Tomtgränser.
Våran tomt ligger lite bredvid en annan tomt, man ser klart och tydligt tomt gränsen. Ben (min 3 månaders valp) Går upp på deras tomt med jämna mellanrum. Jag har hört av mina morföräldrar att grannarna tex. sprutar vatten på katter som går på deras tomt. Absolut vill jag inte att detta händer min valp. Hur kan jag lära honom vart gränsen går?
I värsta fall får vi sätta upp staket men det är inget vi har valt att ta i första hand.
MVH
man kan spänna upp ett snöre vid tomtgränsen och inte tillåta hundan att gå förbi och belöna när hunden stannar kvar.. så har vi lärt våra hundar iallafall :P
Säg snanna innan gränsen varje gång och låt honom inte gå över då lär han sig att han inte ska gå längre :).
Att spruta vatten på djur som går upp på folks tomter tycker jag faktiskt är ett väldigt milt sätt från tomtägaren att säga ifrån.

Det #1 skrev lät som ett bra tips!

Som #3 sa så är att spruta vatten ett milt sätt att säga ifrån. Det hade kunnat vara värre. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till med tips, då vi satte staket (fårstängsel..
haha) runt tomten då den är nära en bilväg. Fast det är 50km/h där brummar vissa på i säkert 70… det är läskigt!
Men det som #1 sa lät som en bra idé. Hoppas ni får "ordning" på det. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tycker iof ett staket inte är så dumt om Ni ändå tänkt bo kvar och så menar jag. Det hindrar ju inte bara er hund från att ta sig ut på allmänning och andras tomter, det hindrar ju även andra hundar att springa fram till Ben när han ligger på er tomt.
Vi bor rätt långt in i skogen, så ett staket bör inte vara nödvändigt. Närmaste hund i vårat område finns ungefär 600 meter från oss och den labben känner vi mycket väl. Det är bara en tomt som vi har problem med. Vi ska pröva att spänna upp ett rep vid gränsen och se om det fungerar. Fungerar det inte så får vi spika upp ett staket. ;)
Tack för alla tipps.