Vi vill bli med blandrashund
Hej alla hundälskare!
Jag och min sambo har funderat på att skaffa en hund tillsammans i över ett år nu. Vi har tänkt mycket på om detta är rätt tid att skaffa hund eftersom en valp kräver otroligt mycket av ens tid och ork det första året.
Vi har tillslut kommit fram till att detta är rätt tid för oss att skaffa en liten valp eftersom vi just nu pluggar på högskola och är hemma väldigt mycket på dagarna känner vi att vi kan ge hunden den tid som krävs för de första åren i valpens liv.
Vi har bestämt att vi vill ha en blandras dels för att vi inte är i behov av att tävla och ställa ut hunden.
En annan anledning är att innan vi bestämde oss för att vi ville ha en blandras så hade vi långa diskussioner om vilken ras vi skulle skaffa. Det var alltifrån Lanchire Heeler, Rottweiler, Labrador, Västgötaspets, JRT m.m!
De raserna som jag var intresserad av ville inte min sambo ha och vice versa. Debatten pågår fortfarande här hemma eftersom min sambo vill ha en stor hund, medans jag vill ha en liten hund.
Men vi har i alla fall beslutat oss för att skaffa en blandras för att kunna uppfylla de önskemål som båda vill ha. Ni förstår vilket problem detta är!
Därför vill jag och min sambo gärna ha tips på hur vi kan lösa detta problem som vi har.
Hur bor vi? Vi bor mitt i centrum men ändå med närhet till skog och strövområden. Vi bor i en 2:a på 55 kvm.
Hur lever vi? Vi är hemma mycket på dagarna just nu. Men så småningom kommer vi att börja jobba (Detta sker troligtvis inte det närmaste 3 åren) och då är vi eventuellt i behov av att någon passar vår hund på dagarna (om vi inte kan ta med hunden till jobbet eller jobbar olika tider)
Vi reser med tåg relativt mycket (ca. 2ggr på en månad)
Nedan kommer mina önskemål vs. min sambos önskemål listas här nedan.
Båda vill ha:
En hund som gillar långa promenader i bland men som ändå har ett lugnt temprament. Alltså helst ingen jakthund eller vallhund som kräver för mycket stimulans och arbetsvilja
Sambon vill ha: En stor hund. Helst ingen långhårig.
Jag vill ha: En liten hund. Helst ingen långhårig
Hade varit jätte tacksam för tips på fina blandrashundar som kanske hade passat oss båda eller hur vi ska gå tillväga när vi letar blandras.
Det enda jag kan säga är att ni bör absolut INTE köpa en blandras! Det finns massvis och åter massvis med skäl till det.
Att man i första hand väljer renras beror inte på att man gillar stamtavlor eller vill tävla, utan det allra viktigaste argumentet är att en renras kan du kolla upp bak i leden hälsomässigt, uppfödaren står under kontroll så att de inte kan ta kullar på löp efter löp efter löp, uppfödaren har andra regler h*n måste hålla sig till. Är man djurvän köper man inte blandras helt enkelt, då du aldrig vet att personen som säljer den inte ägnar sig åt massproduktion av valpar.
Med en blandras vet du aldrig heller vad och vilka egenskaper som slår igenom, det är omöjligt att förutsäga.
#1 Okej. Men hur är det uppfödare som exempelvis parar en labrador med en golden. De hundarna borde ju ha stamtavlor och sjukdomshistoria?
Klart att vi inte vill köpa en hund där vi inte vet något om hundarnas bakgrund. Men då får man väl ta reda på det och om uppfödaren verkar oseriös kommer vi självklart inte köpa hund därifrån.
Men kan du kanske ge mig några kontreta tips istället på vilken hund du tycker vi ska välja oavsätt renras eller blandras? 

Håller med #1
Med att köpa renras får du en rätt säker garanti över vad det är för hund du får i kopplet. Medans man inte vet vilka egenskaper som slår igenom hos en blandras hund.
Det ska vara mer som en regel än ett undantag att hunden blir bra mentalt och har god hälsa.
Detta är alltså därför den största orsaken till att man bör välja rashund.
Blandraser är som att köpa grisen i säcken. Man bör inte heller stödja den typ av avel av flera orsaker.
Om du och din sambo är oense om vilken ras/stl på hunden ni vill ha så bör ni först bestämma vem som kommer vara hunden Riktiga ägare, alltså vem kommer hunden gå till om ni av ngn anledning plötsligt gör slut? Vem kommer stå för de mesta av kostnaderna osv?
