Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1691 ggr
Susanne
1

Löptik

Nu har Molly börjat löpa. Hon startade med att blöda i söndags MEN! vad händer nu?
Jag har letat som en tok på nätet efter bra information om hur löpet går till och hur länge men hittar inget alls…eller väldigt lite.

Någon som vet?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

KerstinP
0

Hej Susanne.

Löpningen börjar när hunden är mellan 6-12 månader. Löptiden är 3 veckor. De löper 2ggr/år oftast några löper 1 eller 3 ggr/år också.Efter blödningen har slutat, mellan 7-10 dagar, kan tiken bli dräktig. Tiken kan också bli skendräktig och det sker ca 2 månader efter löpningen. Dräktigheten varar i 63 dagar.

Hoppar jag har hjälpt dig lite iaf./Mvh KerstinP

Zebben
0

Här kan Du läsa lite om skendräktighet: http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1594

Susanne
0

TACK! det var jättebra upplysningar ni har. Då behöver jag inte oroa mig så värst mycket än…och hoppas att hennes skendräktighet inte alls kommer eller märks mycket lite.

Återigen, tack!

SusanneSkrattande

Susanne Glad

Susanne
0

Nu på morgonen hände något otroligt konstigt.
Molly låg i sängen och jag gick in för att titta till henne. Hon morrade åt mig när jag klappade henne. Jag sade åt henne - fyyy, med låg röst. Hon tittade på mig med sina snälla ögon och morrade igen. Jag bannade henne igen med låg röst och klappade henne sedan igen.

Hon var jättetrött igår och ville inte äta, jag förstår att hon tycker att det är jobbigt då detta är hennes första löp men jag fattar inte varför hon morrar åt mig. Hon har ju sovit med mig under täcket hela natten utan problem.

Vad gör jag/gör jag något fel?

SusanneFörvånad

Susanne Glad

Zebben
0

Banna aldrig en hund som morrar. Det tar jättemycket av energi och ork att genomgå första löpet. Tiken vet inte riktigt vad det innebär och kan precis som vi människor må rätt dåligt.

Så när Du skulle gå och titta till henne och klappa henne så ville hon allra troligast bara få vara ifred. Detta talade hon om genom att morra = öka avståndet matte. Detta får man absolut inte banna. Hon har all rätt att få ligga ifred om hon känner för det.

Om Du fortsätter att banna henne när hon morrar, så komme hon troligen att sluta morra och istället bita direkt. Hon har då lärt sig att morra är förbjudet och nästa steg för Din hund är att markera/bita för att visa att hon faktiskt vill bli lämnad ifred.

Tikar under löp kan lätt visa sig lite mer aggressiva även om de i vanliga fall är jättesnälla och trevliga. Man får helt enkelt lyssna till sin hund och låta dem hållas under dessa 3 v.

Zebben
0

Och Du förlorar ABSOLUT inte något som helst "ledarskap" för att Du backar när Din hund morrar i denna situation. Däremot nöter Du på Er relation om Du inte respekterar Din hund när hon vill vara ifred. Alla oavsett rangordning har rätten att morra. En lägre individ har rätt att morra åt en ledartik, och ledartiken går unden utan att ha förlorat något i rangskalan.

Susanne
0

Molly slutade blöda för några dagar sedan vilket är jätteskönt. Svullnaden tar säkert någon dag till.

Varför i hela friden "rider" hon på yngsta dotterns ben?
Jag trodde faktiskt att det bara var hanhundar som gjorde så…

Susanne Förvånad

Susanne Glad

Karmatarerskanise
0

Det undrar jag också över. Hade en kompis som hade en dobberman tik som "juckade" mot människor. Är detta tecken på förvirring eller något som har med makt att göra?

Susanne
0

Vilken otroligt bra sajt…man får ju snabba svar som man förstår.
Tar nog och går ur som medlem här.

Tack för mig och för alla bra svar jag fått.
Susanne

Susanne Glad

Susanne
0

Nämen se på tusan, här går jag ju händelserna i förväg…jag är ju inte längre medlem så det är ju klart att jag inga svar får…
Förlåt mig,
Susanne

Susanne Glad