Kastrera eller inte kastrera?
Gud vad jag velar i den här frågan! Jag har lagt upp trådar om det förut också, men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra!
Tarox är ju som jag nämnt väldigt revirmarkerande, blir stressad bland tikar och är i huvudtaget översexuell. Han har vid två tillfällen juckat på min sambos kompisars ben och sedan sprutat sperma över deras fötter?! Är det vanligt? Eller är min hund helt knäpp? Sen lägger han sig ner och slickar på urinfläckar på marken och börjar typ "gnisla" tänder och smått skakar? Ja, det är lika knäppt som det låter. Och det har t.o.m blivit snäppet värre nu mot slutet.
Är det någon som vet varför han gör på det här sättet, och vad anser ni andra? Skulle det vara bättre för hans del att få bli kastrerad? Han ska inte gå i avel heller..
Jag är så rädd för att han ska bli en helt annan hund! Jag har ju hört skräckexempel där hundar har blivit helt förändrade, tappat arbetslusten etc. Jag vill ju inte att min lilla kille ska bli nån annan!
Guuud vad jag velar :/..

Kastrera direkt! :) Har själv två kastrerade tikar och de är helt normala! Har träffat många kastrerade hundar och har aldrig hört någon som ångrat det beslutet!
Det som jag hört är att de kan gå upp i vikt bara om man inte passar på dem men det kanske främst gäller tikar. Jag hade också kastrerat om jag var i din situation, jobbigt med en översexuell hund!
Blir han så stressad så tycker jag du skall höra dig för. Är annars emot kastrering för "den enkla vägen ut". Men din verkar lida. Min är kastrerad och kan jucka på mig men det är ett stress beteende från hans sida. Han är fortfarande "intresserad" av tik fläckar och smattrar med tänderna efter att han slickat men det stör mig inte för mycket då det inte tar över promenaden….
Min har inte alls några svårigheter med hullet så det är olika. Lycka till.
Jag skulle kastrera om jag var du. Har träffat på massor av kastrerade hanhundar och fördelarna överväger nackdelarna.

Ingen tvekan…kastrering. Hunden blir mer harmonisk och lugnare, så för hundens del är det bästa!!
Hmm, tycker du borde prova på en kemisk kastrering, p-spruta. Den funkar precis som en vanlig kastrering och håller i 6 månader, då får du se hur han blir. Det gjorde vi i december på våran ena vovve för att se hur han skulle bli, så nu vet vi att det blir kastrering 
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Kastrera direkt, du får en harmonisk och trevlig hund, och arbetsinsatsen blir snarare bättre då han fokuserar mer på det han ska göra.

Kastrera honom för hans egenskull, min hane är kastrerad och det har gått jätte bra. Lite tjockare är han bara men det spelar ingen roll tycker jag.

min pojk är också en "det" nu och han är samma hund lika small, bara mindre intresserad av tikar oc dyl..
Fast man vet ju som sagt var aldrig hur resultatet blir. Jag fick rådet att kastera min pga stress och han ändrade inte sitt beteende överhuvudtaget. Och hormon chip/sprutor ger inte alltid samma resultat som en kastrering.

Hormonsprutorna har jag inte hört någon som varit nöjd med.
Det nya är ju hormon chip som dom lägger in under huden. Den har samma "effekt" som hromon sprutan, men eftersom man inte riktigt vet hur länge effekten av sprutan håller (beror från hund till hund) så är chipet bättre tydligen. Och jag vet personer som har varit missnöjda med det. Jag har själv bara provat sprutor innan jag kastrerade och det gav inget resultat. Men folk sa att det beror helt på hunden hur "stor" dos hunden behöver, och för att slippa åka och spruta honom en gång i månaden så skulle jag kastrera honom istället. Och skulle jag kunna ändra det skulle jag gjort det då det inte hjälpte oss.
Okej, sån där spruta är iaf uteslutet. Varken min instruktör eller min veterinär tyckte det var en bra idé eftersom den inte brukar ge speciellt bra resultat :/
Jo detta är ju uppenbarligen ett problem för honom, det har jag ju såklart förstått. Men som ni kanske förstår är jag velig i frågan! Jag är inte heller en person som tar kastrering som den "enkla vägen". Jag har tränat i nästan ett år med detta, och det har fortfarande inte blivit värre, utan som jag skrev snarare sämre. Så därför har jag nu bestämt mig för att i sådana fall verkligen få det gjort. Jag har aldrig tidigare heller kastrerat någon av mina hundar, så detta är ett helt nytt område för mig!
Jag vill ju bara min lillkille det bästa, och nu verkar detta vara just det :/
* "och det har fortfarande inte blivit bättre"
Ska det stå i inlägget ovan 
Är själv emot kastrering. Är min sista utväg på Silver, dock inga problem med honom än. Men skulle han börja bete sig som din nu gör hade jag nog börjat överväga kastrering väldigt starkt.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Kastrering, för hundens skull. Han mår knappast bra nu pga alla hormoner som spökar. Dessutom blir ni väl irriterade på honom och det känner han ju också av.
Tänkte skriva det att du kanske skulle tagit kontakt med en instruktör
. Det är helt klart värt att testa funkar det då är det ju super funkar det inte då får du tänka lite positivt att han inte kan spruta ner folk, får man jobba utifårn det som är då.
Vet en hund som juckade på kuddar tills han kom. Dock kastrerade inte ägaren hunden eller jobbade på problemet.
#16 Näe visst har vi förstått det :/ Men du förstår väl kanske också att detta är endast en sista utväg för oss. Det är ju därför jag varit så kluven i detta.
#17 Jo instruktör har jag haft kontakt med, och har det fortfarande. Har även rådfrågat tre olika veterinärer i frågan. Men de avslutar hela tiden med att det är upp till mig och att de inte kan säga så mkt mer. Suck, mkt hjälp liksom 

