Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4414 ggr
kerstinjoh
0

Blandras pitbull/dalmatiner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk att en kille med den blandningen kunde bli så fin!

[Luna]
0

SNYGGING :)

Heda
0

Välldigt söt jycke,men är de bra val att korssa två så olika raser?

Humlan
0

Så fin han är!

Benjy
0

speciell och udda blandning, kul :D

hur är hans temprament?

bejtedejte
0

Så fin han var!

Men.. det heter pitbull, inte pittbull….

Morrhoppa
0

Gullig hund :)

[Luna]
0

ah va folk gaggar om någon råkar stava fel.
Är de hela världen eller?
Eller de är kanske ett sätt att visa alla andra så duuuuktig man själv är…? eller?

Morrhoppa
0

Eller så kan man påpeka det så att den andra personen vet om det och slipper göra om misstaget.

Föressten stavas "duktig" med bara ett u. ;)

Solveig
0

…och just den felstavningen kan ju bli för rolig.

Sisikarlstad
0

#0 Ursäkta mig MEN VARFÖR ALLA DESSA BLANDRASER med Pittbull…….Gråter

[Luna]
0

Nä de stavas med många U de fick jag lära mig i skolan.

för jag är såååå duuuuuktig ;) :P

Mymlan
0

#10 kanske för så många vill ha pitbull så det ligger lite pengar i det. Se bara på Paris Hilton hunden, nu är den poppis och massor av blandraser har den hunden i sin blandning.

Inget emot pibull men det ska vara rätt ägare i snöret.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Faxlin
0

Ja, Paris Hilton. Hon ställer till det bra för hundraserna. Och för illrarna också faktiskt. Kan inte förstå varför alla som ser henne vill ha samma djur som hon har. Idioti.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinneaG
0

Jätte söt!!

bejtedejte
0

#7, nej, det är för att jag irriterar mig på folk som har (oftast) blandningar av två eller fler raser men inte kan stava till rasernas namn. Många annonser man ser står det Rotwailer/shäfer-blandras t.ex.

Och eftersom jag antar att det inte är en snopp-tjur hon har en blandning med, utan en pitbull (namnet kommer från att de brukade slåss i "gropar") pit=grop, så rättade jag.

Hunden var oerhört fin förresten. Har själv en hund hemma som jag misstänker har just pitbull i sig, hon är väldigt lik kerstinjohs hund. :)

Sisikarlstad
0

Va jag menar ÄR att jag tycker att man ska bojkotta alla hundar som det är Pittbull i!!!! Man kan köpa en "renrasig Pittbull" i stället för att blanda dem med en massa "Äkta" rasrena hundar som ska finnas kvar!! Snart finns det ju bara typ blandraser kavr o alla "äkta" är borta!!!

Jag tycker lika illa i alla blandraser som det inte är pittbull i VARFÖR inte köpa en "ÄKTA" RASREN HUND!!!!!!

lisette
0

#15 inte funderat på att det finns de som har problem med språk/dyslexi osv?

Karmatarerskanise
0

#16 Det är väl ändå bra att folk köper dem med, tänk hur många herrelösa hundar vi hade fått annars! För tyvärr lär det alltid finnas folk som skaffar blandrasvalpar med sina hundar.

#17 När det gäller annonser i tidningen osv kan man ju faktiskt be ngn utan dyslexi rätta stavfelen. Jag tycker nästan det är pinsamt att skriva in till tidningen och stava fel.Skrattande

