En mångsidig ras?
Det är inte tal om att skaffa hund än på något år, men drömma kan man ju göra! :)
Min man tar just nu jägarexamen och vill gärna ha en driv eller stöthund för smådjurs, fågel eller rådjursjakt.
Jag är uppväxt med Wesh Springer Spaniel, underbar hund, men dock enmanshund… min man kallar mig för "djurmagneten" och är lite orolig över att hunden ska bli allt för fäst vid enbart mig.
Jag skulle hemskt gärna vilja aktivera min framtida hund genom tex lydnadsträning och agility, kanske tävling på amatörnivå :)
Vi har skapliga arbetstider men hunden måste nog kunna stå i rastgård tre dagar i veckan under ca 6-8 timmar.
Vi kommer att kunna lägga ungefär 1-2 timmars promenadtid dagligen, plus övrig aktivering som tex lek och träning.
barn blir det väl ;) men inte än på några år, så rasen bör vara skapligt "barnvänlig"
Vad tror ni? Finns den rätta rasen därute?
Kanske nån blandras?
Flatcoated R + Wesch Springer Spaniel……mmmmm….?
Tycker du ska satsa på en renrasig hund om du vill använda den till jakt. Är inte så hemma på jaktraser så har inga förslag, men det har säkert någon annan 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kanske en münsterländer eller vorsteh skulle kunna matcha bådas behov?
båda raser finns att läsa om på rasklubbens sida
≧◔◡◔≦
#0 Det låter som om du just beskrev en Norrbottenspets.
Det är en otroligt mångsidig ras. Nobsen var från ursprunget en allround jagande hund, men på sista tiden har den blivit trädskällare.
Fast själva använder vi den till allt. Liten snabb vänlig och mycket klok. Vänder i luften.
Låter den intressant? Pm,a mej så ska du få lite mer info.
Valparna på bilden är sålda för länge sedan, så du behöver inte vara orolig att jag ska försöka sälja någon
En Tax!! Jagar gärna men är samtidigt en kanonbar sällskapshund! Myser gärna i soffan men hänger lätt med på en skogstur i några timmar.
Sen nämnde du lydnad och agility med, taxen ska ju inte hoppa för mycket men lydand går alldeles utmärkt. Min Tax är otroligt lydig och jagar inte då hon inte får för mig=)
Haha, trodde det stod "en MÄNSKLIG ras" tills jag upptäckte att jag hade läst fel ;)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Borderterrier är en väldig bra ras. Har en själv han är värdens mysigaste och goaste hund. Dom är ofta väldigt smidiga och snabba, eftersom att dom är framavlade till jakt.. främst alltså. En liten kroppen , men en stor hund! hahah och så är han väldigt barn kär .. men kan bli att han kanske inte alltid vill vara precis vid som barn eftersom att dom ofta drar i svansen osv . Men dom brukar vara duktiga på agility och lyndad :)