Missfärgning på tänder
Jag funderar på dom små bruna fläckar som finns på en del av Tindras tänder. Det är ju inte tandsten utan missfärgning. Kan det vara skadligt för tänderna? Det går inte att skrapa bort men det blir lite bättre när man borstar, men kan man få bort det helt?
Jag är dock otroligt slö när det gäller att borsta tänderna på henne och ger henne hellre tuggben men det tar ju inte på alla ställen i munnen.

Ta dig i kragen och borsta hennes tänder varje dag, så kanske det bruna försvinner, tuggben kommer inte åt överallt. Speciellt på utsidan av tänderna är det viktigt.
Jag borstar tänderna på våran labbe varje dag + att hon emellanåt får tuggben
#1 Jag vet att jag borde borsta varje dag, jag har bara så dåligt tålamod när det gäller sånt. =P Hon biter i tandborsten och vänder bort huvudet. Men jag har tänkt börja med det.
Men jag undrar om det är skadligt för tänderna på samma sätt som tandsten är och om det går att få bort helt.

Om det är skadligt för tänderna, vet jag tyvärr inte, du får fråga en veterinär.
Jag använder djurtandkräm, som smakar lever. Du behöver bara ta lite så hon får smak. I början bet min också i tandborsten, men det är bara att borsta på med mjuka rörelser. Både du och hunden behöver träna..ge inte upp
De bruna fläckarna är som om när vi inte borstat tänderna, brukar bero på foder eller fölite gisedjur/tuggben.
Beror på hund till hund.
Jag glr såhär, bestäm dig ordentligt, lägg hunden på sidan eller om den sitter, beror på. Ta baksidan på en kniv som du äter mat med. Vanligt betick. Skrapa sedan bort missfärgningarna med kniven torka av på papper och fortsätt. Det sitter löst så du skadar inte tänderna. Värt att pröva.
Belöna sedan med någit riktigt gott.
Brukar gå sådär i början men ge dig inte.
mvh
Azlan har också bruna tänder, men det blev avsevärt mycket bättre sedan jag blev noggrannare med att borsta tänderna på honom varje kväll.
Borstar även på Rippe varje kväll, men han har jättefina tänder.
Jag tror (men vet inte det är bara min teori) att "brunfläckarna" beror på saliven.
Rippe har slemmigare saliv och dräglar ofta när han ser nåt gott.