Ras som passar oss?
Nu vänder jag mig till er här inne..
Till sommarlovet har vi tänkt att köpa en valp.
Nu undrar jag vilken ras som skulle kunna passa oss…
Vi är en barnfamilj, bor i lägenhet.. Hunden ska kunna vara hemma själv ett tag. Den ska inte vara så skällig och pipig.. Men det ska vara en hund som gillar agillity och ändå har liv i sig!
Det får inte vara en för långhårig hund..
Stor eller liten spelar ingen roll.
Vi har tidigare haft: Schäfer, Rottweiler, Engelsk springer spaniel och en blandras mellan lhasa apso, Pudel, foxterrier och jack russel.
Nu vill jag ha tips!! Massor av olika raser som kan passa oss! 
Skall agilityn vara för skoj/aktiverings skull eller är det något ni skall satsa på?
≧◔◡◔≦
#1 För skojs skull. 
Hur är dvärgpudlar? Skulle det passa oss?
2# absolut, pudlar av alla storlekar är med på i princip allt, otroligt lättränade och lättarbetade.
Men dom kräver ju en del pälsvård samt har ganska lätt att ta till rösten.
Är vi inne på mindre men aktiva hundar kan ju papillon/phaléne, schipperke, welsh corgi, värsgötaspets, shetland sheepdog, cavalier king charles spaniel vara något?
≧◔◡◔≦
Ja, av dom så låter whelsh corgi och Pudel bra
Dom andra är jag inte så förtjusta i..
Av stora hundar då? 
Skulle någon av raserna: Amstaff, Doberman, Rottweiler, Cane corso eller stafford shire passa oss?
Rottweiler har vi haft men då bodde vi på landet och jag var rätt liten då..
eftersom storlek och hårlag inte verkar spela er någon roll så passar ju dom flesta aktiva "sällskapsraser" bra, typ dalmatiner, eurasier, pinscher, kanske finsk lapphund etc.
det beror ju även på vad för typ av mentalitet som är tilltalande?
≧◔◡◔≦
Alla dom här lapphundarna och spetsarna gillar vi inte..
Och olika spaniel vill vi inte heller ha.. inte setter heller 
Men jag tror nog det blir en staffe eller en dvärg Pudel.. Men jag gillar amstaff också. Kräver dom mkt?
Dom amstaffar jag träffat har varit väldigt olika i aktivitetsnivå, troligtvis beror det på vilken linje man väljer och även vilken aktivitetsnivå hunden är van vid, skulle inte vilja påstå att det är en brukshund men inte heller att det är en soffpotatis.
Staffen har jag själv varit inne på, perfekt hund på alla sätt och vis, lagom storlekl, lagom pälsmängd och måttligt aktivitetsbehov.
≧◔◡◔≦
#8 Okej! Tack för att du hjälpt så mkt! 
Ni får fortfarande komma med tips om ni vill 

Jag vill säga att en mellan Pudel är kanon bra hund. :) själv haft en o himmle så klok liten hund det var, pigg o busig var han även som 16åring. Pudlar är trevliga och inte alla är pipigtskälliga det är en uppfostran vissa tanter tar ju upp sina småttingar för skydda dom hehe det e lite fel. Amstuff de är snälla o bra rigäla hundar men agility vet jag inte om et e deras starka sida? Men visst man ska väl inte säga att dom inte gillar det. Lycka till med väljande av vovve iaf
cane corson fungerar nog inte jättebra agillity tror jag men jag ve inte :P
du får gärna kolla in på www.lazy.myhood.se .. dock finns det inte någon i svergie som kör agillity med dessa bamsar.. men någon måste ju bli den första hehe.. :)
Okej, men jag har fastnat nu lite för cocker spanieln.. jag kollade lite på dom och så och dom e ju underbart söta! Och jag tror dom passar oss! Har inte varit särskilt fötjust i spaniels.. Men denna e ju bedårande