Valpuppfostran
Blir inte ni som jag, orhört ledsna och trötta på alla som kommer med dessa uppmuntrande tillrop när man har skaffat valp och behöver hjälp:
- Ta dem i nackskinnet!
- Visa vem som bestämmer!
- Så gör mamman!
- Brotta ner dem!
- Lek den trött!
- Osv.
Att ta dem i nackskinnet är detsamma som att berätta för dem att "Jag är ett rovdjur och tänker döda dig!"
Klart valpen ska veta vem som bestämmer, men; en valp är som en bäbis du kan inte förvänta dig att den vet vad du menar när du säger något. Och det är klart den testar men blir du arg blir den ju ännu mer motstridig att göra det du ber om.
Mamman pratar mycket bättre hundspråk än vad vi människor gör, min mening är att vi inte ska härma mamman så mycket att det är okey att vi trycker ner valpen "för att så gör mamman" utan vi måste lära valpen att förstå vad vi menar. Och låta andra hundar lära den hundspråket.
Ja för om man brottar ner en valp som gör något fel är det ett jättestraff! Eller inte… De flesta valpar tar det som en lek eller att du är obehaglig (något av det). Antingen blir det en belöning eller så kan valpen bli handskygg.
Ju mer man leker med en valp så höjer man dess stressnivå. Vilket gör att den har svårare att koppla av och den blir mer och mer jobbig.
Jag hoppas bara att de som ställer frågorna har tillräckligt mycket kunskap att de inte gör för mycket korkade saker "För att det var någon som sa det."

Hej!
Vi lekte aldrig med vår valp.. För det gjorde hennes mamma så bra ändå..
Javisst, man ska inte göra illa valpen.. Det finns ju andra sätt att "fya" den..
//Mande

Jag tycker man måste lära sig se de olika indiverna Man kan inte jämföra två valpar, inte ens ur samma kull. Därför kan det lätt bli fel om man sitter på en sajt så här och ger råd. för att man inte ser helheten. Hela hundens kroppspråk och hållning. man har därför ingen aning om vad som förorsalar problem. men man kan råda folk att testa olika saker som en hjälp. Fast visst, det kan slå fel. Innan jag rekomenderar något som kan skada fel individ så frågar jag alltid ut personen närmare. Helst vill jag se hunden.
Men det finns de man måste "ta tag i" för att det inte ska gå käpprätt åt h-vete. Faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vi ska snart skaffa hund (letar gård att flytta till först).. men vi vet hur det är att ha hund och så men alltså.. det är en sak som alla säger olika om.. det är det där med att säga till valpen när den är olydig eller nåt.. hur tycker ni man ska göra?.. tacksam för svar..

Olika hundar och olika raser kräver olika sätt att bli uppfostrade. Men jag tycker som du att det finns andra sätt att visa vad som är fel.
Man kan säga Nej utan att skada eller skrämma hunden.
#3: Man kan som sagt säga Nej utan att göra illa hunden. Har du en lite arg ton när du säger Nej så lär sig hunden snabbt att den gör fel, även om du inte gör illa den.
Ett annat bra tips är att avleda uppmärksamheten när hunden gör fel.
Tuggar hunden på en sko tex så kan du ropa på hunden och leka med den. Då slutar den tänka på skon och kommer till dig och vill leka istället. :)
Och något väldigt viktigt man måste tänka på är att man ska verkligen låta hunden veta då den gör något rätt.. Många går runt o säger nej hela dagarna och glömmer att belöna valpen då den gör något rätt. Till slut gör hunden det som den vet ger belöning ist för att göra fel.

#5 precis, har en i bekantskapskretsen som aldrig berömmer hundne när den gör rätt, men däremot när den gör fel så blir det ett jäkla väsen, ryck i koppel med mera…
När irma var valp så lärde vi henne NEJ och HIT, det var det som vi körde mest med och naturligtvis, så berömde vi henne väldigt ofta.
Var mest lek i början, lite mjuk start på nej och hit, sen liksom ökade man på undan för undan.
Sen är det som övriga har skrivit här, beror mycket på hur själva hunden är, man kan inte börja med att dra dom i nackskinnet och brotta ner dom det första man gör, man får prova sej fram lite försiktigt och är det en valp som behöver lite "hårdare" uppfostran så märker man nog det ganska fort….
Jag har även fått tips att man ska bita dom i örat m.m. nä, jag tror mycket på att man gör som man känner själv och att man hittar något som fungerar, sen att få tips och råd är aldrig fel men det gäller att man tänker till lite själv och om de tips och råd kan vara något förnuftigt att göra med sin valp.
jag slänger in en annan fråga här över valpuppfostran,,,
Att lära en valp att gå i koppel, det måste väl vara fel att använda rullkoppel på en valp? nu menar jag från första början, sen när dom har lärt sej gå i koppel och vet vad det är har jag inget emot rullkoppel,,,har bekanta som har använt rullkoppel från början och dom hundarna kan inte gå som vanliga hundar, det finns ingen begränsning för dom..utan kutar på som idioter…
Eller så beror det på övriga uppfostran att dom inte kan bete sej normalt i koppel…

Jag tror att kopplet inte har någon stor betydelse om man tränar hunden på rätt sätt och lär hunden att gå fint. Om man däremot inte tränar hunden på att gå i koppel så kan hunden säkert dra mer om den har rullkoppel.

#7 kanske inte, jag sammankopplade (nu var jag väl vitsig?
)det hela med rullkopplet då rullkopplet liksom fjädrar med när hela är utdraget + att hunden blir van att gå så långt som möjligt. Jag har själv rullkoppel men använder det nästan aldrig på Irma, dels gillar hon det inte pga att det rasslar i rullen och hon är inte van vid det + att jag är lite klumpig och tappar det och då blir det fart både på kopplet och Irma, så jag har vanligt koppel dom gånger vi går efter vägen. Annars är hon lös jämt här hemma. Men rullkoppel är nog bra för hunden får bättre rörelsefrihet, dom gånger jag vill Irma ska ha det brukar jag ta en långlina (flaggstångslina) på ca 10-15 meter.
hmm varför ska man inte leka med en hundvalp'? de m´s6e ju få ha kul med mig!
Man ska leka med valpen, men inte för mycket.