Bitande valp.
Nu är det risk för att jag dumförklaras, whatever.
Som några kanske vet så har vi en 11 veckors valp här hemma. Och jag måste säga att han bits otroligt mycket. Jag visste ju redan innan jag köpte valp att de kommer att bitas eftersom att det för det mesta kliar i tänderna på dem. Men Ben (som valpen heter) hugger liksom efter mig. När vi busar med en leksak är det inte leksaken han försöker att ta utan det är den kroppsdel han kommer åt. Tex. knäet, händerna, fötterna. Han visar dock inget aggressivt beteende. Han morrar men det är nog mest på skoj eftersom att han vifftar på svansen ibland. När jag gått upp på mornarna, han har fått gå ut och kissat och ätit sin morgon mat så hoppar han på mina fötter och biter. Går jag någonstans ska han följa efter och bita ännu mer. Jag ser detta som ett tecken på att han vill busa så jag plockar fram kamptrasan men det är ju förgäves eftersom att han fortsätter att bita i mig. Och eftersom att jag endast kör med positiv förstärkning så är jag fundersam på vad jag bör göra. Så här ber jag er om tipps. Hur ska jag ta bort detta betende? Är det bara så att Ben är i trottsåldern eller brukar valpar normalt bita såhär mycket? Eftersom att jag inte haft hund förr så har jag inget att jämnföra med. Och jag vet att jag gett mig in på en ras som kan vara svår att aktivera (Border Collie), men detta är väl inget skäl till att hunden bits?
Jag måste tillägga att han precis högg mig i benet och ligger nu och biter i mina fötter som om de vore tuggben… Varje gång han biter har jag försökt att ersätta foten med ett tuggben. Utan resultat, han fortsätter att bita mig här och var. Vad ska jag göra?

Jag gör lite olika på olika valpar. Ibland piper jag till, vilket betyder AJ. Mest om det känns som att valpen inte fattade att det gjorde ont. Känns det som att den tar i för mycket överhuvudtaget, kan jag visa tänderna och morra.
Är valpen för härjig och inte riktigt kan varva ner och sluta bitas, gå från den och sluta leka. Behövs det kan man tom köra med "holding" dvs håll fast valpen. Inte hårt och obehagligt, men så att den inte kommer loss ur din famn. Säg inget, titta inte på den utan vänta bara till den är helt lugn innan du släpper ner de igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Av det jag kan läsa så belönar Du hans bitande. Du skriver att han följer efter Dig och biter i benen/fötterna. Du tar det som att han vill busa och plockar fram en leksak. Där har Du belönat hans bitande. Även om han inte är intresserad av själva leksaken så har han fått matte att ge honom uppmärksamhet och lek.
Samma sak om Du sitter och han börjar bita i fötterna, vips åker ett tuggben fram och valpen är belönad.
Att träna med endast positiv förstärkning går inte, hur mkt man än vill. Med positiv förstärkning så följer negativ bestraffning.
Det Du får göra att är sätta gränser. Det är vad valpens mamma hade gjort, det är vad andra valpar,unghundar eller vuxna hundar hade gjort om de träffar på Din valp. Han måste lära sig hur man uppför sig och hur hårt man får leka. Genom att låta honom fortsätta som han gör, gör Du honom en stor otjänst. Han kommer få det tufft ute i världen i möte med andra hundar.
Nästa gång han sätter tänderna i Dig så tjut/pip till och gå därifrån. Ska han leka så vill Du helt enkelt inte vara med. Följer han efter och biter så sätt ner en hand, fös undan honom och säg fy med lugn och bestämd ton. Hur hårt Du får fösa tillbaka honom beror på hur mkt trovärdighet Du lägger bakom ditt fyande. Han ska lyssna och gör han inte det, så kan han få en timeout bakom ett kompostgaller i ett angränsande rum.