Denna person, dvs "riktiga ägaren" är också den som har det största fingret med i spelet om vilken ras det blir.
Eller så gör ni det enkelt och väljer en mellanstor ras.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#2 om du parar en golden och en labbe får ju inte valparna någon stamtavla… någon form av mella stor hund då kanske efter som ni är oeniga på den punkten chowchow eller någon spaniel (dock inte korthåriga) DSG eller någon i ras grupp 9?
#2 Där måste du ställa dig frågan varför de väljer att göra så. I de allra flesta fallen handlar det om att hundarna har defekter som gör att det inte får registreras valpar efter dem, t ex att de har ögonsjukdomar eller höftfel. Oregistrerad renras är ännu värre att köpa än blandisar, för då kan du vara 100 % säker på att det är något lurt. Med blandisar KAN du inte då reda på något, du är tvungen att lita på uppfödarens ord.
Jag ger jättegärna några konkreta tips, men behöver då mer information. Vad har ni tänkt ha hunden till? Endast sällskap? Hur många timmar är ni beredda på att lägga på aktivering?
Jag skulle vilja sträcka mig till att ingen hund mår bra av endast promenader, även om det givetvis finns raser som klarar det utan att äta upp lägenheten.
#4 Chowchow är väl väldigt sjuka? Inget att rekommendera. DSG skulle jag (har en själv) inte rekommendera till någon som inte är intresserad av någon form av aktivitet. Rasgrupp 9 tycker jag låter bra, eller kanske någon av vinthundarna? En whippet?

Då kan man ställa sig undrande till varför dessa rashundar men av olika raser blir parade med varann, varför kan de inte gå i rasaveln för? Är det för att hunden av ngn anledning inte uppfyller RAS kraven? *Varningsklockorna ringer*
Såna "uppfödare" är inget att hänga upp i julgranen.
Jag ska kika på lite raser som kan passa er, jag återkommer.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Jag ser inget fel i att köpa blandras.. Se bara till att ni hittar en individ som passar med er oavsätt om det är renras eller blandras:)
Jag kan tyvärr inte ge dej något förslag på kombination utan besök olika kullar du hittar genom annonser och besök flera stycken innan ni bestämmer er:)
Det #1 säjer om att man inte är djurvän om man köper blandras är rent bullshit! Och jag ser det dessutom som ett personligt påhopp på mig och alla andra som har blandraser!
Sen stämmer inte det hon säjer om renrasuppfödare heller alltid.. jag vet och har hört om flera registrerade uppfödare som tar extrakullar och kallar dem tjuvparningar trots att de inte är det… Det finns även uppfödare som anger "fel" pappor i registreringen också, så att köpa renras är ingen garanti…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag håller med #1 och compani. Det finns så otroligt många fina trevliga renrasiga hundar så ni lär säkert hitta en som passar er båda.
Stor hund i liten förpackning, kanske? Finns många små raser som kräver och behöver precis samma uppfostran, träning och motion som en stor. Eller en liten hund i stor förpackning? Finns många sådana också…
Lycka till!
0# Ta upp denna tråden på blandrashundarifokus istället, där är attityden annorlunda. Självklart ska du köpa en blandras om det är det du vill. Jag förstår av ditt inlägg att du är ute efter en blandras i första generationen, har själv en sådan, jättemysig=) Men ta tråden till blandrashundar!
#3 … Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag var ju bara ute efter lite råd om vilket hund som hade passat bäst för oss.
Jag är själv uppväxt med massa olika typer av blandraser och det har inte varit något fel på dem. Har däremot blivit biten av en renrasig cockerspaniel och sett en renrasig golden bita hål på en stackars JRT. Individen i hunden anser jag är det viktiga. Men det är klart att jakthundar är mer "jaktiga" än vakthundar.
Det är viktigt att inte glömma bort att bortsett från alla användningsområden som finns för hundar är hunden fortfarande ett levande ting som inte fungerar som robotar.
Min mormor har haft två schäfrar t.ex. Den ena brydde sig inte alls om det kom någon och ringde på dörren. Medans den andra var väldigt uppmärksam och mer vaktig
Sedan kan jag förstå dem som är uppfödare åt renrasiga hundar och deras "hat" mot blandrashunden. De förlorar ju massa pengar. Om inga blandrashundar hade funnits hade uppfödare till renrasiga hundar varit miljonärer.
