Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 914 ggr
Chippers
0

Kastrering

Vi har en bokad tid för kastrering i slutet av april.
Charlie blir 4 i maj.

Det vi vill är att han blir lugnare/får mer koncentration vid löpande tikar. Är  det tik som löper kan man inte ens vara i närheten av tiken utan att han drar, gnyr, hoppar, inte kan lyssna på mig mm. När tikar i kvarteret löper äter han mindre än hälften av maten, blir rastlös inne, drar ute, nosar å slickar i sig deras kiss, vill rymma och sånt.

Kan det löna sig med en kastrering? Eller kan allt det här finnas kvar även efter kastreringen? Även om lite sitter kvar och vi måste träna honom, så borde det väl vara lite lättare? För han är omöjlig när tikar löper, man ser att han inte mår bra utav det. Att känna lukten men inte få para sig eller träffa tikarna.

Vi vill heller inte att alla negativa sidorna hos honom förvärras. Han är rädd för nya konstiga saker, är osäker på stora svarta hundar och sånt. Givetvis förstår vi att detta inte försvinner pga en kastrering, men hur stor risk är det allt detta blir värre? Det är inget problem så i vardagen, jag går för det mesta undan ifall en stor svart hanhund kommer mot oss.

Katti
0

Kastrerar man unga hanar så utvecklar de aldrig intresset för tikar. Men det har ju er kille redan gjort. I de allra flesta fall blir intresset mycket mindre efter en kastrering. Hans mentalitet i övrigt kommer säkert inte påverkas så mycket. Vissa hundar kan bli lite lugnare och en del går upp i vikt (tillåter man dem att gå upp i vikt så blir de ju också slöare, så det hänger ihop).

Jag tycker att det är en bra idé att kastrera, men vill ni så går det ju att ge en hormonspruta till att börja med. Då får ni på ett ungefär se hur just er hund skulle påverkas av kastreringen.