Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1359 ggr
Emma-U
0

Denna väntan på att bli hundägare!

Hej allihop.

Jag antar att ni alla varit med om det - den långa väntan på att få hem sin valp.. Och visst är det alldeles olidligt?!!

Vi vet dessutom inte ens om vi kommer att få en - ännu! Förhoppningsvis ringer de till oss idag(1 mars).

Vi var och tittade på en fantastisk kull Bichon Havanais igår och vi är totalt sålda! Vi hade med oss en liten gummileksak som present till dem och satt inne hos valparna i närmre en timme :)
Vi hade ett litet problem som vi behövde lösa för att kunna skaffa vovve - tid! Både jag och sambon jobbar heltid, han till sjöss och jag på kontor (med dumt hundförbud). Vi behövde hitta ett smidigt sätt att lösa dagarna då jag jobbar och karln är ute och jobbar - och igårkväll erbjöd sig min sambos mamma :) Så det är löst och fixat, men jag fick inte tag i uppfödaren igår :(

Så vi står i ett riktigt dödläge känns det som, och jag är så nervös för att hon kanske ska säga till oss att hon inte vill sälja en valp till oss - då blir jag totalt förkrossad!
Jag vet att vi är redo och att vi är helt rätt för denna lilla valptik - frågan är om vi förmedlade detta budskap till uppfödaren eller om hon, på något otroligt konstigt sätt, fick någon annan uppfattning.

Oj, detta blev ett lång inlägg, men jag behövde bara skriva av mig lite. Ni känner säkert igen er - om ni tänker tillbaka till er första hund och spänningen som steg minut för minut innan du fick hem den..
Olidligt!
Jag håller er uppdaterade ^^

/Emma

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

AnnL
0

Hoppas allt går vägen och ni får hem er lilla valp. Vore ju synd om ni inte fick henne nu när ni löst passningen. Lycka till.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Emma-U
0

JAAA!
Uppfödaren ringde nu för en stund sedan och vi har tingat en liten tik från hennes kull :D
Glädjeruset går inte att beskriva med ord, i mitten av april är jag matte till en fantastiskt söt Bichon Havanaistik ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

emmeb
0

Jag vet exakt hur denna väntan känns! Jag sitter själv i den sitsen nu. Vi har tingat en liten boxertik som är leveransklar i slutet på mars. Jag förstår inte hur i hela friden ska ska kunna stå ut och vänta en hel månad! ^^

Emma-U
0

#3 Tiden går för 17 så sakta att man klättrar på väggarna! Det är liksom som att dagarna kryper förbi och allt man gör är att kolla klockan och räkna ner i almanackan..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

AnnL
0

Grattis att allt gick vägen. Önskar er lycka till med valpen både # 3 och # 4

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Emma-U
0

#5 Tack :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[jakke94]
0

hehe grattis!
du ska vara glad av att det är en vanlig ras.. när vi skulle köpa en clumber spaniel tik 2003 så fick vi stå i kö i två år.. sen 2005 fick vi en som hette Divan, men hon hade blivit vaccinerad med ett dåligt HCC vaccin så hon dog av HCC ..fast då hjälpa olika uppfödare oss så efter ett halvår fick vi en till tik :)

och blodhundar är värre :P min kompis sålde en valp till en som stått i kö i 8 år, sen 2000 :D hehe

Emma-U
0

#7 Oj oj, det var inte illa.. Jobbigt om man stått i kö så länge & så när man äntligen har möjlighet att få en valp så har famlijeförhållandena ändrats eller på något annat sätt i ens privata situation. Surt läge i så fall :(
Men Bichon Havanaise är ändå inte en väldigt vanlig ras - men den har ökat lavinartat de senaste åren. Men det är en förhållandevis ny ras i Sverige ändå.. Dock inte flera års väntetid - tack & lov! ^^
Då hade jag definitivt kreverat! ;)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[jakke94]
0

mm fast nu har clumbern blivit vanligar.. lite synd för oss.. för vi har prec. fått en kull valpar.. och 3 st kvar till salu :P hehe men dem blir säkert sålda fram mot sommarn när folk orkar köpa hund :P