Jag som dock har erfarenhet av blandraser kanske också har en annan syn på dessa hundar. Vad vet jag? Är det någon av er som har en blandras som kan ge mig lite mer tips på hur vi ska göra?

Du får väldigt gärna förklara för mig hur man hittar en individ som är bäst ur en valpkull???
Jag menar, man ser ju inte vilka egenskaper en 8 veckors valp har, utan det är något som visar sig när hunden mognar. Då borde alltså TS se sig om efter en vuxen hund som redan har en känd personlighet. För lycka till med att finna det i en valp, blandras dessutom-där varje valp kan vara helt olika sina syskon
Notera att jag nu menar de nedärvda egenskaperna i en blandiskull. Det är rena rama mixen!
Så du menar att man ska stödja blandras avel?
Påstår man sig vara seriös och en djurvän så köper man inte en blandras, så himla simpelt är det.
Oj vad mycket svar!
Tack för alla tips!
Jag tror att jag följer #10 råd och flyttar inlägget till blandrashundar. Sorry jag är ny här på denna sajten : )
#8 Tack! Du fick mig att se ljuset bland allt mörker!

Nej det är Inte orsaken till att renras uppfödare är anti blandras uppfödning, för pengarnas skull alltså.
Oroa dig inte för den biten, för som tur är så finns det massivs med människor som är smarta nog och stödjer seriös rasavel, så uppfödarna förlorar inget på det. Snarare vinner-det sållar ju bort en hel del puckon om man säger så.
Man är anti den typ av avel för det finns Inget seriöst i det, ingen blandras är den andre lik så det finns inget som heter "seriös blandras avel".
Då kan man lika gärna föda upp rashundar som kan representera sin ras och föra rasen framåt.
Men att man blandrar rashundar med varann är ju som att spotta rasuppfödarna i ansiktet, bara pissar på deras avelsarbete!
Sen finns det såklart idioter till rasuppfödare också, men det är då lättare att kolla upp och undvika dessa tack vare SKK och rasklubbar, där man kan kolla upp istort sett allt. Dessa kommer såsmåningom försvinna då ingne kommer köpa valp från dem.
Alltså ska man enbart stötta seriös Renras avel - För HUNDARNAS skull, men också för sin egen! Man vill ju inte bli blåst på konfettin.
Som du skrev - en hund är en hund, ett djur. Den har sitt arv och sina instinkter och blir/agerar därefter.
#12 menar du att du inte kan se personligheter hos valpar? du har väl hund?
jag ser iaf om en valp är framåt och tar för sig eller om den är tillbakadragen och/eller skygg..
sen tror jag inte du vet vad en djurvän är…
en djurvän är en person som tycker om djur och behandlar djur på ett bra sätt oavsätt ras, art, utseende och stam!
/Ingalill
Du ska absolut inte känna dig dum eller ovälkommen för att du funderar över att köpa en blandras!
Alla har vi olika uppfattningar om blandrasavel, en del härinne är för och andra emot. Jag tycker du ska passa på att lyssna på båda sidor, för att sedan kunna göra ett så pass genomtänkt val som möjligt vid ditt hundköp.
Själv tycker jag det låter lite konstigt att välja en blandras på grund ut av att man inte kan hitta de egenskaper man söker hos en renras. Som flera redan skrivit, med en blandras blir det ju lotteri - det kan bli vilken typ av hund som helst.
Självklart finns det de som avlar på blandraser som ser till att testa sina hundar för olika sjukdomar och liknande, men många gånger är de hundar som används i blandrasavel använda i den aveln just på grund utav att de inte är "godkända" i renrasavel.
Ett alternativ för er kunde ju vara att kika bland omplaceringar och omplaceringshem. Det finns massor med hemlösa hundar i Sverige och en stor del är blandraser. Väljer man en sådan hund så får man ju veta hur den ser ut och är det en vuxen hund så ser man mycket lättare hur hunden är till sättet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jag tycker ni ska försöka hitta hunden för er sen om de är en blandras ren ras eller slutar med att ni köper en katt de struntar ja i.. så först bör du och sambon bli lite mera samspelta i vad ni söker, eller så får ni göra som ja tror de var nikkis som sa, den som har huvud annsvaret får välja, eller så får ni ha en i var =)
viktiga är att de passar för en själv.. men innan man gör valet (för alla valpar är söta) så tänk en extra gång på vad ni vill kunna göra inte bara nu utan minst 10år framåt..