Jag tycker du har fått hjälp av hundägare här på forumet…dom flesta föreslår ju kastrering…
#19 Jo utan tvekan har jag fått det, har jag påstått något annat?
Jag svarade bara på de frågor personerna ställde, om du syftade på inlägg #18? :P
" Jag vill ju bara min lillkille det bästa, och nu verkar detta vara just det " skrev jag, och då menade jag att det kommer bli kastrering för hans del, trots att jag egentligen kanske inte skulle vilja det.. :/
Tack för era råd allihopa. Skönt att få höra lite positivt gällande detta område också, och inte bara negativt. Nu håller jag tummarna på att han blir kvitt dessa besvär efter kastreringen.

trots att jag egentligen kanske inte skulle vilja det.. :/
Får jag bara fråga varför du inte vill?
#21 Varför, jo för att jag är emot kastrering egentligen. Det är så många som kastrerar för att de inte orkar träna sin hund. De tar den "enkla vägen" istället för att engagera sig i sin hund och träna bort problemen.
Men nu är det ju så att jag tränat Tarre konstant i över ett år, men han är fortfarande lika revirmarkerande, stressad av tikar och juckar till höger och vänster. Jag kan inte ens ta med honom hem till andra som har hundar, för då både skiter han och pissar på deras golv p.g.a sitt behov av att revirmarkera. Jag har verkligen försökt träna bort detta, men det funkar inte. Hade det funkat hade jag ju inte behövt kastrera honom, och det hade jag föredragit. Varför göra ett "onormalt" ingrepp på hunden om det kan tränas bort liksom..

Hund som inte ska gå i avel = ska kastreras.
Det är otroligt jobbigt för hanhunden att inte få para sig när han är fertil. Det har enligt mig ingenting att göra med att man "kastrerar bort" problemen. Man gör helt enkelt det allra bästa för sin hanhund!
Lycka till med lilla Tarox!! 

#18 o #22. Kastrering är inget alternativ till träning, det verkar som en del här tror det. Man kan aldrig träna bort drifter som är hormonellt betingade. Hanhundar som är så sexuellt frustrerade som din, och som många andras för övrigt, mår bäst av att kasteras. Du behöver inte ha dåligt samvete för det och skulle någon tro att det beror på att du är lat och inte orkar träna så låt dem tro det. En dag står de antagligen där själva med samma problem. Hingstar har man i alla tider kasterat förutsatt att de inte kan tillföra aveln något, varför ska det vara så hemskt att kastera en hanhund? Jag har 6 st hundar, 3 tikar och 4 hanar och för mig var det självklart att kastrera hanhundarna. Inte enbart för problemet att hålla isär dem vid löpningstider utan för att de skulle slippa att må dåligt 4 gånger om året då mina tikar löpte. Även om man inte har någon egen tik i huset finns det alltid löptikar i närheten och det kan vara nog så frustrerande för en hane.
Så tveka inte att kastrera, du gör det för hundens bästa.
Såklart ser alla på detta på olika sätt :) Såklart ska man kastrera hundar som far illa p.g.a att vara sexuellt frustrerade, men vissa hundar far ju inte illa, och då behöver man inte kastrera heller :P Så ser jag på saken.
Men hur som haver har jag ju nu iaf bestämt mig för kastrering. När det blir av vet jag inte ännu. Jag har ställt alarmet på 08.00 och tänker ringa olika veterinärer imorgon, så efter det lär jag ju veta :)
Men som sagt, tack för er hjälp! :)
Nu är kastrering bokad! 2 april klockan 08.00 kommer jag åka till veterinären med honom
Ännu en gång, tack för all hjälp!
Lycka till! 
Du ska se att du får en mycket lugnare, trevligare tillvaro med din hund.
Zabelle