matchmaking!
Jag vet att många skriver liknade trådar helatiden men ni får stå ut med en till ;P
Jo, när jag flyttat hemifrån, fått fast jobb och känner mig redo för en hund, då ska jag skaffa mig en hund ^^
kan ni rekomendera mig en hundras för min personlighet? Mina krav och tankar är såhär:
Hunden ska helst vara en stor hund, i storlek med en labbe ungefär (mankhöjdsmässigt) kommer vara ute och gå mestadels som träning men när tillfället bjuds så ska jag träna agility eftersom jag har det intresset och redan tränar det med min nuvarande hund. Päls? kvittar om det är långhårig eller korthårig. helt inte några problem som t.ex. höftfel, andningssvårigheter och hudåkommer. alltså en inte helt förmycket krävande hund, utan en som nöjer sig med vanliga promenader på vardagen.
MEN så har jag själv funderat och prickat in mig på grey hounden. enligt mig så tycker jag att den passar in på min beskrivning. men vad tycker ni? kom gärna med förslag på ras själv! :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
vinthundarna skulle absolut kunna passa in om du gillar deras mentalitet.
≧◔◡◔≦
#1 jag har läst på lite om just vinthundar eller om just greyhounden faktiskt. men vet du hur deras mentalitet ligger till? man kan aldrig få nogmed info. tycker också de är så otroligt vackra!
#2, jodå, agility passar alla raser! har aldrig träffat en som inte gilllar det. tävla kan man gör ändå, man behöver ju inte satsa jättehögt ;)

Problemet med Greyhound är att de är ganska svårmotiverade och de kan mycket väl få för sig att lägga tvärt av precis när det passar dem. Dessutom har de jag träffat nte varit supersmidiga på att ta sig igenom tunnlar. Min skulle ALDRIG få för sig att göra något sådant. Hoppa skulle hon men bara för att jag bad henne, inte för att hon själv ville.
Och visst passar agility alla raser men inte alla individer! Har själv en Jack Russel som fullkomligt HATAR det och tro mig, vi har försökt få henne att uppskatta det men i hennes värld finns det så mycket annat som är skojjigare.
#3 Man brukar säga att dom är ganska kattlika i mentaliteten dvs självständiga, men det är ju fortfarande hundar och i högsta grad träningsbara även om det inte är det lättaste alla gånger.
≧◔◡◔≦

Border collie är väl duktiga på agility? Snabba är dom också…
Hoppas att du hittar en bra hund!:)
Puss o kram
Carlo
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
#6 och kräver betydligt mer aktivering än bara agility samt att föraren måste matcha hundens kvickhet.
≧◔◡◔≦
mischa du har helt RÄTT!:)
Kram
Carlo
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

#8 Håller med!
Jag vet inte alls hur vinthundar, eller just Greyhound är. Men ett tips kan ju vara att kolla på någon utställning någon gång och kolla på dom lite, kanske prata med ägare/uppfödare/handler på utställningen och få mera information 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
tack för infon! :D verkligen jättebra att höra olika uppfattningar!
Att deras mentalitet är lik en katt får mig att tveka lite faktiskt, jag älskar att lära in nya trix och har just nu en pudels om är så ortoligt smart och fattar direkt nya saker ävan om man bara visat der 2-3 gånger. så lättlärd hade ju varit kul! och visst så tänder ni säkert, men du kan ju skaffa en pudel till, men njä, jag känner för att vidga vyerna liksom. kanske några andra förslag?
Bordercollie? njä, inte lägligt när jag bor ensam och jobbar. vet hur mkt de kräver och man vet inte vilken sorts individ man får, får man en stressad en så är den verkligen stressad ju! (pg.a. rasen)

Greyhounden FATTAR lika snabbt som en pudel, frågan är bara om den behagar att göra det du ber om när du ber om det
.
Ibörjan när vi hade vår Greyhound så trodde jag verkligen att hon var totalt korkad men med åren har jag insett att HON tycker att jag är synnerligen ointelligent som tycker det är nödvändigt att sitta, ligga och gå fint osv när man lika gärna kan ligga i sängen och vräka sig……..
#12, jo men det är just det, om de inte är motiverade att göra saker sedan. men äsch, det är ju också individer och man kan väl inte dra alla över ett streck.
var på malmömässan i lördags så jag kollade in en del raser :)
#13 whippet och silken windhound sägs vara mer lättmotiverade, av egna erfarenheter skulle jag säga det samma om italiensk vinthund.
En liten kul film om borzoi vs. border collie
≧◔◡◔≦
Jag tycker inte en Greyhound är speciellt svår att motivera till att göra saker på komando.
Nu har jag bara varit i kontakt med kapphundarna, de sägs vara lite annorlunda mot utställnings sorten.
Om man köper en hund med linjer som tävlat coursing, bör du få en relativt smidig hund. De ska ju vara snabba i vändningarna.
Har man en hund från början tror jag inte det är problem att få dem att krypa genom tunnlar, men tar man en kapphund som har problem med att gå in i start boxen, kan det nog bli svårare att motivera den.
En Greyhound behöver inte så mycket järn gympa, man stimulerar den bra om den får gå promenader och något frisläpp.
Hoppa är något de är bra på, men däremot tror jag de blir värre om du vill spåra el någe liknande.
En Greyhound är underbara familje hundar som passar bra om man bor i lägenhet, för de tar liten plats när man är inne och stor plats ute.
#14 Jag har inte erfarenhet av att en whipp skulle vara lätt motiverad, snarare tvärt om. Men som sagt, alla är individer.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#15, okej! tack så mycket! :) men guud så fin hund! är det din egen? :)
ja, jag vill gärna ha något att jobba med, men inte någon krävande ras som kräver att man jobbar varje dag! t.ex. bordercollie. Utan vill göra saker på mina villkor ^^ :P
#14, hehe rolig ;P
#16 Min lilla Maggi lång nos ja. Minns när jag köpte henne. (hon är beställd på stammen och extra pluss med hennes överbett)
Så kom man då med en valp i famnen å alla kommer fram ååå villken söt, el, Men ååå en valp m.m. ja ni vet hur man låter.
Alla som såg hennes näsa backa. Hon har ett ganska rejält överbett.
Jag ÄLSKAR Denna hund just för den långa näsan, och jag vill mig tro att hon vet att jag gillar den, för hon buffar med sin nos alltid när hon villnågot, eller om jag inte intresserar mig för henne!
Nu har jag omplaserat henne hos en av mna bästa kompisar. Där jag vet att hon kan få leva som den prinsessa hon är!
Underbarare hund får man leta länge efter!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus