Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2204 ggr
RobFrazie
0

Bra eller Anus?

Kloningar, bra eller anus?

Vad tycker ni om att klona en hund?

Miljon hunden

Snobben och Snobben

länkar från Aftonbladet!

gejsa
0

Jag vet inte om jag skulle vilja klona någon av mina hundar. Alla är ju speciella på sitt sätt. Och det är ju bara kul att få en ny hund som inte är identisk med den man nyss hade.

Så nej, inte klona. Ingen som vet om man tex tar med sjukdomarna också eller att det kan bli sjukdomar längre fram pga kloningen.

kerstinjo
0

Förstår inte vad det är för mening med det. Alla är unika och att skapa en kopia på något unikt låter helt sjukt.

Kerstin 

Bleenda
0

Jag såg ett program om kloning av husdjur för något år sedan.  Men där sa dom att djuren inte blir identiska till utseendet. Och då är det väl ingen ide`.

Emma-lundqv
0

Jag skulle i alla fall aldrig klona något av mina husdjur, skulle kännas helt fel.

RobFrazie
0

Ja själv tycker jag att man inte kan ersätta ett djur, kloningen kan enligt mig aldrig ersätta "orginalet" för kloningen har ingen kännedom om hur dan jag är när den föds som "orginalet" har. Kan aldrig bli exakt samma hund på det sättet.

Linda-A
0

En hund (och alla andra varelser med för den delen) är ju inte bara sina gener utan har också påverkats av sin miljö och sin uppväxt. Man får en genetiskt exakt kopia men man kan inte få en hund som beter sig likadant! Kanske har en viss händelse påverkad hunden i en viss riktning, kopian kommer ju aldrig uppleva exakt samma händelse tex.

Nä kloning för att få kopior av älskade husdjur har jag inte mycket för även om tekniken som sådan kan komma till nytta i vissa sammanhang.

RobFrazie
0

Men kan det verkligen vara bra om den klonade hunden parar sig? kan det inte bli något fel då? Eller om t ex 2 klonade hundar parar sig (inte för att det lär hända) kan det inte bli något genetiskt fel då tror ni?

gejsa
0

#7# Tror inte du behöver oroa dig för det. Så långt kommer det nog aldrig att gå. Det är väl mest på försök nu.

RobFrazie
0

Okej, ja men man vet aldrig, finns mycket konstigheter som händer inom foskningen osv:p

LinaIsabell
0

En kloning är ju att kopiera DNA:t, så hundarna blir likadana (jämför enäggstvillingar där ett ägg delar sig (samma DNA) och blir två bebisar)

Hundarna får alltså inte samma personlighet, utan bara samma "fodral". Hade den förra en genetisk sjukdom så klonas även den med.

Tycker det är helt onödigt att betala en massa pengar för att få en likadan hund med annan personlighet.

monicany
0

Men härregud vart är vi på väg!!!!, skulle inte vilja klona min  ens för att få samma utseende de e ju de som är mycket ut av charmen när man bestämmer sig för en ny valp,nytt utsende och annan personlighet.

RobFrazie
0

ja jag håller med er, det kommer aldrig vara samma sak, skulle jag knola min hund för att den snart kommer dö så blir det ändå aldrig samma sak, man kommer bara påminnas om sin älskling när man ser den nya klonen så man skulle nog inte älska den lika mkt.

KadjaNina
0

Att dö är något vi alla kommer att göra nångång. Den klonade hunden kommer ha samma utseende men med en annan personlighet. Det kommer inte att vara samma hund. Det finns miljontals omplaceringshundar i världen, varför inte ta hand om en av dem istället? Jag tycker det är väldigt egoistiskt att göra så där. Paret borde inse att deras hund faktist är död och att det inte går att få tillbaka han/hon vad de än gör. I det här fallet; kloning.

SofiaChristina
0

Nej, skulle aldrig kunna tänka mig att klona.