Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1381 ggr
anaprincess
0

veterinären imorgon :(

I löärdags kväll blev min lilla vän jätte sjuk :( Det började vid 11 på kvällen då han kräktes i bilen. Sen dess har han kräkts 1-2 gånger i timmen. Han får inte behålla nått i magen, till och med vatten kräks han upp 5 min efter att han fått det. Han har inte magsjuka eftersom han har inte diraré och det är inte tarmvred för magen är inte uppsvälld.

Det konstiga är att han kräks upp ett tjockt klibbigt slem :/ förstår inte vad det kan vara. Han har kräkts så innan men då bara kräkts en gång och sen är det bra.

Är helt förtvivlad. Har gett han vätskeersättning men får man mer än 5 ml så kräks han upp det. Gav han druvsocker lösning och han kräkte upp det.

Han är helt slut och ligger bara utan att orka röra sig. :(

Fick tag på en veterinär vid 12 tiden idag men det är 30 mil härifrån och jag kommer inte dit i tid innan jouren stängde så jag får vänta tills imorgon då kliniken öppnar här.

Usch är så orolig har en stor klump i halsen :(

Vill att min lilla vovve ska må bra och vara pigg!

AnnaKarin
0

Har inte era distriktsveterinärer dygnet runt jour? Här i Bollnäs-Söderhamn har de jour dygnet runt året runt. Vet kliniken i Hudiksvall då, har inte de jour? Låter inte bra att han inte får behålla vätskan ens. Kan han ha svalt något som sitter fast på väg ner?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
0

http://www.hudiksvallssmadjursklinik.se/  Jour efter telefonkontakt

Anna-Karin

anaprincess
0

#1 Jag blev kopplad direkt till jouren i östersund, fanns i åre också men hade inte kunnat åkt då min sambo ska åka till sitt jobb inatt.

Tror inte han svalt något, inte vad jag kan komma på iaf.

Johanna
0

usch :(

lider med dej…. det är inget kul när ens djur är sjuka!.

jag hoppas att allt blir bra m din vän..

anaprincess
0

#4 tack det hoppas jag med. han är lite piggare nu men det har gått upp och ner hela dagen.

Pia-Lena
0

Även om du inte har sett det finns det risk att han svalt något som fastnat i mag-tarmkanalen. En av mina hundar betedde sig på liknande sett för ett par år sedan. Röntgen visade på en liten sten som fastnat en bit ner i tarmarna. Han fick dropp för att återställa vätskebalansen och paraffinolja  för att om möjligt hjälpa stenen att komma ut på egen hand. Stenen satt där den satt så efter några timmar blev operation nödvändigt.

Den största faran för din hund just nu, oavsett orsak till problemet, är vätskebrist. Så fortsätt att få i honom vätska, små mängder i taget, tills du kan komma till veterinär. Lycka till.

anaprincess
0

#6 Jo nog har han vätskebrist han är så desperat på vätska att han äter snö dom gånger jag varit ut med han. Men bara några ml vätska kräks han upp direkt. Så jag har låtit han varit ifred nu så han fått sova och vila kroppen. Risken är nu att han kan få kramper om han kräks mer då han har epelepsi.

Taci
0

Hoppas allt går bra, lycka till!!

gejsa
0

Hur har det gått? Hittade dom felet?

anaprincess
0

#9 Han blev röntgad först men dom såg inget ovanligt sen blev det blodprover och dropp. Han hade högre levervärden än sist vi var där ( 3 månader sen) men det kunde bero på att han inte fått i sig medicinen som vanligt. sen var det något med infektion pga av lite vita blodkroppar. förstod inte riktigt. Fick lämna honom där för mer dropp och antibiotika. ska hämta honom om 30 min ska få veta mer då.

Söger bara så här, tack gud för hundförsäkringen!

AnnaKarin
0

Hoppas att han kommer hem och piggnar på sig snabbt nu!

Anna-Karin

gejsa
0

#10# Har han haft fel på levern innan? Ja, du får skriva här vad dom sa. Hoppas det ordnar sig iaf.

anaprincess
0

#12 Nej men han äter fenemal mot epelepsin och det kan påvärka levern.

Han får börja äta imorgon men då en speciel diet mat och bara en msk åt gången. Han ska äta antibiotika i 7 dagar också. Han är inte så pigg just nu ligger mest och sover men han har ng ingen energi just nu heller. Hoppas han blir bättre imorgon när han får lite mat.