Det Du kan träna med honom är som Vattnadal skriver Holding. Jag kallar det ryggsäcken. Man sätter sig på golvet tar valpen mellan sina ben och håller den där. Så mjukt man kan, men tillräckligt för att den inte kan gå därifrån. Den får stå, sitta eller ligga, spelar ingen roll men man kommer inte därifrån förrän man är helt lugn och avslappnad och får ett varsågod från sin matte. Innan Du släpper iväg den och säger varsågod, så ska Du mer eller mindre kunna ta bort händerna från valpen, den ska inte kasta sig iväg, då får man vänta lite till innan man släpper den.
Viktigt! Ha inte ögonkontakt med valpen när Du gör denna övning. Ögonkontakt betyder aktivitet och denna övning är passivitet. Ögonkontakt är även en belöning och det är ju inte belöning vi ska göra när hunden inte kan sitta still i knät.
Tänk på det i alla sammanhang…ögonkontakt är belöning. Vill Du inte belöna Din hund så titta inte på den. Hoppar och biter den i fötterna, så titta inte på den, titta bort, pip till och gå därifrån. Vill Du inte gå därifrån, så vänd ryggen till valpen och markera tydligt att Du inte är intresserad av att bli biten på.
Om Du har möjlighet att hitta en vuxen snäll och valpvänlig hund så studera hur denna hund löser uppgiften med en "jobbig" valp. De vänder bort huvudet, vänder sidan till och om det inte längre fungerar så säger de ifrån med ett morrande innan de visar tänderna och som sista utväg nafsar till. Om en 11 v valp väntar såå länge så är den verkligen i behov av att umgås med snälla vuxna hundar. Att lära sig lyssna och respektera andra hundar är otroligt viktigt i en valps uppväxt.
Om den vuxna hunden inte säger ifrån till valpen ska Du som ägare gå emellan och tala om att valpen visar fel beteenden. Sen skulle jag välja bort denna vuxna hund som sällskap till valpen. Är jätteviktigt att ha tillgång till bra vuxna hundar som lär valpen hur man uppför sig. På det sättet får man en språksäker individ och det är guld värt!
Jaha….så har man skrivit morgonens uppsats…..igen…
Lycka till!

som sagt, endast positiv förstärkning funkar inte :)
Likadant med min 7 månaders nästan 8 månaders valp går ej bort. Har testat allt till och med ättika på armarna men han GILLADE det…

#5 Då får Du vara tydligare med att det inte är ok. Ättika är väldigt gott enligt en del hundar.
Okej, ska vara tydligare :)
OJ OJ, till min förvåning fungerade Ryggsäcken/holding. Jag hade aldrig vågat tro att det var så lätt
Han slutade omedelbart att vara allmänt irriterande precis efter övningen. Nu ligger han snällt och biter på sitt gummi däck iställer för i mina fötter! Jag måste passa på att tacka er så otroligt mycket för era vänliga tipps! '
Jag vill även passa på att säga att han faktiskt är otroligt snäll mot andra hundar. Det ända han gör är att fjäska in sig totalt genom att slicka dem alla i mungipan. Det blir inget nafs och han lägger sig oftast i underläga i dessa situationer (bara när den andra hunden visar extra dominant beteende).
Jag prövade att skrika till och putta bort men jag skulle bara vilja påstå att våran relation har förändrats HELT. Han har börjat visa tänderna åt mig istället och han har blivit rädd för mig. Han viker undan såfort jag kommer nära dock har han delvis förståt att man inte får bitas. Men jag skulle fakiskt vilja att våran relation var mer stabil än att han slutat bita.
Det minsta jag ville var att han skulle vara rädd för mig. Finns det någon annan övning som inte skrämmer honom?
pip till när han biter och säg aj, han måste ju vissa respekt för dig :).
#10 Det har jag prövat, han skäller och biter en gång till. 
#11 lyft upp honom lite och säg nej tydligt sen lägg ner honom och gå iväg.

#9 Om det är för hårt, säg ifrån mildare. Hjälper det inte att pipa, morra och visa tänderna, gå sedan ifrån honom. Kanske räcker det att du ställer dig upp och vänder ryggen till.
Det är svårt att avväga vad som behövs ibland. Det gäller att hitta en perfekt balans, inte för hårt, inte för mjukt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
O glöm inte att inte vara sur på honom mer än 10 min för sen kommer han inte ihåg varför du är sur på honom, så gå tillbaka till honom efter 10 min och var som vanlig.

För mig har det alltid räckt att säga som man säger till småbarn. Aj, aj och så fort hunden slutar så säger man bara hurtigt Bra. Det har fungerat i alla lägen. T o m när valpen äter bajs på långt håll så slutar den.

