Smärtstillande för hundar?
Finns det smärtstillande och inflammationshämmande medicin (eller nåt sånt) för hundar?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ja då,det finns flera olika typer bla metacam, hör med din veterinär.

Vi kör med rimadyl här hemma.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Absolut finns det det. Men det är receptbelagt.
Man kan även ge hunden barnalbyl. Men vanligast är att man ger hunden receptbelagd medicin.
tack för era svar.. Ska beställa tid hos vetrinären imorgon
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Man kan ge magnecyl , men det gäller att dosera rätt. 10mg/per kg. En magnecyl på 500mg till en 50 kg tung hund. Men bäst att rådfråga veterinär först !
#5 Du ska ALDRIG ge en hund smärtstillande utan att först tagit kontakt med en veterinär. Lever och njurar kan ta ordentligt med stryk.
Ett litet tips i all välmening
Hoppas det inte är något allvarligt med din hund.
Jag håller med #7. Ge inte djuren preparat avsedda för människor!
Läsvärt: http://dkfc.se/acetylsalicylsyra.php
#8 nej , det skall man egentligen inte ge, men har fått rådet att ge min schäfertik barnalbyl ( kan även ge magnecyl som någon skrev tidigare). Även den receptbelagda medicinen t ex rimadil, metacam mm ger biverkningar. det finns hundar som fått blödningar mm utav dessa. Så all medicin ger biverkningar. Man skall dock tänka på att ge medicinen i sam´band med mat så minskar man biverkningarna.
#0 Varför tror du hunden behöver det? Om det är något som är galet så går man till vetrinären för att kolla om det verkligen behövs. För det är ju inget man har hemmea bara för att. Om inte vetrinären har gett dig rådet.
Det var prat om att min hund skulle få Remadyl av olika anledningar. Och innan vetrinären ens skrev ut det gjorde hon (självklart godkännde jag det) ett omfattande test både på hans njurar och lever (det kostade 1000 spänn bara provet) och självklart hans allmäntillstånd över lag. Men det känns verkligen som ett måste att veta att allt står rätt till innan någon sådan behandling börjar då det tar mycket på organen.
Nu ville det sig så bra att han inte behöver det men då har jag ju ändå vetskapen om att det inte är något fel på hans organ.
Hoppas det löser sig till det bästa för dig och hunden
.
#9 Är det en veterinär som rekommenderat människomedicin till hundar?
Ang. biverkningar så har ju de flesta mediciner sånna. Är Barnalbyl också ett acitylsalicylsyrapreparat som Magnecyl? Metacam och Rimadyl har ju andra verksamma ämnen, de två är ju dessutom mediciner riktade till just hund. Man har ju då övervägt biverkningar mot verkan och kommit framtill att den positiva verkan som preparatet har är såpass bra att man får lova att ha "överseende" med biverknigarna.
Matintag tillsammans med medicin kan "reglera" hur snabbt kroppen tar upp läkemedlet. Viss mat kan även göra att leverns metabolism saktas ned och läkemedlet får alltså en längre verkningstid men detta gör ju samtidigt att biverkningarna kvarstår längre. Vissa läkemedel påverkas inte alls av att man äter i samband med intaget.
#11 Givetvis. Man skall aldrig själv laborera med mediciner. Att ge mat samtidigt som mediciner gör att magen inte irriteras på samma sätt som när man ger den fastande. Jag har lite svårt att ha överseende med att hunden kan få blödningar mm för att få den verkan som man är ute efter.
#12 Självklart ska man inte ge hunden en medicin som den blir dålig av men jag är ändå väldigt kritisk till att ge acetylsalicylsyra till hund. Acetylsalicylsyra är ju dessutom blodförtunnande det också och kan ge ökad blödningdbenägenhet. Varför inte ge ett annat preparat framtaget för hund, det är så mina tankegångar går.
#13 Jag förstår din tanke gång men jag håller fast vid att medicinen hos vet även den ger biverkningar iform av blödningar.