Humlan
0

#16; Ursäkta mig lite grann här men vad är detta för "ras-snobberi"?!! Det gör mig rätt upprörd över att det antyds att en blandis skulle vara mindre värd än en renras.. Jag har haft både och, och älskat mina hundar lika högt ändå! Visst kan en blandras vara en nitlott när det gäller temprament, men å andra sidan så finns det renraser som är det med. Det finns alltför många oseriösa hunduppfödare när det gäller renrasiga hundar. Speciellt gäller det dom som avlar hundar som är "inne" tex alla småhundsraser typ papillon och Chihuahua. Priserna för dom är hutlösa och många är inte rastypiska varken i temprament eller utseende men ovetande hundköpare går på det. Titta på schäfern, denna underbara brukshund, som blev, och är, omåttligt populär (och det med rätta!), är numera i mitt tycke för hårt avlad och dras ofta med höftproblem. De seriösa uppfödarna avlar bara på friska och fint meriterade föräldrar men det gör inte de som bara vill tjäna pengar! Och till sist så är det med rasrena hundar som med blandisar; mycket beror på vad som finns i andra ändan på kopplet!

Alex
0

Söt hund. :)

#19 "Det finns alltför många oseriösa hunduppfödare när det gäller renrasiga hundar"
Men det finns otroligt många seriösa blandrasuppfödare…? Det är väl ändå inte alltför svårt att sortera bort de oseriösa uppfödarna när man ska köpa hund?

_"Titta på schäfern, denna underbara brukshund, som blev, och är, omåttligt populär (och det med rätta!), är numera i mitt tycke för hårt avlad och dras ofta med höftproblem. De seriösa uppfödarna avlar bara på friska och fint meriterade föräldrar men det gör inte de som bara vill tjäna pengar!"
_Så genom att korsa schäfern med andra raser får vi bort höftproblemen? Knappast. Jag känner i alla fall inte till någon blandrasuppfödare som meriterar sina hundar, jag menar, hur kan man veta iom hunden är bra? Blandraser får inte delta på utställningar eller bli champions inom nåt. Så avlar man medvetet på blandraser, vad vill man med det då, förutom att tjäna pengar?

Nej, ska man avla ska man ha ett bättre argument än "min hund är så söt och snäll", oavsett om det handlar om renras eller inte. Den ska kunna tillföra rasen något.

Lägg nu märke till att jag inte ser ner på blandrashundar på något sätt, men jag är emot aveln (precis som jag är emot oseriös avel på renraser..). Jag skulle mycket väl kunna skaffa mig en blandrashund, men i så fall en omplacering för att inte stödja aveln.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Luna]
0

jag vet vart namnet kommer från.
Tycker bara de e så jävla trist att folk märker ord hela tiden.
Men jag vet, jag ser många sheffer anonser och skrattar lite för mig själv. Men jag skulle inte komentera deras stavning ändå.
tycker de är så onödligt.

Humlan
0

#20; Jag menar absolut inte att man medvetet ska korsa två raser! Låt för allt i världen schäfern vara som den är! *ler* 

Och tyvärr behöver man bara slänga ett öga på tex Blocket för att se att många korsar "innehundar" (tex pitbull och chihuahua) hej vilt, enbart för att tjäna pengar. Titta på alla organisationer som omplacerar hundar, hur ofta är det renraser dom letar nya ägare till? Inte ofta… Folk köper "grisen i säcken" när man köper blandisar, och har man dessutom ingen aning om hur raserna bakom blandisen är, ja då har man ju ingen som helst aning om vad man köper, mer än en söt valp och vilken valp är inte söt? Jag tycker, som sagt, inte att man medvetet ska avla fram blandisar, men dom som nu finns kan ju ändå bli riktigt trevliga hundar, eller hur? Vi kommer aldrig ifrån blandisarna, dom kommer alltid att finnas, jag tycker bara det är så trist att folk rynkar näsan åt dom. (Jag vet att du inte gör det så ta inte åt dig nu..) Jag har själv upplevt "ras-snobberi" på en brukshundsklubb, och det gäller även inom de renrasiga. Småhundsraserna är inte lika "bra" som brukshundarna (om det nu inte gäller agility förstås, då det är tvärtom! *ler*), och det redan på valpkurserna, och de låga lydnadskurserna. Och det är verkligen trist, för alla hundar (och hundägare) behöver lära sig vett och etikett, OBEROENDE på om de är renrasiga eller blandisar.

