Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 670 ggr
[IsabelleA]
0

Nu skäller han istället?

För er som redan har läst min tråd "bitande valp". Nu ska jag medela att han skäller istället. Dock biter han mycket mindre nu. Så när han vill leka står han och tok-skäller gång på gång. Vänder jag ryggen ifrån skäller han ändå, kör jag på ryggsäcken (då jag försiktigt håller fast honom utan att säga något) så fortsätter han med skällandet strax efter.

Vad gör jag? Han skäller ju inte utan andledning. (Han vill leka). Men alla gånger kan jag inte leka med honom och det måste han förstå. Jag vill sedan inte ha en 40 kilos hanhund som skäller som tusan när han vill leka utan det är väl bäst att träna bort bettendet nu när han är valp?

Har ni några tipps?

Zebben
0

Det är hans nya sätt att testa om han kan få igång Dig. Erbjud aldrig lek när han skäller eller på något sätt uppför sig som Du inte vill.

För att få igång matte så ska man vara lugn. Och som det verkar på honom så ska Du aldrig sätta igång någon som helst aktivitet när han själv är aktiv.

Belöna hans passivitet med aktivitet. När han går och lägger sig och vilar, har legat en stund, då kan Du locka på honom, dra fram lekssaken och köra på. Avslut i god tid innan han blir trött.

Träna även passivitet varvat med aktivitet. (av och påknapp) Ta fram en leksak, sätt Dig på golvet. Lek en stund, sen håller Du bort leksaken så att han inte kan nå den. Det kanske krävs att Du står på knä eller står upp. När han sätter/lägger sig, så erbjuder Du honom lek igen. Lek en stund med honom. Ta sen leksaken och håll den borta (behöver inte vara osynlig för honom) när han lugnat sig sitter eller ligger så börja leka igen.

En stor fördel med all hundlek är att ha en kamptrasa eller liknande i ett hållbart snöre. På så sätt kan man variera sin lek väldigt mycket.