Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1961 ggr
Bim
0

Är Zora sen med löpningen?

Jag har två hundar som heter Zora och Zelda, dom är raserna JRT, dansk/svensk gårdshund och dvärgsnauscher. De är snart elva månader.(syskon). Zelda löpte för ca en månad sen, men Zora har inte börjat än.. Är hon onormal? Påverkar dom varandra alls när det gäller löpning?

Zandrinos
0

Våran labbe var nästan ett år innan hon löpte, så det är säkert normalt.

AnneN
0

En del löper inte föräns de är ca 18 månader så att Zora inte löpt än är absolut inte något onormalt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bim
0

#1#2 Okej, tacl så mkt, så kan vi sluta vara oroliga. :)

Men är det någonting att "alfahonan" löper först eller är det slumpmässigt?

Yessica
0

Precis som dom andra sagt så inträffar löpen väldigt olika. Glad Det är bara att vänta. Hehe!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnneN
0

#3 jag tror att det är så att alla utvecklas olika fort precis som människor och att det därför inte har ett dugg med rangordningen att göra utan bara helt enkelt hur snabbt kroppen mognat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Izmas
0

Hon kan ha haft ett tyst löp, som man inte märker vissa har det som första löp.

Bim
0

#5 Okej.. :) Det var n¨got som mamma hade fått för sig Flört

#6 Jasså.. Hmm, det kanske hon har haft.

Zebben
0

De kan löpa olika tider. Att hon inte börjat ännu är fullt normalt. Men det kan även vara ett tyst löp som någon skrev ovan. Tikar som umgås mycket eller bor ihop kan synka sina löp. Men det är inte ett måste. Mina tikar som bott ihop i 3½ år har bara löpt en gång samtidigt. Men på jobbet där vi har ca 25 tikar så har flera av dem synkat ihop och löper samtidigt. Och som tur är så är det kompisar som synkar ihop. Så de får sällskap i löprummet Glad

sagalisa
0

Många tikar kan synkronisera sina löp men din tik kommer snart börja löpa snart, det är inte onormalt.

KadjaNina
0

#6 Nu börjar jag bli orolig. Jag visste om att tikar kan ha tysta löp. Troja är 13mån, lite mer och har inte börjat löpa. Tänk så har hon haft ett s.k tyst löp? Hon har lekt med hanhundar obevakat. Kanske bara svamlar men jag är ju som jag är :P

Izmas
0

De tysta löpen behöver inte han hundar heller märka.

Zebben
0

#11 Fast det tillhör nog ovanligheterna. Vi har två tikar på jobbet som har tysta löp och de blir lika uppvaktade vid löp som alla andra tikar. Jobbiga är att man inte märker av det lika väl, då man på dessa tikar märker det först när de är villiga under höglöpet.

gejsa
0

Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört ordet tysta löp. Har haft hund och mest tikar sedan 1969 och nog har jag märkt när dom löpt.

[jakke94]
0

våran clumber löpte första gången när hon var två år.. vi var oroliga att det var något fel men alla andra uppfödare tyckte vi skulle lungna oss och bara vänta då clumbern ibland kan vara långsam.. och det var vår första clumber.. nu löper Lazy en gång i året och har valpar här hemma nu :D