Mjällkvalster?
Jag har funderat lite över att min ettåriga sheltie jagar sin svans ganska ofta och att hon har ovanligt mycket mjäll enligt mig. Så råkade jag läsa i npgons blogg att hennes hund hade mjällkvalster.
Det lät som nånting Enya skulle kunna ha som orsakade hennes mjäll.
Är det nån här som haft en hund med mjällkvalster? Hur märkte ni det?Tycker att det är svårt att kolla ohyra på en långhårig svart hund..
Vad behandlar men det med?
Eftersom att hon är en sk. collieras så blir jag lite nojig kring sånt här, speciellt med tanke på att vi inte har sveriges bästa veterinärer här precis..
Ingen?
Jaja, imorgon ska hon i alla fall till veterinären och kollas. Hoppas att det bara är på grund av fällningen som hon kliar sig..

har ingen som helst anning.. men en bra vet borde ju veta..
Har aldrig hört talas om tyvärr. Du kan inte fråga personen vars blogg du läste?
Hoppas det går bra hos veterinären!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Känner inte personen som hade bloggen tyvärr.
Nånå, vi får väl se. Förhoppningsvis så är det inte det. =P
Kallas också för mjällskabb
Nu har hon varit hos veterinären.
Det var nån sköterska som skulle ta en bit tejp och tejpa mot håret på Enya för att sedan ta lös den och då skulle det sitta mjäll kvar på den. Problemet var dock att Enya fäller just nu så hon fick stora hårtussar istället. Så när hon skulle titta närmre på mjället som hon fick med så såg hon inget speciellt.
Sen kom veterinären (hade sån tur så det var min favoritveterinär som dessutom känner Enya) in för att kolla på Enya om hon såg nåt. Men det är inte lätt att se nåt på henne. Veterinären sa bara "herregud vad tät päls" medans hon försökte bena igenom pälsen (och då har hon ändå lite päls jämfört med Tindra). Hon såg såklart ingenting förutom mängderna med mjäll.
Men eftersom att hon kliar sig och har väldigt stora mängder mjäll så tyckte hon att jag skulle behandla i alla fall. Så jag har varit och hämtat ut medel till både Tindra och Enya. Ska ge en dos åt dom var idag och sen ska dom få igen om 4 veckor. Glömde dock att fråga henne om dom får hälsa på andra hundar innan 4 veckor har gått så jag måste ringa henne sen. Hon sa att jag måste nog klippa i nacken på hundarna för att komma åt huden, det ska ju inte i pälsen.. Huvva.
#7 Vilken otur :/. Min lilla vovve jagar också svansen/rumpan och kliar sig där, kan han också ha det?
#8 Om du tycker att din vovve kliar sig ovanligt mycket, så kan det vara värt att kolla om den har ohyra. Dock så är det nog inte mjällkvalster om inte din har mycket mjäll också.
#9 Min har lite mjäll så jag sa det till mamma och vi ska kolla upp det :).