Så, än en gång, jag vill inte försvara de som medvetet korsar fram blandisar, jag tycker bara det är så trist när folk nervärderar dom och det var väl det jag ville få fram. Sorry om jag var otydlig.

Alex
0

#22 Okej, nu är jag med dig. :) Och håller med dessutom. Men en blandrasvalp är något jag aldrig skulle köpa, just för att inte stödja aveln (och för att jag vill veta vad jag får). Men själva hundarna kan ju inte rå för att de kom till världen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sisikarlstad
0

Va jag menar med "Äkta" hund det är när man köper av en Seriös uppfödare som avlar på hundar med gdk höfter u:a på arbågar MH test mm mm som rasklubben o SKK vill att man ska testa FÖRSTÅR NI MIG NU!!! Jag menar köp en renrasig hund från SERIÖSA UPPFÖDARE. Hemlis

Visst det kanske finns Seriösa uppfödare som föder upp blandraser MEN om man köper en Äkta hund så typ binder du upp dig i SKK regler att ev. hålla hunden äkta o inte blanda så tycker jag.Flört

kerstinjoh
0

Tack för alla inlägg. jag ville bara visa hur söt killen är.

Men från det ena till det andra; är det någon som har erfarenhet av kastrering av vuxen hund? hör av er!

bejtedejte
0

#17, att stava namnet på sin ras är som att stava sitt eget för-/efternamn, och det är inte många med dyslexi som inte klarar av det… eller?

bejtedejte
0

#21, förlåt för att jag är så jävla trist då. Skulle jag köpa en hund och välja mellan en annons där det stod schäfer och en där det stod shäffer, vilken skulle jag välja? Det är väl bra att folk lär sig hur det stavas, så verkar de mer seriösa och slipper bli "dumförklarade" i det tysta, som de annonser du skrattar åt?

Mymlan
0

#27 Jag går hellre på en annons som stavar raserna rätt men det betyder ej de är seriösa. Men att stava sin ras rätt säger en del även om det är en liten del om uppfödningen. Men bara se i skolan idag hur många skolelever i 9: an kan stava rätt? vart har rättstavningen i skolan tagit vägen?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

bubbelbubbel
0

kerstinjoh, vi kastrerade vår vuxna blandis, och fick bara goda erfarenheter av det, han blev så mycket lugnare och slutade nästintill skälla på andra hundar som gick förbi, och gladare blev han, stackarn var ju ensam hane, alla andra på gatan och gatorna omkring var ju tikar, som givetvis löpte, på löpande band…

bejtedejte
0

#28, tyvärr krävs det massa research när man letar hund för att få reda på om uppfödningen är seriös. Men att kunna stava sin ras är ju iaf en bra början.. tycker iaf jag. :)

Det finns massvis med både doberman, dobberman och dobbermann som säljes på annonser, även om jag inte hört talas om dessa raser. Svensk stavning är dobermann, Amerikansk doberman, men de andra vet jag inte vad det är för raser ;)

ronja
0

jättesnygg hund! Glad

lisette
0

#26 ja vet inte, jag har inte dyslexi, men jag tycker man ska tänka efter lite innan man klankar ner på folk. har sett annonser som man knappt kan förstå, sedan längst ner så står det att man ska smsa pga säljaren är döv. de kanske har problem med att skriva då med? jag vet inte…

Karmatarerskanise
0

#32 Var har hon klankat ner på ngn? Hon rättade enbart ett stavfel, och vad är fel med det? Dyslexi eller ej, alla borde väl i vilket fall som helst lära sig rätt stavning om man har stavat fel?

