får planera varje dag känns det som.
skulle aldrig lämna en så ung valp ensam flera timmar, det lät inte alls bra.
Dessutom är det ju första tiden man bygger upp sitt förhållande till valpen, så att låta ngn annan passa den om dagarna är inte bra det heller. För man vill väl ändå känna sin hund? Hoppas dom tänker om!

det hoppas verkligen jag med att dom tänker om,, tydligen så har dom barn som är skolan och tycker att dom då borde veta hur det är att ha "smått"… eller så är det dom som går i skolan.. :-)

Så kan man verkligen inte göra med en liten valp. Tycker att det går lite för fort för en del att skaffa hund. Hoppas du kan förklara för dem och ge dem råden som de tidigare skribenterna har levererat. Hoppas de tar till sig råden. Lycka till. Berätta hur det går.
Mvh KerstinP
Jag försöker svara på alting samtidigt, blev rätt många inlägg :)
Jo det är exakt det ni skriver jag tänkt på. Men nu är jag säker. .Ska berätta för dem vad ni hundkunniga har berättat, och sen får vi väl se hur de tar till sin informationen. Kanske kan srkriva ut denna sida och visa dem med. Dom är inte speciellt kunniga om hundar heller nej. Och en rottis är ju kanske ingen nybörjarhund.
Har hört att man kan ta "mamma ledigt" för en hund också en tid. Kan det stämma?
Jag kommer skriva sen hur det gick att prata med dem :) Tack så mycket för alla svar!
mvh/sofie

Tyvärr tror jag inte alls det skulle vara möjligt att ta ut någon särskild mamma-ledighet för hund. Men däremot har man ju oftast en semester att ta ut…
Jag tycker du är modig och bra som gör detta! Lycka till! :)
Tänk vad bra om man kunde vara lite "mammaledig" när man skaffar hund. Det skulle behövas.
Skoj att du engagerar dig!
.
min arnetskamrat har skaffat valp,så hon kan bara jobba helger nu nr hennes man är hemma. när kan man börja lämna hunden ensam iaf några timmar?
jag jobbar oregelbundna tider,ibland börjar jag sju,går upp fem(ut med hunden),sen kan jag inte sluta förrän tre. Min sambo är egen flretagare och ska ta med hunden till jobbet fyra dgr i veckan, för en gång i veckan är han på möte.
Jag har inte skaffat hund ännu,men blev medlem här för att få lite mer information!:)
Hej
Skulle bara berätta att jag pratat med min vän nu och dom har fixat allt till det bättre. Dom har hundvakt (nån släkting kanske) som är där på dagarna, och ibland tar mamman i huset med sig hunden till jobbet. Tror att dem tog åt sig all information ganska bra :) Dom har berättat att den blivit ganska rumsren och lärt sig lite tricks redan! Får hoppas att dom fortsätter att vara hemma med hunden ett tag till och tränar den att vara ensam en liiten bit i taget som ni tipsat om. Tack så hemskt mycket till alla som svarat på mina frågor, det har nog hjälp denna hundvalp en hel del :) Och gjort några nyblivna hundägare lite klokare och kunnigare. Så tack än en gång!
mvh//sofie

#13: "när kan man börja lämna hunden ensam iaf några timmar?"
Det är väldigt individuellt, man måste börja direkt med att träna ensamhet med valpen. Vissa hundar kan kanske vara ensam ett par timmar redan vid 3-4 månaders ålder, andra kanske inte kan det förrän de är 7-8 månader, och så kanske vissa alltid kommer ha problem med att vara ensamna. Det är väldigt svårt att veta, så det är bra att ha en back-up.
mm, men hunde jag ska skaffa är fem månade rnu snart,och uppfödaren sa att han e van att vara ensam några timmar iaf,men det ill inte jag!

Vill du inte att den ska klara att vara ensam några timmar? Du kan nog ändå behöva att backa lite i ensamhetsträningen nu när han flyttar till nytt hem. :)
mm klart jag i nte vill att han ska vara ensam, men måste jag lämna han ensam så e de ju bra att han e tränad till det.