LinaK
0

vad kul med en till havanais ägare. Vi fick hem vår havanais kille för någon månad sedan :) Han är jätte go! Så jag tror inte du kommer ångra dig. Vilken kennel kommer din tik ifrån?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
0

#10 Åh, vad roligt :) Är de så goa som man tror eller? eller, vilken dum fråga - jag vet ju redan att de är fantastiska hundar ^^
Kenneln heter Svankällans kennel och ligger i Göteborg. Var kommer din kille ifrån? Vad har han för färg/färger?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja klart de är ;) Helgoa!
Min kille kommer från Ispärlans Kennel i Skåne, han är tricolor. Jag kan skicka med en bild på honom.
Vilka färger är det på din tik? :)

Emma-U
0

#12 Åh, vilken sötnons ^^ Blir alldeles varm inombords när jag ser de små liven.. Jag har så svårt att tänka mig någon annan ras nu, man blir liksom helt insnöad på havanaisen ;)

Valparna är än så länge bara 4½ vecka, så vi har sagt att vi väntar tills de är lite äldre för att sedan bestämma oss beroende på hur de är i personligheterna. Det är lätt att låta utseendet styra valet av valp, men vi ska försöka gå efter personligheten. Men det kom bara tre valpar i kullen, varav en är en hane som redan är tingad. Så vi har de två tikarna att välja på; en är svart/vit och den andra är tricolor.
Jag är inte helt införstådd med färgbegreppen ännu, men jag antar att tricolor innebär att den har tre färger?!?
Åh, när vi ändå är igång. Kan inte någon vara snäll och förklara färgbegreppen för mig? :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Bella-R
0

Tricolor betyder trefärgad ja ^-^

Grattis!

Jag som måste vänta ända till slutet på maj innan jag får hem min valp. -.-'  Pendlar just nu mellan en Cotton och en Havanais - kan inte riktigt bestämma mig.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Emma-U
0

#14 Jo, men betyder det trefärgad på ett visst sätt eller är det bara att hunden har tre olika färger i täckningen - utan något som helst mönster eller så?

Tack :) Jisses vad vi längtar - det är helt olidligt.
Tack och lov så ska vi åka och hälsa på åtminstone två gånger, nästa helg och nästa igen, innan det är dags att hämta hem henne.. Men tiden går sååå långsamt.
Lider med dig att du ska behöva vänta till maj :(

Jag har skrivit ett svar i din tråd om valet mellan Havanais och Cotton - och enligt mig är svaret självklart ^^
Men det är svårt, det är ett åtagande som förhoppningsvis ska leva med dig i 10-15 år.. Så tänkt hellre efter innan än efter :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
0

Uppdatering;
Nu har vi köpt mat- och vattenskålar, koppel och halsband, hundbädd, tandborste, leksaker, bilsele, förbandslåda och annat roligt. Vi ska även köpa ny bil tror vi, med lite bättre lastningsutrymme och bekvämare bil.
I elgen ska vi till uppfödaren och lära oss pälsvård samt bestämma oss för vilken tik vi ska ha..

Igår var vi uppe på GMBK (kanske någon här inne som också håller till där?) och kollade på deras fantastiska område i Sisjön där vi har anmält oss till valpkurs. Vi gör så mycket och planerar så inför att denna lilla valp ska komma till oss - men ändå är det FYRA (!) veckor kvar - ännu..

Tiden går så långsamt.
Detta är så spännande, roligt och fantastiskt, men smått enerverande också eftersom man bara går och väntar Obestämd

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Singo-Torpet
0

förstår att det är jobbigt att vänta.. när vi hade bestämmt att det var dax för hund (det passade med våra jobb m.m.) så blev inte väntan så lång ja titta runt men hitta ngen som ja fastna för så var ja hos en vän som ja hade min ena häst hos ja vssta att hon skulle ha valpar så ja fråga om ja fick titta och då vara de bara 3 kvar en otingad (visste dock inte ja) så ja sa bara den där ska ja ha och på den vägen är de 3 dagar senare hämta vi hem våran "mollgan"

Emma-U
0

#17 Vilken tur man kan ha Glad
Men de tre dagarna måste ändå ha känts jobbiga, eller hur? Eller då hade ni väldigt kort tid på er att skaffa alla nödvändigheter i och för sig, så ni var väl sysselsatta så att det räckte och blev över Skrattande
När var detta? Har ni haft valpen länge (kanske inte ens är en valp längre)?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Åh vad spännande !! Jag väntar mig en massa bilder sen Oskyldig Havanaisvalpar är ju det sötaste som finns.

