Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 559 ggr
[helenal]
0

hej!

Hur gör man en hund bäst rumsren?kände några som la tidningspapper… men det blir ju jobbigt om man ska ut me hnden och det inte finns tidningspapper?hur lång tid brukar det ta?hur ensamtränar man en hund?

-mmk-
0

det bästa sättet är nog: om den gör någon inne och du ser det, säg inget till den ugnorera den bara och om den gör något ute beröm jätte jätte mycket så tillslut kommer den att förstå att matte blir glad när jag kissar ute och inte inne :D

lycka till

Karmatarerskanise
0

Ska man inte säga till den om den kissar inne? det låter inte rätt. Men det stämmer att man ska belöna den så fort den gör ngt rätt.

De som kastrerar brukar göra det för att lugna hunden. Många småhundar blir extremt kåta ;) De juckar mot allt och alla, då kan de vara bra att kastrera dem.

Nelly
0

"Ska man inte säga till den om den kissar inne? det låter inte rätt. Men det stämmer att man ska belöna den så fort den gör ngt rätt."

Det verkar som att så gott som hela hundsverige numera är överens om att man inte ska skälla på hunden när den kissar inne. Det kan göra den osäker. Den kan inte ens hjälpa att den kissar inne eftersom den inte kan kontrollera sin blåsa. Och om någon tycker att man ska bestraffa då de kissar inne, så undrar jag hur de motiverar det. För de allra flesta gör ju inte så och valparna blir rumsrena ändå.

-mmk-
0

jag tycker iallafall att det inte är rätt att skälla på den lilla valpen inne, den är van att mamma tar upp efter den när den gör något så jag tycker att det bästa sättet är att ignorera den inne och då kommer den att förstå att matte inte tycker att jag är duktig när jag kissar inne men ute ska man berömma hur mycket som helst … det är så jag tycker är ett bra sätt …

precis som nelly säger den blir bara osäker och den vet inte vad rumsren betyder, den kissar ju när den är kissnödig.

[helenal]
0

tack mför svar!