Problem med hundar och människor.
Hej! Jag har en stor blandras hane mellan pyreneer och newfoundland.
Han är väldigt glad i allt och alla och det är ju väldigt bra.
Men problemet är att när vi möter på andra hundar så vill han så gärna hälsa och brukar oftast ställa sig på två ben (då han blir nästan två meter lång) och han är dessutom väldigt stark, jag drar till i kopplet och försöker att få ner honom men han försöker verkligen att ta sig fram.
Ett annat problem jag har är att så fort det går förbi en människa på vägen så vill han även också hälsa. Vid två tillfällen har han lyckats och hoppat rakt på dom, tur som det var så var dom inte hundrädda men det är verkligen jättejobbigt när han visar detta beteende trots att han bara gör så för att han är glad och vill hälsa.
Hur får jag ur detta ur honom?
Träna honom att ta kontakt med dig på behörigt avstånd till "retningen", kommer du för nära en människa/hund han vill fram till så är det troligtvis omöjligt att nå fram till honom samtidigt som du håller in honom.
Och minska avståndet beroende på hur det går, kanske även fråga nån som går förbi om dom vill hjälpa dig och gå förbi en gång till.
≧◔◡◔≦
Jag har försökt att få honoms uppmärksamhet genom att vissla eller säga hans namn för att sedan skapa en sorts kontakt. Men han har även lite problem att lyssna, det är som om han stänger av när det kommer någon - det enda han ser och hör är hunden/människan.
vad menar du med "Träna honom att ta kontakt med dig på behörigt avstånd till "retningen"?
#2 jag menade just som du säger.
Är han blockerad är det för nära, för att få en effektiv träning måste han ju vara kontaktbar.
Men andra ord, träna honom med avstånd från andra hundar (retningen) där du får kontakt med honom, och minska avståndet med tiden.
≧◔◡◔≦
är han unghund? det är alltid svårt att få dem att lyssna när dem är i "tonåren". Men håll ut.
Hmm, kanske är nåt med nuffen hihi, min äldsta tik har nuffe i sig, och när hon var yngre, från vi köpte henne tills 4 års åldern, super glad i alla människor, alltid hoppa upp o hälsa och pussa, på ALLA till och med folk vi inte kände, ropade någon hennes namn blev hon tokglad. Guuuuuu hon va så jobbig då!!! Så glad, envis och hoppig.
Nu 8 år, lika envis, lugnareglad, inte lika hoppig då hon inte är lika mjuk i kroppen hihi.
Anmäl dig till en hundkurs,det är jätteroligt och ger så mycket mer än bara träningen..samma intressen för hundar har de som träffas där tex. Bra ledare finns det gått om och det är faktiskt värt guld att få hjälp ifrån början med en så stor hund som du har,det kan gå väldigt snett annars..Beteendemässigt så måste ju hunden bara lyda dig.. och detta lär du dig på en hundkurs..m.mycket mera. Anmäl dig vet jag! Lycka till Astrid

#3 Då förstår jag!
Men även om vi är på avstånd så fångar jag inte hans uppmärksamhet, men jag kan få honom att sitta lugnt och stilla tills den andra hunden inte syns längre.
#4 Han fyller 2 år i slutet av denna månad, så han är väldigt ung och har mycket liv i sig.
Och antagligen så beror problemet att lyssna på att han är så ung (iallafall delvis).
Men han är så fruktansvärt stark och det är ibland svårt att hålla honom, så därför behöver jag lite råd och tips om jag kan få honom
lite lugnare och lyssna bättre! =)
Rotax är också en sådan som ska hoppa på precis alla människor, så
vi har tydligen haft samma problem. Men vad gjorde du för att få henne
lugnare? :)
#5 Ja, jag har funderat på hundkurs faktiskt.
Men jag måste först hitta någon som kan följa med mig dit och
hjälpa mig, eftersom jag inte lär kunna hålla honom helt själv.
Eftersom jag antar att det är flera hundar där vid samma tillfälle
och då lär han bli helt tokig, hehe.
=)