Skrattande

Zebben
0

#25 Har både goda och dåliga erfarenheter dock mest negativ erfarenhet av kastrater. Men orkar inte med ytterligare en sådan diskussion. Går det att söka på tidigare trådat?

lisette
0

#33 för mig är de två första delarna i #17 att klanka ner… ;) det är nog inte så lätt att lära sig stava rätt bara för att ngn säger det.

Karmatarerskanise
0

#35 Alla KAN lära sig stava. Vissa lättare än andra.

Karmatarerskanise
0

Det är förresten du som har skrivit 17 ;)
Jag ser inget inlägg här inne som klankar ner på någon!

lisette
0

hera, menade inlägg 15 :D

alla kan inte lära sig stava! så enkelt är det… alla tänker olika, jag tycker det är klanka ner, men inte du. :D

Karmatarerskanise
0

Men varför är det att klanka ner? Och även dyslektiker kan lära sig, de har helt enkelt bara mycket svårare för det.

bejtedejte
0

#38, att lära sig stava kan inte alla, nej. Men det är inte svårt att gå in på t.ex. sin rasklubbs hemsida och leta upp namnet på rasen, kopiera det och klistra in i sin annons. Eller?

Jag tror inte att kerstinjoh har dyslexi eftersom hon stavat alla andra ord perfekt, skillnad hade varit om hon stavat fel varje ord, då hade jag nog inte ens tänkt på att påpeka det.

Alla snackar alltid om att klanka ner, jag antar att det är det min mamma jobbar med då eftersom hon lär invandrare svenska. Det är viktigt med stavning, så är det bara.

lisette
0

#39 meningen jag irriterar mig på folk som har (oftast) blandningar av två eller fler raser men inte kan stava till rasernas namn.

tycker jag är att klanka på folk. jag gör det bara, kan inte förklara varför.

#40 klart det är enkelt, men tydligen besvärligt eftersom så många inte stavar rätt i sina annonser. jag har sett annonser som stavas på samma sätt, jag reflekterar inte över det. även om jag själv är nogrann med rättstavning.

sedan var det inte direkt trådskaparen som jag reagerade över utan det var ditt uttalande #15. det är väl ingen som tror hon (vem som helst som har en pitbull) har en snopptjur? alla vet väl vad det är för hund hon pratar om… det är lite skillnad på att gå i skolan och lära sig ett helt nytt språk än att skriva en annons på nätet.

nu ger jag upp detta, för det ger inget direkt…

kerstinjoh
0

Hoppsan! Kan vi inte försöka att vara lite seriösa?

Så mycket onödiga kommentarer bara för ett T för mycket.

Jag ville bara visa denna kille, som vi är så stolta över.

bejtedejte
0

#42, och ja, jag förstår att ni är stolta över honom, för han är superfin! Men jag kommer aldrig sluta tycka att man är oseriös om man inte ens kan stava rasens namn, så är det bara.

#41, varför skriver hon då att hon har en snopptjur om hon inte har det?!

Faxlin
0

#43: Att inte alla kan lära sig stava allting. Och att folk kan stava men stavar fel. Det hör till den mänskliga faktorn. Det är mänskligt att inte kunna allt, likaså är det mänskligt att göra fel ibland. Det är mänskligt att fela med gudomligt att förlåta.
Hur som helst tycker jag inte att man ska haka upp sig på små petitesser inne på en sajt. Då ingen av oss som är här vet vad som frambringar olika fel som dyker upp.
Vi ska hålla sajten trevlig, detta är inte trevligt. Så åter till ämnet.
Mvh ÅsaF Medarbetare inne på hundar.ifokus

Audiatur et altera pars

bejtedejte
0

#44, är det så otroligt jobbigt att jag rättar ett enda litet stavfel, så, oki, då lämnar jag forumet nu, tack för mig.

