Valptrots?
Nu har vår valp hunnit bli 5 mån, och plötsligt känns det som att vi är på ruta 1! Han hade under sista tiden varit mkt lugnare med att hoppa och bitas, och gick relativt fint i kopplet.Nu är det som att det går troll i honom! Han har börjat skälla på bilar och kringblåsande löv, han rullar sig i bajs ute, vill dra hela tiden osv, jag känner mig helt slut!
Vad är det som har hänt?Kan valpar ha nån slags trotsålder?
Tusen tack på förhand för goda råd!

Absolut kan de gå in i en sorts trotsålder. Det händer mkt i kroppen just i denna ålder och det är svårt för hundar liksom för barn att ha styr på allt. Hormoner, mattes regler och vårkänslor. 

Låter som din valp har hamnat spökåldern. =)
Annars vid 5 månader så hamnar dom i halva könsmognaden, början på den riktiga "trotsåldern". Så det kommer bara bli värre.
Skämt åt sido, ta det lugnt, under en vanlig uppväxt är det sådär.

Dom är som TONÅRINGAR….ibland helt omöjliga…men det går över
Haha! Ja jag känner då igen mig
Har en på 6 mån och han har blivit hemsk! Va så duktig så men det vände tvärt över en natt.
Så ja, en liten trotsålder, men den är snart över
Sen kommer det fler 
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Ni som kan. När kan trotsåldern börja? Och upp till hur många mån. brukar dom komma i trotsåldern? Hur länge varar den? Har en blandishane på 7 1/2 mån. men inte märkt något än.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Min avlp hamnade i en hemsk spökålder, har nog inte riktigt kommit ur den heller. Det är verkligen en utmaning för matte=)
Runt 13-16 veckor kommer dom i halv könsmognad, det är en dominansperiod (trotsålder)
Sen vid 7-10 månader kommer dom i den fysiska könsmognaden, dominansperiod (trotsålder)
Och sen kommer den psykiska könsmognaden vid 17-22 månader, troligtvis trots där också :P
Men självklart förekommer individuella variationer, ingen är ju den andra lik :) Vissa lugnare och vissa hemska :P Men det är bara att härda ut, dom blir lugnare 
//Helene

Tusen tack för alla svar
! Det är bara att härda ut med andra ord
.Man blir bara så lätt förbryllad över hur det kan vända så…man undrar ju genast om man gjort nåt fel…
.Skäller i bilen gör han också, det som gick så himla bra förut…
Hur gör man då? Börjar om från början? Dragningen är ju hemsk, i flera dagar har jag nu stannat så fort han dragit och väntat tills han stannar och går fint -vilket är ca 2 sekunder innan han börjar dra igen.Den vanliga sträckan som vi brukar gå tar nu en evinnerlig tid…från början lärde han sig ganska snabbt att sluta dra
- nu är det som att han inte ser handling o konsekvens- att om han drar så stannar jag.Utan han tjurar på! Ska jag kanske hålla mig på gården och öva tills han lugnar ner sig lite igen?Behöver jag nån annan strategi för att bryta dragningen? Tips?
Hmm ja, min på 6 mån är ju precis likadan. Han drar som attans, han som gick så fint förut :/ Men han börjar på bli bättre. Enda jag gör är att rycka till lite när han drar, då slutar han nån minut, sen är det bara att rycka igen :P Ibland stannar jag och han får sätta sig tills han tar kontakt. Annars så tycker jag du ska göra som du gjorde när du fick han att gå fint innan trotset, det kommer ju funka tillslut
Det gäller bara att ha tålamod och inte ge upp 
//Helene

Och skällningen då? Han har inte skällt nästan nåt förut, nu är han som en maskin,och väldigt "vaktig".Hur kan man bryta ett sånt beteende?
Ja, jag tog Ceasars råd :P Jag stöter till Hubert i sidan och "säger" ssch. Han slutar skälla direkt då. Han är också väldigt vaktig. Men hur man får bort det vaktiga och skällandet helt permanent har jag ingen aning om.
//Helene

Jag bor ju utomlands o kan inte kolla på Ceasar….får höra om honom JÄMT 
. Han slutar ju skälla när man "hyschar" honom - men börjar igen sekunden efter…
#12 Då är ett tipps att ignorera skällandet. Jag skulle aldrig våga tro att han skäller utan anledning, ge honom därför INGEN uppmärksamhet när han skäller och ge massa beröm när han är tyst. Detta kör jag med min valp och det fungerar väldigt bra. Men till att börja med kanske du ska fundera ut vad det är han vill när han skäller?

#13, Word.
Ta reda på varför hunden skäller, stället för att straffa bort det.
#14 Men oavsett vad han skäller på tycker jag att det är ett beteende som inte hör hemma i vårat hus. Vill han dock ut bör man gå ut med hunden. Sitter man i bilen och hunden skäller kanske man bör fundera på att prova träna med positiv förstärkning i denna situation. Ge godis när ni är i bilen så att hunden förknippar bilåkandet med något bra med något bra.
Hoppas att ni inte missförstår mig nu.

Ja, vad vill han? Han skäller när han hör folk gå förbi utanför, när posten kommer, när sopbilen kommer, när vinden tjuter, på diskmaskinen…Han skäller helt enkelt på ljud
…Och det har kommit nu….jag vet inte att det har hänt honom nåt särskilt heller som skulle kunna ha skrämt honom…?
Vi har provat med att ignorera honom också, tycker inte att det funkar…men man kanske måste ignorera honom några veckor?Jag blir bara rädd att det då ska ha blivit en vana för honom som blir ännu svårare att få bort
.Inte lätt när det är första vovven at veta hur länge man ska prova en sak….