kanske ni tycker utställningar är skit kul.. då har man sumpat den chansen.. så tänker ja nu faktiskt om ja ska vara ärlig, ja har en renrasig JRT men han har en snedtand och bortfall av pigment på nosen vilket inte är ok… men men han är den bästa hunden iaf!!
dock kommer ja tänka mara på sådant när hund nr 2 är på G.. eller katt nr 5 osv..
sedan har NIKKIS rätt i att de är lättare att kolla upp uppföddare som är anslutan till SKK..
hoppas ni hittar eran hund!
Jag ska väl igentligen inte ge mej in i den här disskutionen.
Men jag läste i senaste hundsport att veterinärerna har konstaterat att blandisarna INTE är friskare än rasrena. Nu är den här undersökningen endast från Strömsholm. Men där var blandisarna högt representerade. Tråkigt. Och då handlade det om brosk som släpper i armbågar och leder. Mycket tråkigt faktiskt.
Och så säger jag det här med ett leende.
Man blir INTE miljonär av att avla på rasrena vovvar. Plus minus noll ungerfär
#0 Hoppas du hittar det du letar efter. Om du går ut på Blocket och tar dej en titt så kanske du hittar något där. Jag har själv aldrig varit inne och tittat. Det är allt för tragiskt.
Lycka till Bleenda
#11 Nu blev jag väldigt besviken och ledsen av att läsa ditt inlägg faktiskt. HAT om blandrashundar?? Jag är djurvän och jag älskar alla djur, just DÄRFÖR är jag emot oseriöst folk som avlar utan kunskap och utan tanke på djurens bästa. Min bror har en blandras, en underbar hund, men om jag någon dag får tag i hans "uppfödare" kommer jag att göra något jag kan hamna i fängelse för.
"Sedan kan jag förstå dem som är uppfödare åt renrasiga hundar och deras "hat" mot blandrashunden. De förlorar ju massa pengar. Om inga blandrashundar hade funnits hade uppfödare till renrasiga hundar varit miljonärer."
Du förstår väl själv att det här är galenskap va? Jag är beredd att sätta rätt mycket pengar på att blandrasuppfödare tjänar med pengar på sina kullar än renrasuppfödare. Hur många tror du man som seriös uppfödare kan hantera egentligen?
Tycker ni ska kolla igenom alla renrasiga också. Med de kraven ni har borde ni kunna finna en hund som passar er båda :)
Varför inte en korthårig collie kanske? Brukshund/vallhund visserligen men inte alls lika mycket vallhund som t.ex border collie.
(Jag och min sambo har ungefär som ni :P jag vill ha liten hund, eller i alla fall inte jättestor hund. Min sambo vill helst ha rottweiller, jag vill helst ha Pudel )
Sen om ni ändå bestämmer er för en blandras. Läs på noga om båda raserna så att ni är beredd på alla beteenden som kan tänkas dyka upp.
Och ta absolut endast från första generationen. Alltså blandras mellan två renrasiga.
Men se då upp med så att föräldradjuren verkligen är friska. För finns många oseriösa (även fast de kan verka väldigt duktiga och så). Och risken finns att det kan vara något avelsförbud bakom.
Jag stödjer hellre renrasig avel. Och jag är ingen uppfödare som tänker på pengarna. Blandrasavel kan gå riktigt snett om man har otur. Visst även renrasiga hundar kan vara sjuka, men då vet man oftast vad som är bundet till rasen, och seriösa uppfödare jobbar för att göra rasen friskare.
kolla upp den bästa uppfödaren. Sen spelar det väl ingen roll om man måste åka 100 mil t.ex.

Du menar alltså att du vet vilken personlighet en valp har vid 8 veckors ålder? Duktig du är.
Man lär ju känna hunden efter tiden man är med den och allt eftersom den växer i sig själv.
Du ser kullen i ca 1-2 timmar av ett dygn ett par gånger. Resternade 23-22 timmar då?
Den för stunden tuffa och framåt valpen kanske i själva verket är den lastade lilla korven i högen, och den lugnaste är den galnaste osv.
Därför gäller det att man har en seriös och KUNNIG uppfödare som faktiskt tillbringar oerhört mkt tid med valparna under 8 veckor. Som ser deras utveckling och kan på ett hum och med fingertoppskänsla avgöra hur en valp är/kommer att bli och vilken som passar vem bäst osv.
Och skenet kan fortfarande bedra rätt mkt med blandrashundar, eftersom man inte vet hur en hund egentligen blir(är) förens den är några månader/året gammal.
Så återigen, varför köpa sig grisen i säcken och riskera att få en hund som besitter dåliga egenskaper.
Klockrent bevis är ju alla blocket annonser! Unga Blandrashundar säljs titt som tätt när köparen plötsligt insett att det blev nog inte riiiiiiktigt som planerat.
Jag tycker ni verkligen ska göra en djupdykning i raser, självklart kan ni hitta en ras som passar er båda! Jag förespråkar inte rasrena hundar, men tänk om ni ändrar er o faktiskt börjar intressera er för utställning, till exempel? Med en renrasig hund med stamtavla har du ingen begränsning, så att säga. :) Som många sagt innan så är ju en blandras-valp väldigt svårt att veta hur lynnet blir, hur den kommer se ut. Så om ni väljer en blandras, se då till att ni tycker om alla raser som är inblandade i den, o att varje ras passar era behov, då ni inte vet vilken ras den kommer ärva mest av.
Lycka till, det kan kännas som en ren djungel med hundraserna ibland 
#21 Man ser det precis på samma sätt som hos renrasiga… eller tror du blandisvalpar uppför sig annorlunda?
Tror du att endast renrasuppfödare tillbringar tid med valparna? Det tror jag nog de flesta uppfödare oavsett art gör… Kunskap kan även besittas av icke registrerade uppfödare om du inte visste det… samtidigt som en registrerad uppfödare kan ha noll koll…
Annonserna på blocket är väl inget bevis på att det är dåligt med blandisar? Snarare att det finns massa idioter som köper fel hund… Finns även inom renras…
Tycker dock det är tråkigt för TS skull att en önskan om hjälp blir rent skitsnack och fördömmanden…
/Ingalill
:) Den här tråden verkar gå vidare än då…
#19 det var verkligen inget påhopp och jag är medveten om att seriösa uppfödare inte tänker på pengar i första hand.
Men det finns faktiskt oserösa uppfödare som bara tänker på pengar oberoende om hundarna är renrasiga eller inte. Det är då det blir synd om hundarna.
Till er andra…
Självklart ska jag inte skaffa en hund som har en miljon olika korsningar och jag och min sambo.. tro mig!! Vi har kollat hundar!!
Och då menar jag alla former och storlekar och hundraser som inte ens är med i SKK:s register!
Och visst kan vi skaffa en hund oberoende om det är en renras eller blandras. Är bara intresserad av vad ni anser skulle kunna tänkas vara trevliga kombinationer eftersom det inte står någonstans på nätet om tips på "bra" blandraser.
Renrasiga hundar är ju så lätt att hitta massa information om, menar jag… Okej visst kan man väl lista ut vad det kommer att bli om exemelvis parar en labbe med en golden. Antingen blir den lite mer golden eller lite med labbe eller lite av båda..
Men det är kul att få reda på andras åsikter…
#22 Ja håller verkligen med dig!
Det här med utställning har jag i varje fall inte varit intresserad av.. men man vet ju aldrig.. 
Vi funderade väldigt mycket på en labrador. De verkar väldigt fina! Men jag vill gärna ha en lite mindre hund just för att vi reser så mycket och att vi bor mitt i stan. Sedan bor vi i en tvåa också.. vill ju inte att hunden ska känna sig instängd och raslös.

Du missförstod hela mitt inlägg. Vet inte om det är för att jag skrev konstigt eller om det är hos dig felet ligger i?
Det jag Såklart menade var, att hos en renras kull så har ju alla valpar mer eller mindre exakt samma förutsättningar rent genetiskt, iochmed att aveln är välplanerad, den innehåller individer som passar varandra lika bra som handen i handsken. Man kan alltså räkna ut vad valparna kommer att ärva och man kan då räkna med att få fram en viss typ av hund.
Men hur blir det med en blandras då? Vilka rasers egenskaper kommer att slå igenom och hos vilken valp? Blir det bra eller blir det dåligt?
om det är en bra blandras eller ej vet jag inte. Men blandras mellan labrador och Pudel. Labradoodle eller vad den nu brukar kallas.
Just med blandraser är det så svårt att hitta fakta om hur mycket sjukdomar som faktiskt visar sig bland blandraser.

Det är inte boytan som avgör om hunden blir rastlös eller ej. Utan stimulansen får den utomhus!
Jag och sambon bor i en 3:a med två schäferhanar, en Pekingese och en katt. Snart kommer jag troligtvis ha ytterligare en schäfer här hemma.
Mina hundar sover inomhus eftersom det är ute allt skoj händer och dom får allt dom behöver och lite till.
Så oroa dig inte för boytan för du kan tillomed ha en Grandis i en etta
Okej .. för jag läste i en hundbok om att man kanske inte ska ha en hyperaktiv hund när man bor i stan och bor relativt trångt.. men det är klart att man kan klara det om hunden får tillräckligt med motion på annat håll
Nu tjatar jag väldigt mycket om blandraser och har redan fått väldigt många olika åsikter vilket är jätte bra!
Nu kommer en annan fråga. Det är många som förespråkar att om man ska para två olika hundraser ska de åtminstonde tillföra samma rasgrupp… Vad anser ni om detta?
#30 jag tycker att man ska tänka på hur raserna är. Jag tycker inte man ska para en en vakthund med en hund som ofta kan vara nervös i lynnet t.ex.
Så lika som möjligt är väl bäst.
Tack för svar! : )

För att få ett lyckat hundköp måste ni först och främst bestämma vad för typ av hund Ni vill ha. Raserna som ni räknade upp är otroligt olika till både sätt och utseende. Kan Ni inte komma överrens om Ni vill ha en liten-stor, långhårig-korthårig, mkt krävande-lite krävande så kommer inte en blandras att göra Er lyckligare.
En blandras mellan två individer blir inte ett mellanting av föräldrarna. Den kan bli antingen eller. Så vet man inte vilken renras man skulle kunna tänka sig att ha, och köper blandras av den anledningen så är man tyvärr ute och cyklar. Ett vältänkt blandras köp är när man vet vilken typ av hund man vill ha och i så fall hittar en blandras mellan två väldigt lika renraser.
Att köpa blandras är som att köpa grisen i säcken. Om man nu inte kanske hittar en blandras mellan golden/labbe. bearded/b.c osv osv….

Som jag såg i ett av de första inläggen så blev du tipsad om en whippet.
Det tycker jag ni ska skaffa. *ler*
Ingen stor men ingen liten hund. Lugn och stillsam inne (för det mesta… *ler)
Nöjer sej med att promenera en dag och får den jobba är den gärna med på noterna.
Det den behöver är att få rejsa av sej… så det gäller att ni har någonstanns där ni kan släppa den, inhägnat eller långt från vägar.

#34 Långt från vägar och vilt skulle jag tillägga.
#12 Är inte denna diskussionen lite gammal här på detta forumet? Känns som om vi haft uppe den förut. Stödja och stödja blandrasavel…jag ser en indivis när jag köper hund och inte en ras med papper på.
#36.. håller med dig fullständigt..
Och för att svara på #33 så har vi ju kollat på alla möjliga hundar
och jag vet inte det finns ju ganska många kombinationer… Men om man utgår ifrån de renrasiga hundar som jag och min sambo vill ha kan ju du ge tips om en bra kombo kanske? :D
Mina favvohundar:
Lanchire Heeler
Welsh corgi
Jack russel
Labrador retriver
Collie (korthårig)
Mikaels favvohundar:
Rottweiler
Dobermann
Amstaff
Siberian husky
Australian Shepherd
Tackar för svar.. Ni andra får också gärna hjälpa mig i jakten på hund!

#37 Ja, men det är just det. Ni har så otroligt olika typer av hundar som alternativ. Ni måste inrikta Er på vad det är Ni vill ha. Ni har brukshundar, vallhundar, slädhundar, jakthundar som möjliga hundar. Ni måste inrikta Er på vad det är Ni är ute efter. I Ditt första inlägg så skriver Du att Ni inte vill ha jakthund eller vallhund, men däet är ändå såna raser Du räknat upp i inlägg #37
Alla raser/blandraser kräver sysselsättning och aktivering. Man måste veta vad som intresserar en själv, så man vet att man kan ge sin hund det den behöver.
#37 oj.. Jag håller med #38.
