Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 651 ggr
fiiiyah
0

VALLNING?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej, vår familj har en BC som heter Lucky (: Vi undrar om någon här möjligtvis kan berätta lite om vad vallning innebär? Några säger att när man väl börjar så måste man hålla på flera gånger i veckan, medans andra säger att dom bara håller på 1 gång i veckan, varannan vecka. Men hur är det egentligen?

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

fiiiyah
0

men snälla någon :O Nån måste väl ha vallhund? :P Oskyldig

Alex
0

Jag har vallhund, en australian kelpie, och har vallat med honom under en helg i våras. Det funkar jättebra, men med bc's är det inte säkert att det går. Eftersom de är så stenhårt avlade på vallningsinstingkten så måste man fortsätta valla när man väl har börjat annars kommer de börja valla annat (som folk, andra hundar, cyklar, bilar..) och det blir ju jobbigt för både hund och ägare, och kan ju även bli farligt..

Dock vet jag inte hur ofta man behöver göra det. Du kan inte höra med uppfödaren till din hund? Eller om du inte har någon kontakt med henne/honom, någon annan bc uppfödare. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattungen
0

Hej!

Jag har haft BC i många år och har använt dem båda till vallning och ej!

Det är inte så att hunden börjar valla helt vilt för att du börjar valla med den… Vallningsinstinkten finns redan där och genom att du går hos någon kunnig och tränar hunden (och dig själv) i att valla under ordnade former gör snarare tvärt om, att du kan kontrollera när den får valla och inte!

Chansen är snarare större att en hund som varken får valla eller blir valltränad, börjar att jagar diverse objekt på ren måfå, då den ej vet när, var eller hur den ska få utlopp för sin vallinstinkt!

Så att aktivera en BC med vallning går alldeles utmärkt ÄVEN om du inga får har själv!

Lycka till!Glad

fiiiyah
0

Fina hundar du har :)

Det är så att vi bor granne med en som har BC's från samma uppfödare, (tror jag, rätt så säker, helt säker :P) och han har sagt att om vi vill börja valla så kan han hjälpa oss med får osv. Så det kommer inte bli något problem.

Lucky, som hunden heter, är så himla envis när det gäller koppel! Han börjar bita och slita i det och verkar alldeles knäpp! Kan det vara för att han inte har fått tända ännu?

Tack ;D