Singo-Torpet
0

#18 han fyllde 1år för ca 1½veckor sedan… så han är ingen valp men han är min bebis iaf =) ja de där 2½ dagen gick i hundra åtti, första dagen var till att övertala sambon om vilken underbara hund ja hittat =) sedan andra dagen sprang vi i affärer som dårar… :)

KickanW
0

Själv sitter man och väntar på att kullen, som jag antagligen ska tinga från, ska födas, det är en hel månad kvar tills dess! :O

Emma-U
0

#19 Haha, ja! Ni kommer inte komma undan, hur gärna ni än vill, bildbomben från mig efter den 11 april - det kan jag lova!

#20 Hihi, lite övertalning fungerar alltid bra. Min sambo var också lite skeptisk till en sådan liten hundras - men sen jag visat alla bilder och all information jag letat fram så var han också såld. Och sen vi träffade valparna första gången så har han inte pratat om något annat Flört

#21 Usch, stackare! Det är verkligen en lång väntan.. Jag har gått igenom det stadiet också, så jag vet hur jävligt det är! Lider med dig..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Nicolina
0

#21 Samma sits här… första dagarna i april är "min" kull beräknad till. Usch, att det ska ta sååå lång tid!

Till TS - så otroligt spännande och härligt att du har hittat din valp = )  Jag skulle hoppa upp o ner, jämfota, framåt å bakåt av lycka^^

Emma-U
0

#23 Varje dag med volter som tillägg Tungan ute

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

KickanW
0

Nu har jag varit och hälsat på mamman till kullen jag förhoppningsvis ska tinga hos. I mitten av april väntas valparna… Jag kan ju inte tänka på annat. Vad kan man göra medan man väntar? (förutom kolla på foder, sovplats, koppel och sådant).

Bella-R
0

Ja, själv är "min" valp nu idag 7 dagar! :D

Om ca tre veckor ska vi åka och titta på kullen, och i mitten på maj flyttar valpen hit.

Själv tycker jag inte att det är såå himla långt kvar, två månader brukar gå ganska snabbt, iaf om man håller sig sysselsatt :P

I april ska jag shoppa grejer till hunden.. det ska bli skooj :D

Emma-U
0

#25 Jag är rädd för at det inte finns några bra och användbara tips att ge dig - det är bara att vänta..
Man kan ju börja förbereda sig genom att handla hem saker, möblera om och göra det valpsäkert, läsa massa böcker om valp och hundar i stort. Men ingenting du gör kortar ner den långa väntan - tyvärr.

Vi var och träffade valparna förra helgen - och vi har bestämt oss för den lilla svarta med vita inslag (se här, tiken längst ner Glad)
Hon ska heta Tyra och kommer till oss om två veckor och en dag - den 11 april runt lunch..
Vi har bokat tid för 12 veckors vaccinationen också, det känns verkligen som att vi är redo nu. Det mesta är köpt och vi har börjat få fram ett valpsäkert hem, så nu fattas bara valpen.
Åååhh, jag längtar!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Bella-R
0

#27 Ååhh, två veckor är ju ingenting! :D Glädjs med dig!!

Och Tyra var underbart söt! Kyss

LinaK
0

Åh vad söt Tyra är, helt ljuvlig :) Vad roligt för er! Jag vet precis hur ni känner er, denna låååånga lååånga väntan är förjäklig ;) Men tillslut så lönar den sig.

Emma-U
0

#28 & #29 Tack! Hon är livlig och naggande go kan jag säga, lite mindre än hennes kullsyskon men det gör ju ingenting.. Storleken har ingen betydelse sägs det ju Flört

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus