Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1202 ggr
Konstigabaralillajag
0

Behöver råd...

Jag har en vuxen hund, 2 år och så har jag en valp på snart 10 månader. Jag försöker ensamhetsträna honom och lämnar honom ensam t ex när jag lämnar barnen till skolan, åker en snabbis till affären osv. Ibland går det jättebra men hittar han ngt att sysselsätta sig med så tar han det. För det mesta kan han ta fram en strumpa eller två och plocka fram men idag hade han råkat välta en kruka och där i hade jag en plastblomma där varje blad sitter fast på en pigg så det låg mänger av detta hemma.

Vad gör man. Fortsätter att träna och hoppas på att det ger med sig med tiden, dvs hålla ut. Eller kan det vara så att han blir orolig av att vara ensam (den vuxna hunden är med men det hjälper tydligen inte) och man ska tex låta honom vara i ett rum där man bäddar iordning med hans saker med lite tuggben mm.
Har en oanvänd toalett som jag skulle kunna låta honom vara i. Sätter för dörröppningen med ett kompostgaller…

Eller ngt annat förslag… Ngn.

zabelle
0

Min brors labbe var väldigt påhittig som valp och tuggade på en massa saker när hon var ensam. De började gömma godisar i tomma mjölkförpackningar och i toarullar innan de gick hemifrån och det höll henne sysselsatt.

Zabelle   

Zebben
0

Om det är mkt korta stunder så kan man lägga ut lite olika aktiveringssaker för honom att roa sig med under tiden.

Själv lämnar jag mina så sällan att de vill jag inte att de ska förknippa ensamhet med aktivering utan vila så på dem skulle jag inte träna på detta sätt. Men alla hundar är olika individer. Mina har eller har heller aldrig haft problem att lämna ensamma.

Men hur som helst. Beroende på hur han är så skulle jag antingen lämna aktivering till honom alt. sätta för kompostgaller så att han sitter i ett rum. I rummet så kan han ha ett tuggben eller liknande. Mat/godis är ju lugnande och dämande på hundar.

Vad är det för ras på lillkillen?

sagalisa
0

Fortsätt träna bara, min valp på nu 8 månader massakerade ett antal krukväxter och cd-skivor innan hon lugnade ner sig men nu går det fint=) det värsta hon gör nu är att dra ner nån tröja på golvet bara…

Sen har jag även kompostgaller så mina hunder inte kommer ut i hallen vid dörren, annars kan de sitta där o gnälla lite. Kompostgaller är bra att spärra av med då jag tror hundarna blir lugnare med mer begränsade områden att vara själv på. Detta fungerade fint på min vuxna hund då hon var valp, hon fick vara i sängkammaren med galler för…även när jag var hemma så hon vande sig korta stunder.

Konstigabaralillajag
0

Jag har rensat ut ett litet rum (toalett som vi inte använder) och tänkte låta honom vara där inne och så avgränsa med ett kompostgaller. Jag har en känsla av att han gör det pga att det blir för stort för honom. Tror faktiskt att han skulle må bättre av att vara i ett mindre rum med ett tuggben, tror att det blir lugnare för honom. Han blir lite stirrig i sådana sammanhang.

Hade aldrig detta problemet med hans storebror :)

#2 Det är en eursaier jag har

AnnL
0

Började med att ha Silver i hopsatta kompostgaller, där han hade sina leksaker och sin korg. Det gick bra. När han var 6 mån. prövade vi med att han fick vara i köket, sovrummet och hallen. Han ligger mest i sängen när vi är borta. Kan nu vara borta i tre timmar utan problem och han rör aldrig någonting. Varken skor eller annat som står i hallen. Har väl tur kan tänka. Han fyller sju mån idag.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

LinaIsabell
0

Hunden ska vara lugn när man går. Det är jättebra att motionera sin hund och sedan låta hunden lugna ner sig, be den lägga sig på bädden och SEN gå. Om hunden är uppspelt när man går kommer den inte lugna ner sig.

Detta läste jag i "Cesar och hans hundar" av Cesar Millan (the dog whisperer). Jädrans bra bok. Rekommenderas! :D

Elmis
0

Ligger mycket i det #6 säger. Har hunden fått stimulans och aktivitet brukar den kunna koppla av när den är ensam. Har den inte aktiverats både fysiskt och psykiskt på ett tag så brukar det lätt bli problem att lämna den. Det är mina erfarenheter. Jag kan lämna min hund ett par timmar för sig själv (ja katten är iochförsig också hemma, men den räknas inte) men vissa perioder då man inte kunna ägna sig åt hunden med långa skogspromenader eller spårträning så kan det hända att man hittar en sko som det är tuggat på.