Det var väldigt blandat med raser där.
bestäm vad ni vill ha, och kolla upp vilka hundar som skulle passa in i den beskrivningen först och främst. Kolla inte på utseendet först, ta det sist om ni hittar några hundar som skulle passa er till sättet.
Nej men jag menar de jakthundar och vallraser som kräver väldigt mycket som t.ex tysk jaktterrier (terrier men ändå väldigt jaktig) och typ Bordercollie eller flat coated retriver
Om man t.ex tar Labradoren som är en jakthund så är detta ändå en hund som inte är hyper utan har en ganska lugn mentalitet. Om man jämför denna Labrador med en Tollare får du ju en helt annan mentalitet.
Lanchire heeler är en hund som är aktiv men som också nöjer sig med en kort promenad ibland.
En Siberian Husky däremot kan jag förstå (men det är som sagt inte jag som förespråkar dem) eftersom de kräver otroligt mycket motion.
Tyvärr så ser du inga sällskaphundar här.. Detta beror på att både jag och min sambo har lite svårt för långhåriga små bollar som kräver mycket pälsvård. Pudel är väl inte heller så poppis.. Där är vi väl relativt eniga… Vi har även kollat på dessa rasers mentalitet .. men har inte fallit för någon av dem.. Sedan tar den boken som vi kollade i upp alla raser i hela världen … men bland de vanligaste i alla fall..
Som sagt.. vi vill ha en hund med lugnt temprament som ändå är aktiv och vill gå på långa promenader och springa omkring på ängar.osv.
Har #38 inte ens något litet förslag.. Det är ju därför jag är här.. För att jag vil ha hjälp eftersom vi ej har bestämt oss.. Snälla?
Jag letar själv efter en ras ungefär som du beskriver och de raser jag fastnat för är eurasier och leonberger. Finns flera liknande hundar som också säkert passar.
De flesta hundar du listat där är raser som kräver en riktigt uppgift, vakt, vallning, jakt eller liknande…
Av den beskrivningen Du har angett i inlägg #0, vilken typ av aktvivering ni kan ge hunden så skulle jag inte rekomendera Australian Shepherd & Siberian Husky, det är två otroligt krävande raser. Av dem raser Du har skrivit upp tycker Jag Collie eller alt. Heelern. Heelern är helt klart en stor hund i liten förpackning, är förvisso vallhund men tillhör absolut inte dem som vallar allt dem ser. Ingen jakt om man inte uppmuntrar dem att jaga fåglar, katter osv. Har själv en heeler hemma som älskar långa promenader i skog och mark och springa lös. Gärna mycket hjärngympa inomhus då det är en väldigt intelligent hund som gillar att arbeta med hjärnan. Vi gömmer ofta godis runt om i huset så att han får leta.
Collien är inte liten hund i stor förpackning men är ändå åt det "mildare" håller till skillnad från heelern som jag skulle säga är något tuffare.
Jag tycker som #38 & #39 att ni borde gå igenom mer vad ni söker hos Eran hund, att inte fixera er så mycket på utseende och ras. Och därefter, när ni vet vad ni söker för egenskaper hos Eran Blivande hund, först då kolla på vad för raser som har dessa egenskaper, och när ni vet egenskaperna, tror jag inte att ni kommer behöva blanda för att få fram dem. ;) Vi har över 300 raser i Sverige, någon ras har det just Ni söker!
Tack för tipsen! Sennen hundarna är väldigt fina och vi fick faktiskt just Leonberger med på vår lista över tänkbara hundar då vi endast gick på mentaliteten..
Euriasier har vi också småskikat på en aning… (som sagt vi har gått igenom ett ANTAL olika hundar under detta året..)
Men så är det ju det där med pälsvård! Vill ju ha en lättskött hund.. som ändå bara ska vara till för sällskap..
Hmm.. ja.. vi får väl ta ett till snack med varandra efter det här.. Tack för alla åsikter! Har väckt många tankar hos mig.. återkommer när jag vet mer om vilka hundar jag specifikt hade kunnat tänka mig som inte har någon direkt uppgift… låter detta bra?
Japp ska göra en till genomgång och bara tänka på mentaliteten ( som jag redan gjort en gång) .. men hundarna ovan som jag listade är lite blandat .. altså raser som vi både har utgått ifrån utseende och en del bara efter mentalitet
Shit… jag laser mest i det har forumet och ville bara saga att den har traden visar ganska bra varfor. Man vagar val knappt saga kvart i sju har.