Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1199 ggr
ruffelur
0

bada

hur ofta brukar du bada din hund? min kompis kompis badar sin hund två gånger i veckan. är det för mycket?

LinaK
0

Det beror ju på lite vad det är för ras. Vissa hundar behöver badas oftare än andra. Men två gånger i veckan låter ju rätt mycket tycker jag

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zvintos
0

Han badas ytterst sällan, även om han älskar vatten och gärna försöker ta sig in i duschen när man duschar.
Men att bada/duscha +50kg rottis och sen se till så den pälsen torkar är inte särskilt kul. =P
Så det blir endast bad i nödfall.

[Vargnatt-]
0

Det blir sällan, bara när det behövs och det är inte så ofta. Trots att han är en stor berner med massa päls, men han behöver inte tvättas ofta alls och tur är väl det för det är jobb att få en motsträvig 50 kilos hund att duscha när han inte vill ;).

Men bada utomhus på sommaren älskar han och gör ofta då:)

rockygubben
0

Det blir inte så ofta,hon är så tung när hon ska i badkaret.

SaraC
0

2-4 gånger om året badar jag min.

En del raser ska badas ofta, t.ex. en del nakenhundar. Men 2 ggr i veckan låter alldeles för mycket även för en ras som ska badas ofta.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zandrinos
0

Vi har en vattenglad labbe, men bada inomhus är inget för henne, men två gånger per år får hon stå ut med det.

Badar man för ofta, så torkar man ut pälsen…tror jag

Linda-A
0

Min jack russeltik har aldrig blivit badad i hela sitt 18 månader långa liv. En gång blev hon tvättad på skuldran när hon rullat sig i något äckligt men det är också enda gången.

Att bada en hund så ofta som två gånger per vecka låter mycket. Schampoo tar ju delvis bort det naturliga fettet i pälsen som gör att det är lättare för väta att komma in till huden. Dessutom kan huden bli torr.

AnnL
0

Har badat Silver en gång och han är snart 7 mån. Kommer inte att bada honom mer än ett par ggr om året om det inte intäffar något speciellt som gör att det måste bli oftare. Däremot duschar jag honom i varmt vatten under magen när vi varit ute på promenad och han är alldeles grusig och lerig.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

sockerfria
0

Jag fick rådet att bada min pudel 1 gång i veckan. Har inte hänt här. Har inte honom till utställningshund.

De rekomenderar det för att pälsen måste vara ren för att man ska kunna hålla den ifrån tovor tror jag. Min är nerklippt just nu. Ett litet missöde från oss.

Men det växer ut igen Skrattande

ingann
0

min badar med schampoo 3-4 ggr/år men duschas med bara vatten lite då och då.. oftast när bajs eller nåt fastnar i "byxorna" bak:)

2 ggr/veckan låter alldeles för mycket för att vara bra…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Singo-Torpet
0

1gång i veckan rek för nakenhundar som ställs ut även puffarna rek ganska ofta minst 1gång i mån enligt en uppfödare ja känner men oftare än så och då krävs de nog väldigt bra produkter för att inte torka ut huden och pälsen.

min hund har badat 2-3ggr och han är en JRT och blir ett år till helgen..

Missel
0

1-2 ggr om året, och benen/magen sköljs av med vatten när det är lerig ute.

Noa-Nisse
0

ca en gång var tredjemånad, iblnad oftare ibland mer sällan. Jag har som regel att när hunden börjar lukta hund är det tid för att duschas.

min hund är pudel och kan duschas oftare egentligen. men han är väl inte ett så himmla stort fan av det hela. bara själva efterproceccen, bli fönad och kammad o.s.v. Tungan ute

Medarbetare på Hundar.ifokus

ruffelur
0

förlåt att jag inte har svarat på länge har vart bortrest :D

empan-hampus
0

#14 Vad har hon för ras då?

ruffelur
0

en terrier av nåt slag vet inte riktigt

Zandrinos
0

Hunden ska väl lukta hund och inte schampoObestämdför det behöver den inte lukta illa.

Quiila
0

Vi duschar av Quila i badkaret när det behövs.. på sommaren när hon rullar sig i kobajs m.m. åker hon in i duschen fortare än kvickt…

Annars försöker vi att inte göra det för ofta, finns ingen anledning, tycker bara dom luktar gott när det kommer "hunddoft" Skrattande (hunddoft utan koblajja dvs *L*)

~Quila Roze~