Du måste hitta ett mellanläge. Om han blir rädd och visar tänderna så har han uppenbarligen inte förstått vad Du ville ha sagt. Försök vara tydligare och ev. lite mildare. Som Vattnadal skriver…hitta den perfekta balansen så ska Du se att han slutar bita men tappar inte förtroendet för Dig, för det är absolut inte meningen med en tillsägelse.
Nu går det frammåt! Han har visat framsteg under bara denna dag och som du tidigare nämnde Zebben så hade jag "belönat" bitandet. Det märker jag nu när han vill leka biter han i mig, tittar på mig och undrar vart leksaken är. Detta beteende ignorerar jag och när han sitter still börjar jag leka med honom. Såsmåningom börjar han nu förstå vilket beteende jag vill ha bort. 
vad bra! fortsätt så, så kommer han över den "leken" :)

Jättebra! Bara fortsätt som Du gör nu då. Kan säga att hundar är smarta och lär sig snabbt hur de tränar sin ägare i att utföra såna beteenden som de vill att de ska göra. Som hundägare så går man runt och tror att man tränar hund, men många gånger är det faktiskt hundarna som går runt och tränar sina ägare.
Idag har min ena hund tränat mig, men jag såg faktiskt vad hon sysslade med och spelade med. Hon var riktigt nöjd med sig själv efter en stunds tränande.
På valpkursen vi var på sa en praktikerande kursledare att "biter valpen på något, till exempel dig eller ett stolsben, är det jätte bra att ge hunden ett ben eller annat så att hunden förstår att det är där han ska bita". Självklart konfronterade jag henne och sa att "det blir ju som en belöning?". Då berättade jag om mitt problem att Ben brukar komma till mig och bita och dra för att han sedan tror att han ska få en leksak om han visar detta beteende, Då sa hon bara att "vänd dig om då och kolla inte på hunden".
Visserligen är det rätt att man inte ska kolla på hunden så att han förtsår att han gjort fel, men som kursledare, att hänvisa till detta beteende som väcker problem? hmmmm ….
så gör jag när alice biter på något. jag säger nej och sedan ger jag henne ett ben och säger var så god. men biter hon i någon människa så säger vi nej och puttar bort henne om vi sitter i soffan eller ignorera och gå ifrån henne om vi står upp. det funkar väldigt bra. :)
#21 tydligen inte på Ben ^^ När han biter på något och jag tillrättavisar med benet ser han detta som en belöning. Så vargegång han vill ha en leksak eller ett ben kommer han och biter på mig, drar i mina kläder och biter i stolen osv. Men nu har vi börjat träna bort detta :)
nu gissar jag bara, men du kanske låter glad när du ger benet. jag ger henne benet och lägger henne i bädden. sen låetr jag lika neutral som när jag låter henne få maten och säger var så god.
allt som oftast så biter hon då på det eller biter på den stora hunden istället. ;P
#23 nej nej, inte låter jag glad. Men vi håller på att träna bort detta med stora framsteg :)
men det e ju bra att det går framåt :)
Om man alltid har en bitleksak på golvet så slipper man ju ge hunden den, och då tar den inte den som belöning.
Så kan man berömma när hunden biter på bitleksaken och korrigera när den bitar någon annanstans, så lär den sig att det är där den ska bita.

Skall läsa tråden imorgon. 
Tack för ni finns med era råd å tips!
*stor kram från mig med sår & blåmärken*

Hur man gör är helt upp till vilken individ som sitter framför fötterna på en. För en del valpar fungerar det utmärkt att ta bort valpen från stolsbenet och ge ett tuggben. För andra blir det en enorm belöning för att den har tuggat på stolen.
För en del, visserligen få sådana, är tom en korrigering en belöning för hunden. En del hundar ser all uppmärksamhet (positiv som negativ sådan) som något positivt och ser det som belöning
Gud vad glad jag är nu att jag skrev denhär tråden! Det har verkligen gett resultat!
jag vet att på katter ska man nypa dem i örat vid olydnad, för så gör kattmamman, prova på hunden och säg skäms samtidigt?

#30 Låter som en sämre idé, då man inte vill förstöra relationen med sin hund, bara få den att förstå att beteendet inte är lämpligt.
#30 Skulle aldrig nypa varken mina katter eller hund i örat.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se