Faxlin
0

#45: Tråkigt att du tar en tillsägelse på detta sätt. Men tyvärr inget jag kan göra något åt. Jag tycker inte jag var otrevlig i min förklaring till dig på något vis. Men om du anser annorlunda så är du välkommen att upplysa mig om vad som var så fel. Jag är mänsklig, jag kan fela. Men berätta gärna vad felet ligger i.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

bejtedejte
0

Det handlar inte om att du skulle ha varit otrevlig på något sätt, det handlar om att jag vill rätta de som inte kan sina rasnamn så att folk slipper se ner på dem, jag försökte alltså göra en bra och trevlig sak, men blir istället nedklankad på, och det är JAG som får tillsägelsen.

Faxlin
0

Jag tycker inte jag klankat ner på dig. Det var mer ett påpekande om att vi alla ska försöka hålla sajten trevlig. och om det innebär att vi blundar för felskrivningar så länge vi förstår vad som menas så tycker jag det är lindrigt. Vi har ordblinda, dyslektiker, invandrare, barn och allehanda olika människor här inne. Och alla måste våga skriva. Oavsett om de kan stava eller inte, eller om de skriver fel.

Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

Eller så kan folk helt enkelt tacka och ta emot den rätta stavningen? Nog måste man väl vilja lära sig :)

Faxlin
0

#49:Ja men det är inte det som det handlar om. det är att ingen av oss vet vad som gör att folk stavar fel. Som jag kan glömma att sätta dit en bokstav ibland och iband sätta dit en för mycket. Inte för att jag inte vet hur det stavas utan för att jag anstränger mig så hårt för att inte kasta bokstäverna fel. Jag får ofta rätta mig själv med saker som är självklara för er andra. Att skriva "bra" till exempel. Jag skriver det ofta "bar". Visst sådant kan bli jättefel vilket gör att jag måste tänka hårt. men sådant märker inte ni. Men jag gör.
Så om jag sitter med ett sådant fel, vad vet vi då om vad andra har för fel.

Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

Jag vet att jag skriver fel väldigt ofta, men inte blir jag sur eller ledsen om ngn rättar mig. Men alla är vi olika och vissa kännsligare än andra.

Karmatarerskanise
0

Titta, redan ett fel ;)

KerstinP
0

Jag håller helt och hållet med ÅsaF. Leta inte efter fel. Haka inte upp er på bagateller. Det finns större saker att klaga på.Vad är ett stav fel? jag stavar också fel, och slarvar med att läsa igenom vad jag skrivit. Ingen är ju felfri. Släpp denna fråga nu och gå vidare.

Mvh KerstinP,sajtvärd

bejtedejte
0

#53, jag tror vi alla har släppt det för länge sedan. Jag stavar också fel, när jag skriver blir det massor med slarvfel. Saken är den att jag gärna vill lära mig. Stavar jag något rasnamn får ni gärna rätta mig, för jag vill lära mig. :)

Karmatarerskanise
0

Haha om m an läser allt vi har skrivit så handlar det helt enkelt om missuppfattningar osv :) Lätt att ta det fel när man ofta verkar sur genom text :)

MeMyselfandI
0

Kerstinjoh: Din hund är kanonfin!

Quila
0

Hej mor :)
Ja visst är han söt lille Affe,
men inget slår min Quila :)
Puss

Nickie
0

Quila & Affen är inget mot min lilla Diva. Betalar förresten för att ni ska ta henne ;)

Pöss

kerstinjoh
0

#58. Vad betalar ni? Går det att göra en stek av henne? Styckar Krille?

Puss

Nickie
0

Vi börjar på 5 spänn… 

Tja, är inte riktigt säker. Går går det nog. Men hon är säkert  j**ligt seg. Bångstyrig in i det sista.   Se upp för maginnehållet bara. Du vet ju vad hon äter Oskyldig

KraM

Quila
0

Mor o sis: ni är ju knäppa :)

[helenal]
0

jag tycker det beror på ägarna inte hundarna. man kan få helt fel temprament på en renrasig hund också om man inte uppfostrar den rätt.

by the way, skit snygg vovve!